 |
|
 |
Tilbake
til siste Alfa Nytt
Ikke Furiosa
alikevel?
[Des.07]
Det kan se ut som om Alfa Junior alikevel ikke blir hetende
Furiosa som var det seirende publikumsforslaget i Alfas
europesike navnekonkurranse for modellen. Alfa er etter
sigende ikke 100% fornøyd med Furiosa -- som betyr "rasende"
på italiensk -- selv om man på sikt ønsker å fjerne seg fra
dagens nummererte modeller og gå over til spesifikke navn.
Hvorvidt dette får betydning for vedkommende som kom opp med
Furiosa-navnet og dermed var vinneren av en splitter ny
Brera sier Alfa ingenting om. Andre navn som kom helt opp i
avstemningen var bl.a. Velvetta, Fira, Ventura, Miro og
Enos. Hvorvidt Alfa velger ett av disse eller kommer opp med
noe eget vites i skrivende stund ikke.
 Alfa
Furiosa
[Nov.07]
De første offisielle tegningene av Alfas kommende
inngangsmodell er klare. Modellen skal hete Furiosa etter en
avstmning blant publikum. Dette er ikke første gang Alfa har
brukt publikum til å navngi en modell. En lignende
konkurranse ble lansert i 1966 og vinneren den gang ble den
ikke ukjente Spider Duetto. Den minste motoren blir en 1.4 l
Multiair på 105hk, etterfulgt av 3 turboalternativer på
henholdsvis 135hk, 180hk og 230hk. I tillegg kommer to 1.6
liters diesel versjoner. Bilen vil bli den første
ikke-Ferrari med Menettino bryter på rattet for forskjellig
demper oppsett. Det snakkes også om en roadster variant i
forbindelse med feiringen av Alfas 100-års jubileum i 2010.
[Furiosa
1] [Furiosa
2]
 8C
Spider [Jul.07]
Alfa Romeo 8C Spider Concept ble presentert på Pebble Beach
2006 i California. I.o.m. Alfas ønske om å returnere til det
amerikanske markedet (2009?) passet det sikkert bra med litt
forhåndsreklame. Det har imidlertid vært høyst usikkert om
en Spider versjon av 8C ville bli bygget, men da alle 500
eks. av coupéen forsvant omtrent umiddelbart, har Alfa
bestemt at de også vil levere 500 Spider versjoner. Bilen
vil få den samme 4.7 l 450 hk V8 motoren som coupéen. Med en
vekt på ca 1500 kg snakker vi om toppfart tett opp under 300
km/t og 0-100 rundt 4-tallet. 8C Spider skal bygges ved
Maserati fabrikken i Modena og være klar for levering i
2009. Regn med € 180.000,- før avgifter. [Pebble
Beach Concours d'Elegance] [8C
Spider 1] [8C
Spider 02] [8C
Spider 03]
 Alfa
Romeo 8C solgt for $2.8 mill
[Juni. 07]
En 1938 modell 8C 2300 Spider ble nylig solgt for 16,5
mill norske kroner etter en seks timers lang budrunde ved
Bonhams Auksjonshus i England. Totalt gikk biler for 72,5
mill kroner under hammeren, hvorav seks, nkludert Lord
Carnegies 1954 Bentley R-Type Continental, gikk for over 2,5
mill. kroner.
 Spider
lansert! [Apr.07]
Den nye Alfa Spider som ble presentert på Genève-messen i
mars 2006 er nå i salg. Første motoralternativer er 185 hk
2.2 JTS og 260 hk 3.2 JTS. Den siste med Q4 firehjuldrift og
respektable 0-100 på syv blank. Mange interiørkombinasjoner
og to forskjellige soft-top farger og utsyrsnivåer er
tilgjengelig. Progression og Distinctive, hvor sistnevnte
som det mest omfattende og inneholder bl.a. 18" felg,
xenonlys, oppgradert Bose musikkanlegg med rattbetjening,
parkeringssensor bak, tosoners klimaanlegg og regnsensor. [Spider
1] [Spider
2] [Spider
3]
 147
Q2 og GT Q2 [Nov.06]
Både Alfa 147 og Alfa GT er oppdatert med en ny selvlåsende
differensial (Q2). En teknikk som gir forhjuldrevne biler
økt kjøreopplevelse og kontroll som kjennetegner
4-hjulstrekkere. Systemet leveres foreløpig kun sammen med
150hk JTDM motoren. 147 Q2 har ny grill, spoilere, eksosrør
i krom og Q2 logo. GT Q2 er senket og kommer med med nye 18"
felger og doble eksosrør i krom.
