 |
|
 |
Tilbake
til siste Alfa Nytt
 Alfas
MultiAir motor med flere utmerkelser [Nov.10]
Motoren som tidligere i år ble kåret til "Engine Of The Year",
fikk nylig enda en utmerkelse som "Best Of What's New" i det
innflytelsesrike amerikanske magasinet Popular Science.
MultiAir motoren er utviklet av Fiat Powertrain Technologies
og leveres til både Alfa Mito og Giulietta. Den er på 1.4
liter og yter mellom 105 og 170 hk. Sammenlignet med andre
motorer på samme størrelse, er både hestekrefter og
dreiemoment økt med henholdsvis 10 og 15%, samtidig som både
bensinforbruket og CO2 utslippet er redusert med 10%.
 Alfa
med dobbel-clutch [Nov.10]
Alfa Romeo MiTo er nå tilgjengelig med Fiats nyutviklede
dobbel-clutch system TCT. Foreløpig fås det kun til Alfa
MiTo 1.4 MutliAir bensin, men vil dukke opp til våren i både
diesel- og bensinutgavene av den nye Giulietta. TCT
kombinerer dobbel-clutch med start-stop teknologi og er
dermed den andre bilen på markedet som tilbyr dette. Først
ute var Porsche Panamera. TCT forbedrer både økonomi,
utslipp og akselerasjon i forhold til manuell utgave, og
AutoExpress har testet en MiTo med systemet og mener det
fungerer minst like godt som VWs glimrende DSG.
 8C
tilbehør
[Sep.10]
Vi skriver vanligvis om biler, men syntes vi måtte gjøre et
unntak da Firenze designer Giuliano Mazzuoli nylig
lanserte klokken Contagiri 8C inspirert av Alfa Romeo 8C.
Klokken er i hvitt gull med karbon detaljer og er limitert
til kun 500 eks. så vi regner med meget høy pris. Designet
er uvanlig med en 8C turteller inspirert timeviser som
beveger til 270 grader før den returnerer til 0. Norsk agent
finnes. [www.giulianomazzuoli.com]
[Contagiri
8C 1] [Contagiri
8C 2]
 Over
for Brera og Spider [Aug.10]
Alfa Romeo Brera og Spider ble lansert i henholdsvis 2005 og
2007, men etter et relativt labert salgsvolum skal begge
allerede nå gå ut av produksjon. Begge modellene har blitt
produsert ved Pininfarina fabrikken i Grugliasco og Alfa
Romeo har pr. i dag ingen arvtagere før en ny Spider
muligens kommer i 2012. Giugiaro/ Italdesign Brera konseptet
ble først vist i Geneve i 2002 og mottok da prisen "Concept
Car of the Year". [Brera
1] [Brera
2] [Brera
3] [Brera
4] [Brera
Concept1] [Brera
Concept2] [Brera
Concept3] [Brera
Concept4]
 Pebble
Beach [Aug.10]
Pebble Beach Concours d'Elegance er en av verdens mest
prestisjefylte bilutstillinger. Den 60. i rekken går av
stabelen 15. August i California, og Alfas 100-års jubileum
vil bli spesielt markert med biler hentet fra Alfa museet i
Arese samt flere klassiske og supersjeldne Alfaer i privat
eie. Vi nevner; den første HP 24 fra 1910, en 1938 8C 2900 B
Lungo, en 1938 Gran Premio Tipo 158 "Alfetta", en 1942 Alfa
Romeo 6C 2500 Bertone Coupe, en 1948 Alfa Romeo 6C 2500 SS
Competizione 2-seter coupe, en 1936 Alfa Romeo 8C 2900A
Carrozzeria Alfa (!) Spider og en 1952 Disco Volante Spider.
I tillegg vil Bertone konseptet Alfa Padion bli vist.
 Nye
designforslag [Jul.10]
Flere nye Alfa Romeo designforslag har nylig dukket opp på
nettet. Bildelinkene nedenfor viser en ny variant av Spider
konseptet Pininfarina 2uettottanta som Alfa presenterte på
Geneve-messen i mars. En coupé versjon av Giulietta kalt
Giulietta SS (Sprint Speciale). Et forslag til etterfølgeren
til 159, her kalt Alfa Romeo Vittorio Jano etter den berømte
racerbil designeren (1891-1965). [Spider]
[Giulietta
SS 01] [Giulietta
SS 02]
[Vittorio
Jano 01] [Vittorio
Jano 02] [Vittorio
Jano 03] [Vittorio
Jano 04]
 Italiensk
racing historie på Goodwood [Jun.10]
Goodwood Festival of Speed gikk av stabelen 2-4 juli. Årets
tema var Viva Veloce, - en markering av historisk
italiensk motorsport på både 2 og 4 hjul med spesiell fokus
på Alfa Romeos racing historie og 100-års jubileum.
