[ CARROZZERIA ALFA: nyheter 2007 ->]

Til forsiden...

 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 



 

CARROZZERIA ALFA I PRESSEN...


"Lever og ånder for Alfa Romeo". Artikkel i Akershus Amtstidene jun. 2010.


"Carrozzeria Alfa Ekspanderer"
Artikkel i ALFANYTT nr. 1/08 i forbindelse med innflytting i nye lokaler. [pdf1] [pdf2] [pdf3]


"Skorpen har verdens eneste!"
Artikkel i Østlandets Blad feb. 2008 om Carrozzeria Alfa og Tom Skorpens Alfa Romeo SZ prototype. Verdens eneste!


"Kompressormatet klassiker" Artikkel i Drive nr. 6-7/03 om Carrozzeria Alfas egenutviklete kompressorsett til GTV 3.0 V6.

 

Vi er tilknyttet MECA. En ledende aktør innen det skandinaviske ettermarkedet for bilreservedeler, verktøy og verkstedutstyr for bilverksteder og partnere.

 

ALFA DESIGN...
Pininfarina
Bertone
Giugiaro/Italdesign
Zagato

ALFA KLUBBER...
Norge: www.klubbalfaromeo.no
Sverige: www.alfaromeo.org
Danmark: www.alfaklub.dk
England: www.aroc-uk.com
Nederland: www.alfaclub.nl
Tyskland: www.alfaclub.de

Tilbake til siste Alfa Nytt

Ikke Furiosa alikevel? [Des.07]
Det kan se ut som om Alfa Junior alikevel ikke blir hetende Furiosa som var det seirende publikumsforslaget i Alfas europesike navnekonkurranse for modellen. Alfa er etter sigende ikke 100% fornøyd med Furiosa -- som betyr "rasende" på italiensk -- selv om man på sikt ønsker å fjerne seg fra dagens nummererte modeller og gå over til spesifikke navn. Hvorvidt dette får betydning for vedkommende som kom opp med Furiosa-navnet og dermed var vinneren av en splitter ny Brera sier Alfa ingenting om. Andre navn som kom helt opp i avstemningen var bl.a. Velvetta, Fira, Ventura, Miro og Enos. Hvorvidt Alfa velger ett av disse eller kommer opp med noe eget vites i skrivende stund ikke.

Alfa Romeo JuniorAlfa Furiosa [Nov.07]
De første offisielle tegningene av Alfas kommende inngangsmodell er klare. Modellen skal hete Furiosa etter en avstmning blant publikum. Dette er ikke første gang Alfa har brukt publikum til å navngi en modell. En lignende konkurranse ble lansert i 1966 og vinneren den gang ble den ikke ukjente Spider Duetto. Den minste motoren blir en 1.4 l Multiair på 105hk, etterfulgt av 3 turboalternativer på henholdsvis 135hk, 180hk og 230hk. I tillegg kommer to 1.6 liters diesel versjoner. Bilen vil bli den første ikke-Ferrari med Menettino bryter på rattet for forskjellig demper oppsett. Det snakkes også om en roadster variant i forbindelse med feiringen av Alfas 100-års jubileum i 2010. [Furiosa 1] [Furiosa 2]

Alfa Romeo 8C Spider 20058C Spider [Jul.07]
Alfa Romeo 8C Spider Concept ble presentert på Pebble Beach 2006 i California. I.o.m. Alfas ønske om å returnere til det amerikanske markedet (2009?) passet det sikkert bra med litt forhåndsreklame. Det har imidlertid vært høyst usikkert om en Spider versjon av 8C ville bli bygget, men da alle 500 eks. av coupéen forsvant omtrent umiddelbart, har Alfa bestemt at de også vil levere 500 Spider versjoner. Bilen vil få den samme 4.7 l 450 hk V8 motoren som coupéen. Med en vekt på ca 1500 kg snakker vi om toppfart tett opp under 300 km/t og 0-100 rundt 4-tallet. 8C Spider skal bygges ved Maserati fabrikken i Modena og være klar for levering i 2009. Regn med € 180.000,- før avgifter. [Pebble Beach Concours d'Elegance] [8C Spider 1] [8C Spider 02] [8C Spider 03]