 8C
Competizione [Sep.06]
8C Competizione er designet av Alfas eget designsenter
Centro Stile, og ble første gang presentert som konsept på
Frankfurt messen 2003. En produksjonsklar versjon utviklet i
samarbeid med Maserati er nå klar med en ny 4.7 liter V8
motor som yter 450 hk ved 7000 omdreininger (470Nm ved 7500
omdreninger). 8C blir meget eksklusiv og kun produsert i 500
eksemplarer. Om interessen er stor nok, snakkes det også om
en 8C Spider samt en enda råere baneversjon av coupéen. 8C
leveres med 20 tommers felger med 245/35-profil foran og
285/35 bak, samt siste generasjon Alfa Romeo VDC (Vehicle
Dynamic Control) stabilitetssystem. Fargeopsjon er sort,
gul, klassisk Alfa-rød, samt en ny mørkere 8C-rød.
Understellet er i stål for å sikre høy chassis stivhet, mens
karosseriet i er karbonfiber som sikrer lavest mulig vekt.
Alfa 8C Competizione vil kunne skreddersys etter kundens
ønske både inn- og utvendig. Selv de anatomiske karbonsetene
vil kunne bestilles etter mål. Regn med toppfart på 300 og
0-100 på ca. 4 sek.! Pris i Italia før avgifter er ca
€175.000,-! For å gjøre det hele litt spesielt vil en 8C
"ambassadør" møte potensielle kunder for bestilling og
gjennomgang av skreddersydde løsninger.
Navnet 8C Competizione er klassisk og henspeiler på Alfas
8-sylindrete mellomkrigsmodeller, og Competizione er hentet
fra 1950-modellen 6C 2500 Competizione Sports Coupé.
[8C video 1] [8C
video 2] [8C
concept 2003 1] [8C
concept 2003 2] [8C
concept 2003 3] [8C
concept 2003 4] [8C
concept 2003 5] [8C
2006 1] [8C
2006 2] [8C
2006 3] [8C
2006 4] [8C
2006 5] [8C
2006 6]
Brera i
TopGear test [Jan.06]
"You're illuminating the lives of others by showing them
something of extraordinary beauty." Les hele Brera testen på
www.topgear.com
 159
Sportwagon [Jan.06]
Alfa presenterer også sin nye 159 Sportwagon på
Genève-messen i mars. To eller tre forskjellige versjoner
tilbys avhenging av salgsland. Hele 12 forskjellige
eksteriør- og 5 interiørfarger blir tilgjengelig. 6
motoralternativer kommer; 160 hk 1.9 JTS, 185 hk 2.2 JTS,
260 hk 3.2 JTS og 3 diesel versjoner; 120 hk 1.9 JTDM, 150
hk 1.9 JTDM and 200 hk 2.4 JTDM. Alle med enten 6-trinns
manuell eller automat. I salg til sommeren. [159
Sportwagon 1] [159
Sportwagon 2] [159
Sportwagon 3] [TopGear's
Jeremy Clarkson 159 anmeldelse i The Times]
 159
[Jun.05]
Etterfølgeren etter 156 ble presentert på Geneva Motor Show i
mars 05 og er nå i salg i Europa. 159 er blitt noe større
enn dagens 156 og kan nå også bli levert med Alfas
4-hjulsdrift system Q4 som gir 57% drift på bakhjulene og
43% på forhjulene. Alle girkasser (manuell, automat eller
Selespeed) er av 6-trinns typen. Motoralternativene blir i
første omgang en 160hk 1.9 JTS, en 185hk 2.2 JTS og en 260hk
3.2 V6 JTS pluss tre JTD diesel varianter. Prisen vil nok
bli noe høyere enn dagens 156, men mer standardutstyr og 3
års garanti/gratis 120.000 km servicepakke er inkludert.