Festivalen gikk som vanlig av stabelen på det fantastiske
godset til Lord March en drøy times tog-tur sør for London
Gatwick flyplassen. Vi var på plass og kan bare bekrefte at
dette må være en verdens beste bilstevner - med god margin!
Mer enn 50 modeller fra Alfa museet var på plass i tillegg
til det vanlige fremmøte av det mest spennende og eksotiske
som bil-verden har å oppdrive. Her var F1 biler med førere
som Lewis Hamilton og Jensen Button sammen med tidligere F1
storheter som Stirling Moss, Jackie Stewart, Emerson
Fittipaldi og Damon Hill. Rallybiler kjørt av Ken Block og
legendariske Bjørn Waldegård. Nye og klassiske motorsykler
inkl. Icon Sheen superbike. Nye konsept biler som Audi
e-Tron og den fantastiske Citroen GT. Presentasjon av nye
modeller som bl.a Mercedes SLS AMG og Alfa Romeo Giulietta.
Et av helgens høydepunkter er "the Supercar Run" hvor noen
av verdens mest eksotiske superbiler som bl.a. McLaren
MP4-12C, Ferrari 458 Italia, Spyker C-8 Aileron, Lexus LFA
og selvfølgelig Alfas 8C og 8C Spider kjøres opp "the
Goodwood Hillclimb". Ultra sjeldne biler som Ferrari
F.Z.93 and Italdesign’s BMW Nazca C2 var også på plass. Om
ikke dette var nok var det i tillegg også et flyshow. Ta en
titt på bildene nedenfor (og gjør et YouTube Goodwood-søk)
og vi regner med at du allerede nå setter av første helgen i
juli 2011. [Goodwood
Festival of Speed]
Bilder:
[Goodwood
01] [Goodwood
02] [Goodwood
03] [Goodwood
04] [Goodwood
05] [Goodwood
06] [Goodwood
07] [Goodwood
08] [Goodwood
09] [Goodwood
10] [Goodwood
11] [Goodwood
12] [Goodwood
13] [Goodwood
14] [Goodwood
15] [Goodwood
16] [Goodwood
17] [Goodwood
18] [Goodwood
19] [Goodwood
20] [Goodwood
21] [Goodwood
22] [Goodwood
23] [Goodwood
24] [Goodwood
25]
The Hillclimb:
[Goodwood
26] [Goodwood
27] [Goodwood
28] [Goodwood
29] [Goodwood
30] [Goodwood
31] [Goodwood
32] [Goodwood
33] [Goodwood
34] [Goodwood
35] [Goodwood
36] [Goodwood
37] [Goodwood
38] [Goodwood
39] [Goodwood
40] [Goodwood
41] [Goodwood
42] [Goodwood
43] [Goodwood
44] [Goodwood
45]
 Alfa
Abarth
[Jun.10]
Siden moderfirmaet Fiat gjenopplivde Abarth-merket for noen år
siden, ser nå Abarth på muligheten til å inkludere enkelte
Alfa Romeo modeller i sitt tuning-program. I følge salgs- og
marketing sjefen, gjør merket det så bra om dagen at det
ville være naturlig å ekspandere modellutvalget til flere
Fiat modeller samt Alfa Romeo. Han utelukket MiTo som
allerede finnes i en 235 hk Quadrifoglio versjon, men sa at
det fantes andre muligheter -- bl.a. den nye Giulietta.
Abarth ser også på muligheten til å utvikle en helt egen
modell i Mazda MX5 klassen.
 ALFA
ROMEO 1910-2010 [Jun.10]
Som ekte Alfisti og leser av denne siden har du sikkert fått
med deg at Alfa Romeo er 100 år i år. Den 24. juni 1910 ble
modellen ALFA 24 HP lansert. Romeo navnet kom til først noen
år senere. Jubileet ble selvfølgelig behørig markert i
"hjembyen" Milano og Registro Italiano Alfa Romeo (RIAR)
arrangerte derfor skikkelig fest lørdag 26. og søndag 27.
juni 2010. Programmet kan du se i
denne pdf filen.
Litt mer om Alfa Romeo historien finner du
her.
 8C:
En fremtidig klassiker
[Jun.10]
50 Britiske motorjournalister valgte nylig Alfa 8C Competizione
til bilen som mest sannsynlig ville bli en fremtidig
klassiker. Det ble valgt mellom modeller fra de siste 10 år
og kriteriene var "revolutionary designs, timeless appeal
and the ability to redefine a brand". Av andre italienere
havnet den nye Fiat 500 på 4. og Ferrari Enzo på 7. plass.
