 |
|
 |
Tilbake
til siste Alfa Nytt
 169
designstudier [Nov.08]
Alfa Romeo jobber med etterfølgeren til den nå 10 år gamle
166. Studentene ved Scuola Politecnica di Design i
Milano har kommet opp med disse design studiene i samarbeid
med Centro Stile Alfa Romeo og Fiat Group design sjef
Lorenzo Ramaciotti. Hvorvidt elementer herfra som blir å
finne på 169 når den laseres mot slutten av 2010, gjenstår å
se. Så vidt vi vet skal 169 bygges på samme plattform som
neste generasjon Maserati Quattroporte og leveres med enten
bak- eller 4- hjulstrekk. [169
studie 1] [169
studie 2] [169
studie 3]
 Brera
Ti [Okt.08]
Ti (Turismo Internazionale) er en klassisk Alfa Romeo
betegnelse som ble anvendt på 1960 og -70-tallet på merkets
mest påkostede og sportslige modeller. Nå innføres
betegnelsen på Brera. Ti vil bli tilgjengelig på 2,2 JTS
(manuell eller Selespeed) og 3,2 V6 og kommer senere til å
bli tilgjengelig på øvrige motoralternativer. TI er basert
på høyeste utstyrsnivå, men har i tillegg sporty sideskjørt,
chassis med sportsligere oppsett, 19" felger, røde Brembo
bremsekalipere og Ti-logoer på siden og bakluke. Interiøret
har sportsseter med ekstra sidestøtte kledd i mykt skinn og
med røde innsydde Alfa Romeo logoer. Rattet og girspaken er
kledd i skinn med røde sømmer. Instrumentpanelet,
lister i frontpanelet og paneler rundt girspaken er i
mattbørstet aluminiumsutførelse, men kan også bestilles i
karbon. Instrumentene er sorte og røde med spesielt
siffersnitt med hvit bakgrunnsbelysning. Pedaler og
fothviler er i aluminium med Alfa Romeo logoer og
gummidetaljer. Innstegslistene har metallinnlegg med med
Ti-logo.
[Brera
Ti 1] [Brera
Ti 2]
 Brera
S [Mai.08]
Tuning og racingfirmaet Prodrive har i samarbeid med Alfa
Romeo utviklet den limiterte (500 stk.) Brera S for det
Britiske markedet. Modellen har fått Eibach fjæring,
Bilstein dempere og nytt styreoppsett. Eksteriøret er stort
sett uendret, men nye 19" Alfa 8C inspirerte (og lettere)
felger og Prodrive enderør samt Prodrive merking er på
plass. Innvendig har Brera S fått aluminium pedaler og nye
seter med Limited Edition merker og røde sømmer som også går
igjen på dashbord, ratt og gir. Motoralternativene er enten
2.2 JTS (185hk) eller 3.2 JTS V6 (260hk)
[Brera
S 1] [Brera
S 2] [Brera
S 3] [Brera
S 4] [Brera
S 5]
 Ny
Duetto? [Apr.08]
I forbindelse med Alfas 100-års jubileum i 2010 og den
kommende relanseringen i USA, ryktes det om en ny Spider.
Modellen blir en roadster på størrelse (og pris) med Mazda
MX-5, og skal hente designelementer fra den klassiske Alfa
Duetto fra midten av 60-tallet. Den blir altså mindre (og
lettere) enn dagens Brera Spider. Det snakkes om å bruke
Fiat Bravo plattformen som også brukes av den kommende
Lancia Delta. Den originale Duetto er spesielt godt kjent i
USA etter at den ble brukt av Dustin Hoffman i filmen The
Graduate (1967). Om dette er et pluss er kanskje ikke så
sikkert da bilen i filmen stadig stopper og Hoffman rekker
nesten ikke et bryllup grunnet unøyaktig bensinmåler :-) Det
diskuteres også hvorvidt Alfa vill bygge biler i USA, Canada
eller Mexico for å unngå eksport- og valutakostnader når
bilene skal lanseres i USA. Et annet mulig nærliggende
marked vil være Sør-Amerikas største bilmarked, Brasil. En
avgjørelse vil bli tatt senere i år.
 Alfa
Romeo MiTo
[Mar.08]
Junior og Furiosa har vært nevnt som navn på Alfas kommende
mini rival. Nå er den presentert og navnet er Mi.To - en
kombinasjon av Milano og Torino hvor Alfa og Fiat er basert.