Sportwagon skal vises på Frankfurtmessen i september og være
i salg mot slutten av året eller tidlig 2006. En GTA versjon
med 400hk bi-turbo Q4 kommer sannsynligvis også, men ikke
før høsten 2007. [159
1] [159
2] [159
3] [159
4] [159
5] [159
6] [159
7] [159
8] [159
9] [159
10] [www.alfa159.com]
[TopGear's
Jeremy Clarkson 159 anmeldelse i The Times]
 Brera
Alfa Romeo Brera - den nye 2+2 sports coupéen og GTV
etterfølgeren - ble presentert på Geneva Motor Show i mars
05. De tre første modellene blir en 2.4 JTD 200hk turbo
diesel, en 2.2 JTS 185hk og en 3.2 V6 med 260hk og permanent
4-hjulstrekk (Q4). Giugiaro/ Italdesigns Brera concept ble
først vist i Geneve i 2002 og mottok da prisen "Concept Car
of the Year". Eksteriørmessig er lite endret på
produksjonsversjonen - til og med glasstaket er beholdt -
men den er nå noe lenger, høyere og smalere enn originalen.
Produksjonen starter i september 05 og prisen blir ca €
33.000 for 2.2 literen og € 40.000 for 3.2 literen. Norske
priser er foreløpig ukjent. Senere vil følgende modeller
komme: 200hk JTD (mar.06), 250hk 3.2 JTD (mai.07). [Brera
1] [Brera
2] [Brera
3] [Brera
4] [Brera
Concept1] [Brera
Concept2] [Brera
Concept3] [Brera
Concept4]
 Disco
Volante 2005
Amerikaneren Giovanni Rizzo, avgangselev på Transportation
Design studiet ved Pasdena Art Center, har gjenskapt
Alfa Romeos klassiske 1952 konseptmodell Disco Volante
[flygende tallerken på italiensk]. Bilen ble opprinnelig kun
bygget i 3 eksemplarer, - en coupe og to varianter Spider. [Disco
Volante Spider 1952] [Disco
Volante 2005] [Disco
Volante 2005] [Disco
Volante 2005]
 Autodelta
156 GTA 3.7 V6
Det London-baserte Alfa Romeo tuning firmaet Autodelta har
nå også tatt for seg 156 GTA. Bilen leveres nå med 3.7
liters motor som yter 328 hk i motsetning til den originale
250hk 3.2 literen. Toppfarten er oppgitt til 280 km/t.
Autodeltas egen designavdeling Creativestudio, har stått for
nye eksteriørdetaljer. 147 GTA ble tidligere i år også
lansert i 3.7 liters Autodelta versjon. Mer på
www.autodelta.co.uk
[Autodelta
156 GTA] [Autodelta
147 GTA 1] [Autodelta
147 GTA 2]
 Crosswagon
2004
Alfas nye versjon av Sportwagon heter i SUV versjon
Crosswagon og ble første gang vist på Genève messen i mars
2004. Bilen har fått nye støtfangere og sideskjørt, og er 60
mm høyere enn standard. Crosswagon får 4-hjulsdrift og skal
foreløpig kun leveres med 1.9 M-Jet dieselmotoren. I salg i
Italia oktober 2004. [Crosswagon
1] [Crosswagon
2] [Crosswagon
3]
 Alfa
Visconti konsept
Italdesign viste den nye Alfa Visconti konseptbilen på
Genève messen i mars 2004. Om det går som Giugiaro og
Italdesign vil, kan bilen bli Alfas kommende flaggskip med
en V6 motor på 400hk, 3.2 liter og bi-turbo. Det snakkes
også om både 4-hjuls drift og styring! Og som vanlig fra
Italdesign er konseptbilen så og si klar for produksjon.
 Tarquini og Alfa vinner ETCC 2003
Norautos nære samarbeid med Alfa har resultert i Nordauto
GTA Racing Team som igjen har igjen stilt med flere 156 GTA
i ETCC (European Touring Car Championship). Etter totalt 20
løp ble det en meget spennende avslutning mellom BMW og Alfa
på Monza 19. oktober 03. Oppsummeringen gav Gabriele
Tarquini og Alfa 1. plass i Drivers Championship og 2. plass
i Team Championship. [FIA
ETCC] [www.teamnordauto.comm]
 Brera som kommende GTV
Det er nå bestemt at Giugiaro/Italdesigns konseptbil Brera,
som ble presentert på Genève Motor Show 2002, skal danne
grunnlaget for den kommende Alfa Romeo GTV. Brera ble
opprinnelig lansert som en "top class" 2+2 Gran Turismo med
karbon karosseri og en ny 4 liters V8 med 400hk under
panseret, men GTV produksjonsutgaven blir nok ikke fullt så
rå. Både for- og 4-hjulsdrift skal leveres og bilen skal
være klar til Genève messen i mars 2005, med salgstart mot
slutten av samme år. Ryktene sier at en Spider versjon skal
være klar til Genève messen 2006. Italdesign har forøvrig et
langt kjærlighetsforhold til Alfa og lanserte bl.a. den
spektakulære Alfa Scighera i 1997. [Brera
1] [Brera
2] [Brera
3] [Brera
4] [Scighera
concept]
