[ CARROZZERIA ALFA: historie ]

Til forsiden...

 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 



 

FIRKLØVEREN...
Quadrifoglio Verde, den velkjente hvite trekanten med en firkløver inni, ble første gang brukt under Targa Florio-løpet i fjellene ved Palermo på Sicilia i 1923. Ugo Sivocci -- kjent som "den evige nr. 2" -- klistret firkløveren på motorkassen på sin Alfa Romeo RL for hell og lykke. Det må ha virket da Sivocci vant løpet.
Firkløveren har siden blitt brukt av Alfas racingavdeling som hell- og lykke-symbol, i tillegg til å identifisere Alfas råeste modellversjoner...

MER ALFA HISTORIE...
Er du en ekte "Alfisti", - les Pat Braden's Alfa Romeo History

"Every time I see an Alfa Romeo, I tip my hat", skal Henry Ford ha sagt. Selv om Alfa har en sterk profil i dag, var det på Henry Fords tid at de var i en klasse for seg når det gjaldt bilsport og sportsbiler...

Det hele startet i 1910 da en gruppe italienske forretningsmenn og bilentusiaster gikk sammen om å kjøpe et stort produksjonsanlegg for biler i Portello utenfor Milano. Fabrikken hadde til da vært den italienske filialen av det franske bilmerket Darracq, hvis modeller overhodet ikke appellerte til italienerne. Det nye merket kalte de Anonima Lombarda Fabricca Automobili - ALFA

I 1915 skiftet fabrikken eier igjen, denne gang til ingeniøren og industrimagnaten Nicola Romeo og navnet ble endret til ALFA ROMEO. De satset umiddelbart på bilsport og gjorde det bra både resultat- og salgsmessig, selv om bilene deres ikke stakk seg merkbart ut fra de 30-40 andre italienske bilmerkene på den tiden. Konstruktørene fikk friere tøyler, noe som førte til mer ytterliggående sportsvogner og en fullstendig dominans i 1920- og 30-årendes billøp.

I 1933 trakk Nicola Romeo seg ut, og den italienske stat gikk inn som deleier sammen med de ansatte. En periode med restrukturering fulgte, og fabrikken vokste frem mot 2. verdenskrig. Under krigen ble fabrikken bombet og det skulle ta nesten 20 år før produksjon og salg hadde funnet tilbake til gamle høyder.

I 1960 startet Alfa Romeo en ny fabrikk i Arese utenfor Milano, for å dekke den formidable økningen i etterspørselen; fra litt over 6.00 biler i 1955 til nesten 60.000 i 1960. Etter en problemfylt satsing i Sør-Italia under navnet Alfasud, og en rekke streiker og uro blant industriarbeidere i hele Italia på 70-tallet, var ikke Alfa Romeo lenger i stand til å ekspandere slik de hadde gjort på 60-tallet. Selv ikke et samarbeid med Nissan for å produsere en helt ny bil bedret dette, og i 1986 solgte eierselskapet Finmeccanica Alfa Romeo til Fiat.

I dag er Alfa Romeo, sammen med Ferrari, Maserati og Lancia, en del av Fiat-konsernet. Innenfor konsernet utvikles avanserte løsninger som benyttes i de forskjellige merkene, og flere av de løsningene som benyttes av Ferrari, finner du også i en Alfa Romeo...

EMBLEMET...
Alfa Romeos emblem har stort sett vært uforandret siden starten i 1910. Venstre halvdel er et pilegrimskors som hyllest til korsfarernes erobring av Jerusalem og hentet fra Milanos byvåpen.

Historien bak høyre halvdel er mer komplisert: Den kronede slangen skal ha vært motivet på et skjold som tilhørte en sarasener (middelalderens betegnelse på en muslim). Denne saraseneren falt i kamp mot en korsfarer av den lombardiske slekten Visconti, som overtok slangemotivet som familiesymbol. Når det gjelder figuren som slukes av slangen, har den muligens forestilt en korsfarer, men siden symbolet ble beslaglagt av motparten er det sannsynlig at det forestiller en sarasener. 

Enkelte Alfa-emblemer har en laurbærkrans rundt seg, andre ikke. I følge fabrikken ble kransen innført første gang i 1925 i kjølvannet av P2-modellens seire i Grand Prix-løp året før, men Alfa museet har selv en 1921 RLSS med Castagna-karosseri og laurbærkranset emblem - noe som rett og slett kan skyldes en overfladisk restaurering.


[ GH © 02-16 ]