Alfa Romeo 8CAlfa Romeo 8C solgt for $2.8 mill [Juni. 07]
En 1938 modell 8C  2300 Spider ble nylig solgt for 16,5 mill norske kroner etter en seks timers lang budrunde ved Bonhams Auksjonshus i England. Totalt gikk biler for 72,5 mill kroner under hammeren, hvorav seks, nkludert Lord Carnegies 1954 Bentley R-Type Continental, gikk for over 2,5 mill. kroner.


Alfa Romeo Brera Spider2006Spider lansert! [Apr.07]
Den nye Alfa Spider som ble presentert på Genève-messen i mars 2006 er nå i salg. Første motoralternativer er 185 hk 2.2 JTS og 260 hk 3.2 JTS. Den siste med Q4 firehjuldrift og respektable 0-100 på syv blank. Mange interiørkombinasjoner og to forskjellige soft-top farger og utsyrsnivåer er tilgjengelig. Progression og Distinctive, hvor sistnevnte som det mest omfattende og inneholder bl.a. 18" felg, xenonlys, oppgradert Bose musikkanlegg med rattbetjening, parkeringssensor bak, tosoners klimaanlegg og regnsensor. [Spider 1] [Spider 2] [Spider 3]

147 Q2 og GT Q2 [Nov.06]
Både Alfa 147 og Alfa GT er oppdatert med en ny selvlåsende differensial (Q2). En teknikk som gir forhjuldrevne biler økt kjøreopplevelse og kontroll som kjennetegner 4-hjulstrekkere. Systemet leveres foreløpig kun sammen med 150hk JTDM motoren. 147 Q2 har ny grill, spoilere, eksosrør i krom og Q2 logo. GT Q2 er senket og kommer med med nye 18" felger og doble eksosrør i krom.

Alfa Romeo 8C 20068C Competizione [Sep.06]
8C Competizione er designet av Alfas eget designsenter Centro Stile, og ble første gang presentert som konsept på Frankfurt messen 2003. En produksjonsklar versjon utviklet i samarbeid med Maserati er nå klar med en ny 4.7 liter V8 motor som yter 450 hk ved 7000 omdreininger (470Nm ved 7500 omdreninger). 8C blir meget eksklusiv og kun produsert i 500 eksemplarer. Om interessen er stor nok, snakkes det også om en 8C Spider samt en enda råere baneversjon av coupéen. 8C leveres med 20 tommers felger med 245/35-profil foran og 285/35 bak, samt siste generasjon Alfa Romeo VDC (Vehicle Dynamic Control) stabilitetssystem. Fargeopsjon er sort, gul, klassisk Alfa-rød, samt en ny mørkere 8C-rød. Understellet er i stål for å sikre høy chassis stivhet, mens karosseriet i er karbonfiber som sikrer lavest mulig vekt. Alfa 8C Competizione vil kunne skreddersys etter kundens ønske både inn- og utvendig. Selv de anatomiske karbonsetene vil kunne bestilles etter mål. Regn med toppfart på 300 og 0-100 på ca. 4 sek.! Pris i Italia før avgifter er ca €175.000,-! For å gjøre det hele litt spesielt vil en 8C "ambassadør" møte potensielle kunder for bestilling og gjennomgang av skreddersydde løsninger.
Navnet 8C Competizione er klassisk og henspeiler på Alfas 8-sylindrete mellomkrigsmodeller, og Competizione er hentet fra 1950-modellen 6C 2500 Competizione Sports Coupé.
[8C video 1] [8C video 2] [8C concept 2003 1] [8C concept 2003 2] [8C concept 2003 3] [8C concept 2003 4] [8C concept 2003 5] [8C 2006 1] [8C 2006 2] [8C 2006 3] [8C 2006 4] [8C 2006 5] [8C 2006 6]