Klassiker-begrepet er muligens litt tynnslitt men det er vel
liten tvil om at 8C virkelig vil bli det. 30% av
journalistene var i hvert fall enige. 8C er designet av
Alfas eget designsenter Centro Stile og ble første gang
presentert som konsept på Frankfurt-messen 2003. Den er kun
produsert i 500 eks. hvor av alle ble solgt omtrent
umiddelbart etter lanseringen i 2006. Fargeopsjon er sort,
gul, klassisk Alfa rød, samt en mørkere spesiell 8C rød.
Navnet 8C Competizione henspeiler på Alfas 8-sylindrete
mellomkrigsmodeller, og Competizione er hentet fra
1950-modellen 6C 2500 Competizione Sports Coupé. [8C
video 1] [8C video 2]
[8C
2006 1] [8C
2006 2] [8C
2006 3] [8C
2006 4]
 Brera
og Spider med ny motor [Jun.09]
Alfa Romeo Brera ble lansert i 2006 og er en av de stiligste og
mest særegne coupéene på markedet. Alfa har nå
oppgradert modellen med sin nye hypermoderne 1750 TBi
turbomotor på 200 hk, samt senket vekten til 1430 kg. Den
nye motoren yter 320 Nm allerede ved 1400 omdreininger, gjør
0-100 på 7.7 sek. og har en toppfart på 235 km/t.
Dieselalternativet (JTDm) er en common rail motor på 2.0 l
som yter 170hk og 360 Nm ved 1750 omdreininger. 0-100 gjør
den på 8.8 sekunder og toppfarten er 218 km/t. Begge
motorene er også tilgjengelig i 159. Nettavisen E24.no
prøvekjørte nylig den oppgraderte Breraen og er full av
lovord. Les hele artikkelen
her. [Brera
1] [Brera
2] [Brera
3] [Brera
4]
 2
x GTA? [Mai.09]
Ryktene om 8C og MiTo i GTA utgave begynte å svirre i fjor
sommer og nå kan det se ut som om det skjer. Flere
nettsteder rapporterer at Alfa vil lansere en GTA versjon av
både 8C Competizione og MiTo i forbindelse med 100-års
feiringen i sommer.
8C GTA skal visstnok kun produseres i 100 eks, og leveres
med 500 hk, oppdatert girkasse og demping, samt få en
vektreduksjon på ca. 100 kg i forhold til standard 8C. MiTo
GTA, som ble vist som konsept på Geneve-messen i 2009, skal
leveres med en 1750cc turbo motor på 240 hk utviklet av Fiat
Powertrain Technologies. For å øke ytelsen er vekten
redusert ved bruk av lettvekts aluminium og karbon deler.
Designmessig skiller MiTo GTA'en seg fra standard modellen
med body kit, diffuser doble sentrerte ende-rør, bredere
hjulbuer, samt senket 20mm. Vi regner også med hørbar
forskjell. Av utstyr kan nevnes "Active Suspension Control"
utviklet av Magneti Mareli, spesialutviklede Brembo bremser,
19" hjul, 9 airbags, ABS, ESP, EBD og Alfas Q2 selvlåsende
differensial. En teknikk som gir forhjulsdrevne biler økt
kjøreopplevelse og kontroll som kjennetegner 4-hjulsdrift.
Den noe uvanlige 1.75L motorstørrelsen er en referanse til
60 tallets Alfa Giulia og Giulietta som var noen av de
første små og kompakte bilene med relativt stor motor. [MiTo
GTA 1] [MiTo
GTA 2] [MiTo
GTA 3] [8C
GTA 1] [8C
GTA 2]
 Giulietta & Uma Thurman
[Mai.10]
Skuespillerinnen Uma Thurman, kjent fra filmer som Pulp
Fiction, Kill Bill m.fl., er Alfas nye ansikt i forbindelse
med lanseringen av den nye Giulietta. Kampanjen, som er
laget av reklamebyrået Leo Burnett, skal kjøres i
mesteparten av Europa i hele sommer. Giulietta lanseres i
Norge i september med en innstegspris på ca 300.000 kr.