 Ny GT
Alfa Romeo GT er designet av Bertone Style Centre og vil
være i salg mot slutten av 2003. GT modellen har hentet mye
fra 156, inkludert motoralternativene som vil være 140 hk
1.8 T.Spark, 165 hk 2.0 JTS og 150 hk 1.9 JTD MultiJet 16V.
Den vil også bli levert som GTA med 240hk og rikelig med
utstyr som bl.a. 6 airbags, Bose Hi-Fi med CD/MP3-spiller,
cruise kontroll, 2 sone klima anlegg, xenon lys,
navigasjonssystem, 17" hjul m.m. [GT
1T 1] [GT
2] [GT
3] [GT
4] [GT
5] [GT
6] [GT
7] [GT
8] [GT
9] [GT
10<]
 166 2003 facelift
Alfa lanserte 166 faceliften på Frankfurt messen i september
2003. Fire bensin alternativer skal leveres: 150hk 2.0 TS,
188hk 2.5 V6 24v, 220hk 3.0 V6 og 240hk 3.2 V6 24v i tillegg
til to turbodiesel versjoner: 150hk 2.4 JTD 10v og 175hk 2.4
Multijet 20v. Tre forskjellige utstyrs-varianter kommer:
Impression, Progression og Distinctive, - samt en senket TI
versjon med 18" hjul og sort skinn med innbrodert rød TI
logo. [166
2003 11 11] [166
2003 2] [166
2003 3<]
 156 & Sportwagon 2003 facelift
Både 156 og Sportwagon har fått en elegant oppdatering
signert selveste Giorgetto Giugiaro hos Italdesign. De har
tydeligvis har et godt samarbeid med Alfa i.o.m. at det også
er Italdesign som stod for konseptbilen Brera som Alfa nå
har bestemt skal i produksjon.
Alfa 156 debuterte i 1997 og designet til Walter deSilva
(som etter en snartur hos Seat, nå er sjefdesigner hos Audi)
holder fremdeles mål. 2003 oppdateringen er derfor nokså
diskret, og bak er det kun små detaljer som er endret.
Fronten er derimot mer markert med større grill, smalere
støtfanger og endrete frontlykter. Diskret og meget
vellykket! Innvendig er dashbordet delvis nytt - kledd i
skinn på enkelte modeller - med nytt video/nav-display. Nye
fargetoner og et nytt stoff er brukt til deler av
interiøret. Stoffet er utviklet og patentert av Alfa og
heter selvfølgelig Alfatex. Flere nye motoralternativer blir
tilgjengelig, - bl.a. en fem-sylindret diesel - 2,4 JTD med
175 hester. Selespeed er nå tilgjengelig på enda flere
modeller og den klassiske sporty Alfa-betegnelsen Ti er
tilbake. [156
2003 103 1] [156
2003 2] [156
2003 3] [156
2003 4] [156
2003 5]
 GTV & Spider 2003 facelift
Både GTV og Spider leveres nå i nye versjoner. Begge
har fått en større og mer aggressiv grill med dypere
frontspoiler ala 147GTA. Innvendig er midt-konsollen ny med
radio og anti-spin kontroll, samt sat-nav systemet som
opsjon. Setene er lavere justert og har fått nytt trekk. Det
mest spennende er at de begge nå kan leveres med 3.2-liter
24V V6 på 240 hk med en toppfart på 255km/t! Andre
motoralternativer vil bli den nye 2.0-liter JTS motoren på
165 hk, samt 2.0-liter TwinSpark versjonen på 150 hk. [Spider
1] [Spider
2] [GTV
1] [GTV
2]/a>]
Comeback for Ti
Turismo Internazionale er tilbake. Ti betegnelsen vil
leveres til alle modellene og innebære nye styling detaljer
som sideskjørt og bredere dekk og felg, samt enkelte
mekaniske oppgraderinger for enda mer sporty egenskaper. TI
modellene vil også få nytt oppgradert og sporty interiør. [147
Ti] [156
Ti]
 156 GTAm
Alfa viste nylig en "m" versjon av 156 GTA på Bologna Motor
Show. Bilen er bygget av N-Technology, Fiat's løpsavdeling,
og er en gateversjonen av GTA Super Touring bilen som vant
årets European Touring Car Championship (ETCC). GTAm'en har
