[ CARROZZERIA ALFA: nyheter 2010 ]

Til forsiden...
 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 


 

CARROZZERIA ALFA I PRESSEN...


"Lever og ånder for Alfa Romeo". Artikkel i Akershus Amtstidene jun. 2010.


"Carrozzeria Alfa Ekspanderer"
Artikkel i ALFANYTT nr. 1/08 i forbindelse med innflytting i nye lokaler. [pdf1] [pdf2] [pdf3]


"Skorpen har verdens eneste!"
Artikkel i Østlandets Blad feb. 2008 om Carrozzeria Alfa og Tom Skorpens Alfa Romeo SZ prototype. Verdens eneste!


"Kompressormatet klassiker" Artikkel i Drive nr. 6-7/03 om Carrozzeria Alfas egenutviklete kompressorsett til GTV 3.0 V6.

 
 

ALFA DESIGN...
Pininfarina
Bertone
Giugiaro/Italdesign
Zagato

ALFA KLUBBER...
Norge: www.klubbalfaromeo.no
Sverige: www.alfaromeo.org
Danmark: www.alfaklub.dk
England: www.aroc-uk.com
Nederland: www.alfaclub.nl
Tyskland: www.alfaclub.de

Tilbake til siste Alfa Nytt

MultiairAlfas MultiAir motor med flere utmerkelser  [Nov.10]
Motoren som tidligere i år ble kåret til "Engine Of The Year", fikk nylig enda en utmerkelse som "Best Of What's New" i det innflytelsesrike amerikanske magasinet Popular Science. MultiAir motoren er utviklet av Fiat Powertrain Technologies og leveres til både Alfa Mito og Giulietta. Den er på 1.4 liter og yter mellom 105 og 170 hk. Sammenlignet med andre motorer på samme størrelse, er både hestekrefter og dreiemoment økt med henholdsvis 10 og 15%, samtidig som både bensinforbruket og CO2 utslippet er redusert med 10%.

Alfa Romeo MiToAlfa med dobbel-clutch  [Nov.10]
Alfa Romeo MiTo er nå tilgjengelig med Fiats nyutviklede dobbel-clutch system TCT. Foreløpig fås det kun til Alfa MiTo 1.4 MutliAir bensin, men vil dukke opp til våren i både diesel- og bensinutgavene av den nye Giulietta. TCT kombinerer dobbel-clutch med start-stop teknologi og er dermed den andre bilen på markedet som tilbyr dette. Først ute var Porsche Panamera. TCT forbedrer både økonomi, utslipp og akselerasjon i forhold til manuell utgave, og AutoExpress har testet en MiTo med systemet og mener det fungerer minst like godt som VWs glimrende DSG.

8C tilbehør  [Sep.10]
Vi skriver vanligvis om biler, men syntes vi måtte gjøre et unntak da Firenze designer Giuliano Mazzuoli nylig lanserte klokken Contagiri 8C inspirert av Alfa Romeo 8C. Klokken er i hvitt gull med karbon detaljer og er limitert til kun 500 eks. så vi regner med meget høy pris. Designet er uvanlig med en 8C turteller inspirert timeviser som beveger til 270 grader før den returnerer til 0. Norsk agent finnes. [www.giulianomazzuoli.com] [Contagiri 8C 1] [Contagiri 8C 2]

Brera 2005Over for Brera og Spider  [Aug.10]
Alfa Romeo Brera og Spider ble lansert i henholdsvis 2005 og 2007, men etter et relativt labert salgsvolum skal begge allerede nå gå ut av produksjon. Begge modellene har blitt produsert ved Pininfarina fabrikken i Grugliasco og Alfa Romeo har pr. i dag ingen arvtagere før en ny Spider muligens kommer i 2012. Giugiaro/ Italdesign Brera konseptet ble først vist i Geneve i 2002 og mottok da prisen "Concept Car of the Year". [Brera 1] [Brera 2] [Brera 3] [Brera 4] [Brera Concept1] [Brera Concept2] [Brera Concept3] [Brera Concept4]

Alfa Romeo Disco Volante Spider 1952Pebble Beach [Aug.10]
Pebble Beach Concours d'Elegance er en av verdens mest prestisjefylte bilutstillinger. Den 60. i rekken går av stabelen 15. August i California, og Alfas 100-års jubileum  vil bli spesielt markert med biler hentet fra Alfa museet i Arese samt flere klassiske og supersjeldne Alfaer i privat eie. Vi nevner; den første HP 24 fra 1910, en 1938 8C 2900 B Lungo, en 1938 Gran Premio Tipo 158 "Alfetta", en 1942 Alfa Romeo 6C 2500 Bertone Coupe, en 1948 Alfa Romeo 6C 2500 SS Competizione 2-seter coupe, en 1936 Alfa Romeo 8C 2900A Carrozzeria Alfa (!) Spider og en 1952 Disco Volante Spider. I tillegg vil Bertone konseptet Alfa Padion bli vist.

Nye designforslag [Jul.10]
Flere nye Alfa Romeo designforslag har nylig dukket opp på nettet. Bildelinkene nedenfor viser en ny variant av Spider konseptet Pininfarina 2uettottanta som Alfa presenterte på Geneve-messen i mars. En coupé versjon av Giulietta kalt Giulietta SS (Sprint Speciale). Et forslag til etterfølgeren til 159, her kalt Alfa Romeo Vittorio Jano etter den berømte racerbil designeren (1891-1965).  [Spider] [Giulietta SS 01] [Giulietta SS 02]
[Vittorio Jano 01] [Vittorio Jano 02] [Vittorio Jano 03] [Vittorio Jano 04]

Italiensk racing historie på Goodwood [Jun.10]
Goodwood Festival of Speed gikk av stabelen 2-4 juli. Årets tema var Viva Veloce, - en markering av historisk italiensk motorsport på både 2 og 4 hjul med spesiell fokus på Alfa Romeos racing historie og 100-års jubileum. Festivalen gikk som vanlig av stabelen på det fantastiske godset til Lord March en drøy times tog-tur sør for London Gatwick flyplassen. Vi var på plass og kan bare bekrefte at dette må være en verdens beste bilstevner - med god margin! Mer enn 50 modeller fra Alfa museet var på plass i tillegg til det vanlige fremmøte av det mest spennende og eksotiske som bil-verden har å oppdrive. Her var F1 biler med førere som Lewis Hamilton og Jensen Button sammen med tidligere F1 storheter som Stirling Moss, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi og Damon Hill. Rallybiler kjørt av Ken Block og legendariske Bjørn Waldegård. Nye og klassiske motorsykler inkl. Icon Sheen superbike. Nye konsept biler som Audi e-Tron og den fantastiske Citroen GT. Presentasjon av nye modeller som bl.a Mercedes SLS AMG og Alfa Romeo Giulietta. Et av helgens høydepunkter er "the Supercar Run" hvor noen av verdens mest eksotiske superbiler som bl.a. McLaren MP4-12C, Ferrari 458 Italia, Spyker C-8 Aileron, Lexus LFA og selvfølgelig Alfas 8C og 8C Spider kjøres opp "the Goodwood Hillclimb". Ultra sjeldne biler som  Ferrari F.Z.93 and Italdesign’s BMW Nazca C2 var også på plass. Om ikke dette var nok var det i tillegg også et flyshow. Ta en titt på bildene nedenfor (og gjør et YouTube Goodwood-søk) og vi regner med at du allerede nå setter av første helgen i juli 2011. [Goodwood Festival of Speed]
Bilder:
[Goodwood 01] [Goodwood 02] [Goodwood 03] [Goodwood 04] [Goodwood 05] [Goodwood 06] [Goodwood 07] [Goodwood 08] [Goodwood 09] [Goodwood 10] [Goodwood 11] [Goodwood 12] [Goodwood 13] [Goodwood 14] [Goodwood 15] [Goodwood 16] [Goodwood 17] [Goodwood 18] [Goodwood 19] [Goodwood 20] [Goodwood 21] [Goodwood 22] [Goodwood 23] [Goodwood 24] [Goodwood 25]
The Hillclimb:
[Goodwood 26] [Goodwood 27] [Goodwood 28] [Goodwood 29] [Goodwood 30] [Goodwood 31] [Goodwood 32] [Goodwood 33] [Goodwood 34] [Goodwood 35] [Goodwood 36] [Goodwood 37] [Goodwood 38] [Goodwood 39] [Goodwood 40] [Goodwood 41] [Goodwood 42] [Goodwood 43] [Goodwood 44] [Goodwood 45]

AbarthAlfa Abarth [Jun.10]
Siden moderfirmaet Fiat gjenopplivde Abarth-merket for noen år siden, ser nå Abarth på muligheten til å inkludere enkelte Alfa Romeo modeller i sitt tuning-program. I følge salgs- og marketing sjefen, gjør merket det så bra om dagen at det ville være naturlig å ekspandere modellutvalget til flere Fiat modeller samt Alfa Romeo. Han utelukket MiTo som allerede finnes i en 235 hk Quadrifoglio versjon, men sa at det fantes andre muligheter -- bl.a. den nye Giulietta. Abarth ser også på muligheten til å utvikle en helt egen modell i Mazda MX5 klassen.

ALFA ROMEO 1910-2010 [Jun.10]
Som ekte Alfisti og leser av denne siden har du sikkert fått med deg at Alfa Romeo er 100 år i år. Den 24. juni 1910 ble modellen ALFA 24 HP lansert. