[ CARROZZERIA ALFA: nyheter 2008 ]

Til forsiden...

 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 



 

CARROZZERIA ALFA I PRESSEN...


"Lever og ånder for Alfa Romeo". Artikkel i Akershus Amtstidene jun. 2010.


"Carrozzeria Alfa Ekspanderer"
Artikkel i ALFANYTT nr. 1/08 i forbindelse med innflytting i nye lokaler. [pdf1] [pdf2] [pdf3]


"Skorpen har verdens eneste!"
Artikkel i Østlandets Blad feb. 2008 om Carrozzeria Alfa og Tom Skorpens Alfa Romeo SZ prototype. Verdens eneste!


"Kompressormatet klassiker" Artikkel i Drive nr. 6-7/03 om Carrozzeria Alfas egenutviklete kompressorsett til GTV 3.0 V6.

 
 

ALFA DESIGN...
Pininfarina
Bertone
Giugiaro/Italdesign
Zagato

ALFA KLUBBER...
Norge: www.klubbalfaromeo.no
Sverige: www.alfaromeo.org
Danmark: www.alfaklub.dk
England: www.aroc-uk.com
Nederland: www.alfaclub.nl
Tyskland: www.alfaclub.de

Tilbake til siste Alfa Nytt

169 designstudier  [Nov.08]
Alfa Romeo jobber med etterfølgeren til den nå 10 år gamle 166. Studentene ved  Scuola Politecnica di Design i Milano har kommet opp med disse design studiene i samarbeid med Centro Stile Alfa Romeo og Fiat Group design sjef Lorenzo Ramaciotti. Hvorvidt elementer herfra som blir å finne på 169 når den laseres mot slutten av 2010, gjenstår å se. Så vidt vi vet skal 169 bygges på samme plattform som neste generasjon Maserati Quattroporte og leveres med enten bak- eller 4- hjulstrekk. [169 studie 1] [169 studie 2] [169 studie 3]

Alfa Romeo Brera TIBrera Ti  [Okt.08]
Ti (Turismo Internazionale) er en klassisk Alfa Romeo betegnelse som ble anvendt på 1960 og -70-tallet på merkets mest påkostede og sportslige modeller. Nå innføres betegnelsen på Brera. Ti vil bli tilgjengelig på 2,2 JTS (manuell eller Selespeed) og 3,2 V6 og kommer senere til å bli tilgjengelig på øvrige motoralternativer. TI er basert på høyeste utstyrsnivå, men har i tillegg sporty sideskjørt, chassis med sportsligere oppsett, 19" felger, røde Brembo bremsekalipere og Ti-logoer på siden og bakluke. Interiøret har sportsseter med ekstra sidestøtte kledd i mykt skinn og med røde innsydde Alfa Romeo logoer. Rattet og girspaken er kledd i skinn med røde sømmer.  Instrumentpanelet, lister i frontpanelet og paneler rundt girspaken er i mattbørstet aluminiumsutførelse, men kan også bestilles i karbon. Instrumentene er sorte og røde med spesielt siffersnitt med hvit bakgrunnsbelysning. Pedaler og fothviler er i aluminium med Alfa Romeo logoer og gummidetaljer. Innstegslistene har metallinnlegg med med Ti-logo.
[Brera Ti 1] [Brera Ti 2]

Alfa Romeo Brera SBrera S  [Mai.08]
Tuning og racingfirmaet Prodrive har i samarbeid med Alfa Romeo utviklet den limiterte (500 stk.) Brera S for det Britiske markedet. Modellen har fått Eibach fjæring, Bilstein dempere og nytt styreoppsett. Eksteriøret er stort sett uendret, men nye 19" Alfa 8C inspirerte (og lettere) felger og Prodrive enderør samt Prodrive merking er på plass. Innvendig har Brera S fått aluminium pedaler og nye seter med Limited Edition merker og røde sømmer som også går igjen på dashbord, ratt og gir. Motoralternativene er enten 2.2 JTS (185hk) eller 3.2 JTS V6 (260hk)
[Brera S 1] [Brera S 2] [Brera S 3] [Brera S 4] [Brera S 5]

Alfa Romeo Duetto 2010Ny Duetto? [Apr.08]
I forbindelse med Alfas 100-års jubileum i 2010 og den kommende relanseringen i USA, ryktes det om en ny Spider. Modellen blir en roadster på størrelse (og pris) med Mazda MX-5, og skal hente designelementer fra den klassiske Alfa Duetto fra midten av 60-tallet. Den blir altså mindre (og lettere) enn dagens Brera Spider. Det snakkes om å bruke Fiat Bravo plattformen som også brukes av den kommende Lancia Delta. Den originale Duetto er spesielt godt kjent i USA etter at den ble brukt av Dustin Hoffman i filmen The Graduate (1967). Om dette er et pluss er kanskje ikke så sikkert da bilen i filmen stadig stopper og Hoffman rekker nesten ikke et bryllup grunnet unøyaktig bensinmåler :-) Det diskuteres også hvorvidt Alfa vill bygge biler i USA, Canada eller Mexico for å unngå eksport- og valutakostnader når bilene skal lanseres i USA. Et annet mulig nærliggende marked vil være Sør-Amerikas største bilmarked, Brasil. En avgjørelse vil bli tatt senere i år.

Alfa Romeo Mi.ToAlfa Romeo MiTo [Mar.08]
Junior og Furiosa har vært nevnt som navn på Alfas kommende mini rival. Nå er den presentert og navnet er Mi.To - en kombinasjon av Milano og Torino hvor Alfa og Fiat er basert. Bilen skal være leveringsklar i Italia i juni 08. Offisiell Europeisk lansering skjer på Parismessen i september. Inngangsmodellen blir en 1.4 l Multiair på 90hk, fulgt av turboalternativer på henholdsvis 135 og 155hk. En 230hk GTA modell skal lanseres i 2009. I tillegg kommer to 1.6 liters diesel versjoner. Bilen vil bli den første ikke-Ferrari med Manettino bryter på rattet for innstilling av bl.a demper oppsett. Det snakkes også om en roadster variant i forbindelse med feiringen av Alfas 100-års jubileum i 2010. [MiTo 1] [MiTo 2] [MiTo 3]

Alfa Romeo 8C Spider8C Spider [Feb.08]
Alfa Romeo 8C Spider Concept ble presentert på Pebble Beach 2006 i California, og med Alfas ønske om å returnere til det amerikanske markedet (2009?) passet det sikkert bra med litt forhåndsreklame. Det har imidlertid vært høyst usikkert om en Spider versjon av 8C ville bli bygget, men da alle 500 eks. av coupéen forsvant omtrent umiddelbart, har Alfa bestemt at de også vil levere 500 Spider versjoner. 8C Spider blir presentert på messen i Geneve i mars 2008 og får den samme 4.7l 450 hk V8 motoren som coupéen. Med en vekt på ca 1500 kg snakker vi om toppfart tett opp under 300 km/t og 0-100 rundt 4-tallet. I likhet med coupéen, skal Spider også bygges ved Maserati fabrikken i Modena. Bilen skal være leveringsklar i 2009, men regn med € 180.000,- før avgifter! [8C Spider 1] [8C Spider 2] [8C Spider 3] [8C Spider 4] [8C Spider 5] [8C Spider 6]

Alfa Romeo Brera Spider159 og Brera/Spider facelift [Feb.08]
Alfa Romeo har satt både 159 og Brera/Spider på slanekur samt gitt de en mild facelift for 2008. Alle modellene er nå ca. 50 kilo lettere og kan leveres i fargen "Ice White". Nye seter er innstallert samt nye farger på dashboard og i dører. Enkelte modeller leveres også med 18" two-tone felger. 159 får en ny push-button bagasjerom-åpner og ny og mer brukervennlig navigasjon. Sportwagon kommer i tillegg med et nytt "Fix&Fold" system, som skal gjøre det enklere  å legge ned baksetene. [Spider 2008 1] [Spider 2008 2]

Alfa Romeo Brera Spider AutodeltaBrera/Spider for pinglete? [Feb.08]
Engelske Alfa tuning firma Autodelta kan levere både Brera og Spider med nesten 350 hk! Brera J5 3.2C og Spider J6 3.2C leveres med Autodeltas egenutviklete supercharger som er basert på Rotrex's C30-94 systemet. Standard leveres begge modellene med Alfas 3.2 l på 260 kh og et dreiemoment på 322 Nm. Autodelta versjonene yter 348 hk og 430 Nm. 0-100 går unna på 5.4 sekunder mot ca. 7 som standard. Toppfarten økes fra ca. 240 til 260 km/t. Det er også gjort endringer på elektronikk, bremser og dempere. [www.autodelta.co.uk]

Alfa med DSG [Feb.08]
Fiat Powertrain Technologies arbeider for tiden med et dual-clutch system lignende Audi's DSG. Systemet kalles DDC (Dual Dry Clutch) og skal leveres til nesten alle Fiat og Alfa Romeo modeller i B, C og D klassen.

Quadrifoglio Verde [Jan.08]
Alle Alfisti kjenner nok det grønne firkløver-symbolet som har vært brukt av Alfa til å markedsføre mange forskjellige modeller siden det første gang dukket opp på Ugo Sivoccis Alfa P1 løpsbil i 1923. En hvit trekant med en grønn firkløver inni ble anbrakt på siden av motorkassen eller torpedoen. Alfa re-lanserer nå symbolet på 147 og GT. Begge leveres med 170 hk 1.9-liter JTDM og Alfa's Q2 selvlåsende differensial system. De er i tillegg noe senket og kommer med sport bryter for valg av touring eller sport modus. Noen kosmetiske forandringer blir det også; forkrommede potter, røde bremse-kalipper, spesielle speil, samt noen mindre interiør endringer.

Tidligere Alfa Nytt: [2014] [2013] [2012] [2011] [2010] ['09] ['08] ['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt 

 


[GH © 02-16 ]