Brera i TopGear test [Jan.06]
"You're illuminating the lives of others by showing them something of extraordinary beauty." Les hele Brera testen på www.topgear.com

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2006159 Sportwagon [Jan.06]
Alfa presenterer også sin nye 159 Sportwagon på Genève-messen i mars. To eller tre forskjellige versjoner tilbys avhenging av salgsland. Hele 12 forskjellige eksteriør- og 5 interiørfarger blir tilgjengelig. 6 motoralternativer kommer; 160 hk 1.9 JTS, 185 hk 2.2 JTS, 260 hk 3.2 JTS og 3 diesel versjoner; 120 hk 1.9 JTDM, 150 hk 1.9 JTDM and 200 hk 2.4 JTDM. Alle med enten 6-trinns manuell eller automat. I salg til sommeren. [159 Sportwagon 1] [159 Sportwagon 2] [159 Sportwagon 3] [TopGear's Jeremy Clarkson 159 anmeldelse i The Times]

Alfa Romeo 159 2005159 [Jun.05]
Etterfølgeren etter 156 ble presentert på Geneva Motor Show i mars 05 og er nå i salg i Europa. 159 er blitt noe større enn dagens 156 og kan nå også bli levert med Alfas 4-hjulsdrift system Q4 som gir 57% drift på bakhjulene og 43% på forhjulene. Alle girkasser (manuell, automat eller Selespeed) er av 6-trinns typen. Motoralternativene blir i første omgang en 160hk 1.9 JTS, en 185hk 2.2 JTS og en 260hk 3.2 V6 JTS pluss tre JTD diesel varianter. Prisen vil nok bli noe høyere enn dagens 156, men mer standardutstyr og 3 års garanti/gratis 120.000 km servicepakke er inkludert. Sportwagon skal vises på Frankfurtmessen i september og være i salg mot slutten av året eller tidlig 2006. En GTA versjon med 400hk bi-turbo Q4 kommer sannsynligvis også, men ikke før høsten 2007. [159 1] [159 2] [159 3] [159 4] [159 5] [159 6] [159 7] [159 8] [159 9] [159 10] [www.alfa159.com] [TopGear's Jeremy Clarkson 159 anmeldelse i The Times]

Brera 2005Brera
Alfa Romeo Brera - den nye 2+2 sports coupéen og GTV etterfølgeren - ble presentert på Geneva Motor Show i mars 05. De tre første modellene blir en 2.4 JTD 200hk turbo diesel, en 2.2 JTS 185hk og en 3.2 V6 med 260hk og permanent 4-hjulstrekk (Q4). Giugiaro/ Italdesigns Brera concept ble først vist i Geneve i 2002 og mottok da prisen "Concept Car of the Year". Eksteriørmessig er lite endret på produksjonsversjonen - til og med glasstaket er beholdt - men den er nå noe lenger, høyere og smalere enn originalen. Produksjonen starter i september 05 og prisen blir ca € 33.000 for 2.2 literen og € 40.000 for 3.2 literen. Norske priser er foreløpig ukjent. Senere vil følgende modeller komme: 200hk JTD (mar.06), 250hk 3.2 JTD (mai.07).  [Brera 1] [Brera 2] [Brera 3] [Brera 4] [Brera Concept1] [Brera Concept2] [Brera Concept3] [Brera Concept4]

Disco Volante 2005Disco Volante 2005
Amerikaneren Giovanni Rizzo, avgangselev på Transportation Design studiet ved Pasdena Art Center, har gjenskapt  Alfa Romeos klassiske 1952 konseptmodell Disco Volante [flygende tallerken på italiensk]. Bilen ble opprinnelig kun bygget i 3 eksemplarer, - en coupe og to varianter Spider. [Disco Volante Spider 1952] [Disco Volante 2005] [Disco Volante 2005] [Disco Volante 2005]