 Giulietta lansert
[Apr.10]
Alfa Romeo Giulietta (uttales "julietta" og betyr "lille
Julia") er nå lasert i Europa og kommer til Norge i
september. Modellen er etterfølgeren til 147 og ble første
gang presentert på Geneve-messen i mars. Den lanseres med to
bensinvarianter; 1.4 TB (120 hk) og 1.4 TB MultiAir (170
hk), og to dieselalternativer; 1.6 JTDm (105 hk) og 2.0 JTDm
(170 hk). Alle fire med turbo. Noe senere lanseres en 1750
TBi på 235 hk i eksklusiv Quadrifoglio Verde
konfigurasjon. Giulietta leveres med Alfas elektroniske DNA
system som gir 3 valgmuligheter av kjøreoppsett som
innvirker på motor, styring, hjuloppheng og girkasse;
Dynamisk (aktiv kjøring) , Normal (avslappet kjøring) og All
Weather (forsiktig/sikker kjørestil på dårlig føre). Bilen
har også Alfas Q2-differensialbrems for begrensing av
understyring og bedre retningsstabilitet. Standard på alle
modeller blir LED lys og start-stop management. Med
størrelsen 4.35 m lang 1.46 høy, 1.80 bred og en
akselavstand på 2.63 m, blir Giulietta en direkte konkurrent
til VW Golf og Audi A3, og Alfa håper å selge 100.000 stk.
pr. år. Giulietta ble nylig NCAP testet og gikk helt til
topps! Sammenlagt resultat ble hele 86.7 %, hvilket er 2.1 %
bedre enn den forrige rekordinnehaveren, VW Golf. [Giulietta
1] [Giulietta
2] [Giulietta
3] [Giulietta
4] [Giulietta
5] [Giulietta
6] [Giulietta
7] [Giulietta
8] [Giulietta
9] [Giulietta
10] [Giulietta
11]
 Zagato Alfa TZ3 Corsa
[Apr.10]
Alfa Romeo skulle etter sigende vise 3 forskjellige
konsepter på Geneve-messen i mars, men kun 2 dukket opp -
nemlig Pininfarinas 2uettottanta og Bertones Pandion. Vi
lurte derfor på hva som skjedde med det tredje. Nå viser det
seg at Zagatos Alfa TZ3 Corsa ble presentert på Villa D'Este
Concorso d'Eleganza 24. april. I følge Zagato er TZ3 bygget
på kommisjon fra den tyske bil-samleren Martin Kapp som en
hyllest til Alfas 60-talls TZ og TZ2. Av tekniske detaljer
kan vi nevne: vekt 850(!) kg, V8 på 420 hk, 6-trinns
sekvensiell kasse, karbon ramme, 0-100 under 3.5 sek
og toppfart over 300 km/t. [Zagato
TZ3 1] [Zagato
TZ3 2] [Zagato
TZ3 3] [Zagato
TZ3 4] [Zagato
TZ3 5] [Alfa
TZ 1964]
 Giulietta Quadrifoglio
[Mar.10]
Alfa Romeo Giulietta ("lille Julia") ble presentert på
Geneve mesen i begynnelsen av mars. Modellen er
etterfølgeren til 147 og kommer i salg mot sommeren. I
tillegg til de standard motoralternativene 1.4 TB (120 hk),
1.4 TB MultiAir (170 hk), 1.6 JTDm (105 hk) og 2.0 JTDm (170
hk), kommer også en Quadrifoglio versjon på 235 hk. Målt i
hk pr. liter slagvolum, er dette Alfas høyeste ytelse
noensinne. Hele 135 hk pr liter!. Foreløpig finnes ingen
bilder av firkløver-modellen men vi regner med at disse
dukker opp om ikke lenge.
 Pininfarina Alfa 2uettottanta [Mar.10]
Designhuset Pininfarina er 80 år i år og feirer sitt lange
samarbeid med Alfa Romeo med å vise et nytt spider konsept
på Geneve messen. Modellen heter 2uettottanta og er en klar
hyllest til den klassiske Duetto'en fra 60-tallet. Detaljer
og motoralternativer er foreløpig ukjent, men det snakkes om
en 1.7 l med turbo og bakhjulsdrift.
 Bertone Alfa Pandion [Mar.10]
Bertone Alfa Pandion er en 2+2 coupe basert på Alfa 8C. En
svært futuristisk konseptbil man muligens må tilbake til
Bertone's lansering av Lamborghini Countach konseptet i 1973
for å finne maken til. Dørene er hengslet i bakkant, er hele
3,7 m lange, og åpner vertikalt. Fantastisk, men muligens
noe upraktisk i garasjen. Sjekk bildene:
[Pandion
1] [Pandion
2] [Pandion
3] [Pandion
4] [Pandion
5] [Pandion
6] [Pandion
7] [Pandion
8] [Pandion
9] [Pandion
10] [Pandion
11]
[Pandion
12] [Pandion
13] [Pandion
14]
Tidligere
Alfa Nytt:
[2014]
[2013]
[2012]
[2011]
[2010]
['09]
['08]
['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt |
 |