en oppgradert versjon av dagens 147/156 GTA på 3.2 liter som
nå er på 3548cc og yter 300 hk! Flere eksteriørdetaljer er
skiftet for å spare vekt og den leveres med 235/35ZR dekk på
19" felg! Sportsoppsettet er også nytt med justerbare
dempere fra Bilstein og Eibach fjærer, samt større
bremsekalipper og 330 mm skiver. [GTAm
1] [GTAm
2] [GTAm
3]/a>]
 Alfa vinner ETCC 2002
I over 30 år har GTA logoen vært varemerket til Alfa'er
klargjort for racing. Norautos nære samarbeid med Alfa har
resultert i Nordauto GTA Racing Team som stiller med den nye
156 GTA i ETCC (European Touring Car Championship). Etter en
glimrende 2001 sesong - (1. og 2. plass i Drivers
Championship, og 1. plass i Team Championship) - har Team
Nordauto gjort det igjen! Første plass i både Drivers- og
Team Championship! Domineringen var faktisk så sterk at
FIA halv-veis i sesongen måtte se seg nødt til å endre
reglene for å "optimise the equality of performances between
the cars". [www.teamnordauto.commcomm]
147 GTA på Paris Motor Show
147 GTA ble lansert på 75th Paris Motor Show september 2002.
Som 156/Sportwagon GTA blir 147 GTA levert med 3.2 l
24v V6 motoren på 250 hk, og enkelte nye designdetaljer som
nye designede 17" felger med 225/45 dekk, senket,
forsterkede bremser, Xenon lys og nytt nytt dashbord med GPS
navigasjonssystem. [147
GTA1GTA1] [147
GTA2] [147
GTA3] [147
GTA4]
 Kommende GTV?
Transportation Design studentene ved Art Center College of
Design i Pasadena, USA presenterte arbeidet sitt i august.
Mange konsept-biler ble vist - bl.a. en Bugatti Sports
Coupe, en Saab Sport Utility Vehicle, en Nike-VW sportsbil,
og hva vi ventet på, - den kommende Alfa Romeo GTV! Bildet
viser en sketsj laget av Taehoon Kim, og gir kanskje en
pekepinne på hva vi har i vente. Art Center College of
Design skolen ble opprettet i 1930 og er en av verdens
ledene innen Transportation Design. Det sies at mer enn
halvparten av verdens biler er tegnet av designere utdannet
her - også sjefsdesigner hos Pininfarina Ken Okuyama.
 GTA versjoner
Nytt fra Alfa Romeo er re-introduksjonen av en GTA versjon
av alle modellene. [Lik BMW's M-serie]. GTA ble første gang
lansert i 1965 da Autodelta drastisk modifiserte Alfa Giulia Sprint for deretter
å vinne omtrent alle løp den deltok i - bl.a. Nurburgring,
Sebrig og European Makes Challange for Touring Cars hele 3
år på rad!
Lanseringen av GTA er i gang med
156 GTA og Sportwagon GTA kom våren 2002 og
147 GTA
blir lansert på Paris Motor Show i september 2002. GTA
versjonene leveres med enkelte nye designdetaljer som nye
desigbnede 17" felger med 225/45 dekk, senket, forsterkede
bremser, Xenon lys og nytt nytt dashbord med GPS
navigasjonssystem. Motoren er en oppgradert versjon av
Alfa's klassiske V6'er på 3.0 liter og 24 ventiler - som pr.
idag leveres på top-of-the-line Alfa 166 og GTV - men som
i GTA versjon nå er på 3.2 liter og 250 hk! 166 GTA kommer
mot slutten av 2003. Både
Vi Menn og Drive har prøvekjørt 156 GTA, og begge gir
bilene toppkarakter!
Auto Express prøvekjørte også nylig Sportwagon og skriver:
"Quite simply, it’s possibly the sports car bargain of the
decade - and an estate to boot”.
Tidligere
Alfa Nytt:
[2014]
[2013]
[2012]
[2011]
[2010]
['09]
['08]
['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt |
 |