Autodelta 156 GTA 3.7 V6Autodelta 156 GTA 3.7 V6
Det London-baserte Alfa Romeo tuning firmaet Autodelta har nå også tatt for seg 156 GTA. Bilen leveres nå med 3.7 liters motor som yter 328 hk i motsetning til den originale 250hk 3.2 literen. Toppfarten er oppgitt til 280 km/t. Autodeltas egen designavdeling Creativestudio, har stått for nye eksteriørdetaljer. 147 GTA ble tidligere i år også lansert i 3.7 liters Autodelta versjon. Mer på www.autodelta.co.uk [Autodelta 156 GTA] [Autodelta 147 GTA 1] [Autodelta 147 GTA 2]

CroswagonCrosswagon 2004
Alfas nye versjon av Sportwagon heter i SUV versjon Crosswagon og ble første gang vist på Genève messen i mars 2004. Bilen har fått nye støtfangere og sideskjørt, og er 60 mm høyere enn standard. Crosswagon får 4-hjulsdrift og skal foreløpig kun leveres med 1.9 M-Jet dieselmotoren. I salg i Italia oktober 2004. [Crosswagon 1] [Crosswagon 2] [Crosswagon 3]

ViscontiAlfa Visconti konsept
Italdesign viste den nye Alfa Visconti konseptbilen på Genève messen i mars 2004. Om det går som Giugiaro og  Italdesign vil, kan bilen bli Alfas kommende flaggskip med en V6 motor på 400hk, 3.2 liter og bi-turbo. Det snakkes også om både 4-hjuls drift og styring! Og som vanlig fra Italdesign er konseptbilen så og si klar for produksjon.

ETCC 2003Tarquini og Alfa vinner ETCC 2003
Norautos nære samarbeid med Alfa har resultert i Nordauto GTA Racing Team som igjen har igjen stilt med flere 156 GTA i ETCC (European Touring Car Championship). Etter totalt 20 løp ble det en meget spennende avslutning mellom BMW og Alfa på Monza 19. oktober 03. Oppsummeringen gav Gabriele Tarquini og Alfa 1. plass i Drivers Championship og 2. plass i Team Championship. [FIA ETCC]  [www.teamnordauto.comm]


Italdesign Alfa Romeo BreraBrera som kommende GTV
Det er nå bestemt at Giugiaro/Italdesigns konseptbil Brera, som ble presentert på Genève Motor Show 2002, skal danne grunnlaget for den kommende Alfa Romeo GTV. Brera ble opprinnelig lansert som en "top class" 2+2 Gran Turismo med karbon karosseri og en ny 4 liters V8 med 400hk under panseret, men GTV produksjonsutgaven blir nok ikke fullt så rå. Både for- og 4-hjulsdrift skal leveres og bilen skal være klar til Genève messen i mars 2005, med salgstart mot slutten av samme år. Ryktene sier at en Spider versjon skal være klar til Genève messen 2006. Italdesign har forøvrig et langt kjærlighetsforhold til Alfa og lanserte bl.a. den spektakulære Alfa Scighera i 1997. [Brera 1] [Brera 2] [Brera 3] [Brera 4] [Scighera concept]

Alfa Romeo GTNy GT
Alfa Romeo GT er designet av Bertone Style Centre og vil være i salg mot slutten av 2003. GT modellen har hentet mye fra 156, inkludert motoralternativene som vil være 140 hk 1.8 T.Spark, 165 hk 2.0 JTS og 150 hk 1.9 JTD MultiJet 16V. Den vil også bli levert som GTA med 240hk og rikelig med utstyr som bl.a. 6 airbags, Bose Hi-Fi med CD/MP3-spiller, cruise kontroll, 2 sone klima anlegg, xenon lys, navigasjonssystem, 17" hjul m.m. [GT 1T 1] [GT 2] [GT 3] [GT 4] [GT 5] [GT 6] [GT 7] [GT 8] [GT 9] [GT 10<]

Alfa Romeo 166166 2003 facelift
Alfa lanserte 166 faceliften på Frankfurt messen i september 2003. Fire bensin alternativer skal leveres: 150hk 2.0 TS, 188hk 2.5 V6 24v, 220hk 3.0 V6 og 240hk 3.2 V6 24v i tillegg til to turbodiesel versjoner: 150hk 2.4 JTD 10v og 175hk 2.4 Multijet 20v. Tre forskjellige utstyrs-varianter kommer: Impression, Progression og Distinctive, - samt en senket TI versjon med 18" hjul og sort skinn med innbrodert rød TI logo. [166 2003 11 11] [166 2003 2] [166 2003 3<]

Alfa Romeo 156Ti 2003156 & Sportwagon 2003 facelift
Både 156 og Sportwagon har fått en elegant oppdatering signert selveste Giorgetto Giugiaro hos Italdesign. De har tydeligvis har et godt samarbeid med Alfa i.o.m. at det også er Italdesign som stod for konseptbilen Brera som Alfa nå har bestemt skal i produksjon.
Alfa 156 debuterte i 1997 og designet til Walter deSilva (som etter en snartur hos Seat, nå er sjefdesigner hos Audi) holder fremdeles mål. 2003 oppdateringen er derfor nokså diskret, og bak er det kun små detaljer som er endret. Fronten er derimot mer markert med større grill, smalere støtfanger og endrete frontlykter. Diskret og meget vellykket! Innvendig er dashbordet delvis nytt - kledd i skinn på enkelte modeller - med nytt video/nav-display. Nye fargetoner og et nytt stoff er brukt til deler av interiøret. Stoffet er utviklet og patentert av Alfa og heter selvfølgelig Alfatex. Flere nye motoralternativer blir tilgjengelig, - bl.a. en fem-sylindret diesel - 2,4 JTD med 175 hester. Selespeed er nå tilgjengelig på enda flere modeller og den klassiske sporty Alfa-betegnelsen Ti er tilbake. [156 2003 103 1] [156 2003 2] [156 2003 3] [156 2003 4] [156 2003 5]

Alfa Romeo Spider 2003GTV & Spider 2003 facelift
Både GTV og Spider leveres nå i nye versjoner. Begge har fått en større og mer aggressiv grill med dypere frontspoiler ala 147GTA. Innvendig er midt-konsollen ny med radio og anti-spin kontroll, samt sat-nav systemet som opsjon. Setene er lavere justert og har fått nytt trekk. Det mest spennende er at de begge nå kan leveres med 3.2-liter 24V V6 på 240 hk med en toppfart på 255km/t! Andre motoralternativer vil bli den nye 2.0-liter JTS motoren på 165 hk, samt 2.0-liter TwinSpark versjonen på 150 hk. [Spider 1] [Spider 2] [GTV 1] [GTV 2]/a>]

Comeback for Ti
Turismo Internazionale er tilbake. Ti betegnelsen vil leveres til alle modellene og innebære nye styling detaljer som sideskjørt og bredere dekk og felg, samt enkelte mekaniske oppgraderinger for enda mer sporty egenskaper. TI modellene vil også få nytt oppgradert og sporty interiør. [147 Ti] [156 Ti]

Alfa Romeo 156 GTAm156 GTAm
Alfa viste nylig en "m" versjon av 156 GTA på Bologna Motor Show. Bilen er bygget av N-Technology, Fiat's løpsavdeling, og er en gateversjonen av GTA Super Touring bilen som vant årets European Touring Car Championship (ETCC). GTAm'en har en oppgradert versjon av dagens 147/156 GTA på 3.2 liter som nå er på 3548cc og yter 300 hk! Flere eksteriørdetaljer er skiftet for å spare vekt og den leveres med 235/35ZR dekk på 19" felg! Sportsoppsettet er også nytt med justerbare dempere fra Bilstein og Eibach fjærer, samt større bremsekalipper og 330 mm skiver. [GTAm 1] [GTAm 2] [GTAm 3]/a>]

Nicola Larini/Team NordautoAlfa vinner ETCC 2002
I over 30 år har GTA logoen vært varemerket til Alfa'er klargjort for racing. Norautos nære samarbeid med Alfa har resultert i Nordauto GTA Racing Team som stiller med den nye 156 GTA i ETCC (European Touring Car Championship). Etter en glimrende 2001 sesong - (1. og  2. plass i Drivers Championship, og 1. plass i Team Championship) - har Team Nordauto gjort det igjen! Første plass i både Drivers- og Team Championship! Domineringen var faktisk så sterk at  FIA halv-veis i sesongen måtte se seg nødt til å endre reglene for å "optimise the equality of performances between the cars". [www.teamnordauto.commcomm]

147 GTA på Paris Motor Show
147 GTA ble lansert på 75th Paris Motor Show september 2002. Som 156/Sportwagon GTA blir 147 GTA  levert med 3.2 l 24v V6 motoren på 250 hk, og enkelte nye designdetaljer som nye designede 17" felger med 225/45 dekk, senket, forsterkede bremser, Xenon lys og nytt nytt dashbord med GPS navigasjonssystem. [147 GTA1GTA1] [147 GTA2] [147 GTA3] [147 GTA4]

Alfa Romeo GTV 2004Kommende GTV?
Transportation Design studentene ved Art Center College of Design i Pasadena, USA presenterte arbeidet sitt i august. Mange konsept-biler ble vist - bl.a. en Bugatti Sports Coupe, en Saab Sport Utility Vehicle, en Nike-VW sportsbil, og hva vi ventet på, - den kommende Alfa Romeo GTV! Bildet viser en sketsj laget av Taehoon Kim, og gir kanskje en pekepinne på hva vi har i vente. Art Center College of Design skolen ble opprettet i 1930 og er en av verdens ledene innen Transportation Design. Det sies at mer enn halvparten av verdens biler er tegnet av designere utdannet her - også sjefsdesigner hos Pininfarina Ken Okuyama.

Alfa Romeo 156 GTA & Sprtwagon GTAGTA versjoner
Nytt fra Alfa Romeo er re-introduksjonen av en GTA versjon av alle modellene. [Lik BMW's M-serie]. GTA ble første gang lansert i 1965 da Autodelta drastisk modifiserte Alfa Giulia Sprint for deretter å vinne omtrent alle løp den deltok i - bl.a. Nurburgring, Sebrig og European Makes Challange for Touring Cars hele 3 år på rad!
Lanseringen av GTA er i gang med 156 GTA og Sportwagon GTA kom våren 2002 og 147 GTA blir lansert på Paris Motor Show i september 2002. GTA versjonene leveres med enkelte nye designdetaljer som nye desigbnede 17" felger med 225/45 dekk, senket, forsterkede bremser, Xenon lys og nytt nytt dashbord med GPS navigasjonssystem. Motoren er en oppgradert versjon av Alfa's klassiske V6'er på 3.0 liter og 24 ventiler - som pr. idag leveres på top-of-the-line Alfa 166 og GTV - men som i GTA versjon nå er på 3.2 liter og 250 hk! 166 GTA kommer mot slutten av 2003. Både Vi Menn og Drive har prøvekjørt 156 GTA, og begge gir bilene toppkarakter! Auto Express prøvekjørte også nylig Sportwagon og skriver: "Quite simply, it’s possibly the sports car bargain of the decade - and an estate to boot”.

Tidligere Alfa Nytt: [2014] [2013] [2012] [2011] [2010] ['09] ['08] ['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt 

 


[GH © 02-16 ]