Bilen skal være leveringsklar i Italia i juni 08. Offisiell
Europeisk lansering skjer på Parismessen i september.
Inngangsmodellen blir en 1.4 l Multiair på 90hk, fulgt av
turboalternativer på henholdsvis 135 og 155hk. En 230hk GTA
modell skal lanseres i 2009. I tillegg kommer to 1.6 liters
diesel versjoner. Bilen vil bli den første ikke-Ferrari med
Manettino bryter på rattet for innstilling av bl.a demper
oppsett. Det snakkes også om en roadster variant i
forbindelse med feiringen av Alfas 100-års jubileum i 2010.
[MiTo
1] [MiTo
2] [MiTo
3]
 8C
Spider
[Feb.08]
Alfa Romeo 8C Spider Concept ble presentert på Pebble Beach
2006 i California, og med Alfas ønske om å returnere til det
amerikanske markedet (2009?) passet det sikkert bra med litt
forhåndsreklame. Det har imidlertid vært høyst usikkert om
en Spider versjon av 8C ville bli bygget, men da alle 500
eks. av coupéen forsvant omtrent umiddelbart, har Alfa
bestemt at de også vil levere 500 Spider versjoner. 8C
Spider blir presentert på messen i Geneve i mars 2008 og får
den samme 4.7l 450 hk V8 motoren som coupéen. Med en vekt på
ca 1500 kg snakker vi om toppfart tett opp under 300 km/t og
0-100 rundt 4-tallet. I likhet med coupéen, skal Spider også
bygges ved Maserati fabrikken i Modena. Bilen skal være
leveringsklar i 2009, men regn med € 180.000,- før avgifter!
[8C
Spider 1] [8C
Spider 2] [8C
Spider 3] [8C
Spider 4] [8C
Spider 5] [8C
Spider 6]
 159
og Brera/Spider facelift [Feb.08]
Alfa Romeo har satt både 159 og Brera/Spider på slanekur
samt gitt de en mild facelift for 2008. Alle modellene er nå
ca. 50 kilo lettere og kan leveres i fargen "Ice White". Nye
seter er innstallert samt nye farger på dashboard og i
dører. Enkelte modeller leveres også med 18" two-tone
felger. 159 får en ny push-button bagasjerom-åpner og ny og
mer brukervennlig navigasjon. Sportwagon kommer i tillegg
med et nytt "Fix&Fold" system, som skal gjøre det enklere
å legge ned baksetene. [Spider
2008 1] [Spider
2008 2]
 Brera/Spider
for pinglete? [Feb.08]
Engelske Alfa tuning firma Autodelta kan levere både Brera
og Spider med nesten 350 hk! Brera J5 3.2C og Spider J6 3.2C
leveres med Autodeltas egenutviklete supercharger som er
basert på Rotrex's C30-94 systemet. Standard leveres begge
modellene med Alfas 3.2 l på 260 kh og et dreiemoment på 322
Nm. Autodelta versjonene yter 348 hk og 430 Nm. 0-100 går
unna på 5.4 sekunder mot ca. 7 som standard. Toppfarten økes
fra ca. 240 til 260 km/t. Det er også gjort endringer på
elektronikk, bremser og dempere. [www.autodelta.co.uk]
Alfa med DSG
[Feb.08]
Fiat Powertrain Technologies arbeider for tiden med et
dual-clutch system lignende Audi's DSG. Systemet kalles DDC
(Dual Dry Clutch) og skal leveres til nesten alle Fiat og
Alfa Romeo modeller i B, C og D klassen.
 Quadrifoglio
Verde [Jan.08]
Alle Alfisti kjenner nok det grønne firkløver-symbolet som
har vært brukt av Alfa til å markedsføre mange forskjellige
modeller siden det første gang dukket opp på Ugo Sivoccis
Alfa P1 løpsbil i 1923. En hvit trekant
med en grønn firkløver inni ble anbrakt på siden av
motorkassen eller torpedoen. Alfa re-lanserer nå symbolet på
147 og GT. Begge leveres med 170 hk 1.9-liter JTDM og Alfa's
Q2 selvlåsende differensial system. De er i tillegg noe
senket og kommer med sport bryter for valg av touring eller
sport modus. Noen kosmetiske forandringer blir det også;
forkrommede potter, røde bremse-kalipper, spesielle speil,
samt noen mindre interiør endringer.
Tidligere
Alfa Nytt:
[2014]
[2013]
[2012]
[2011]
[2010]
['09]
['08]
['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt |
 |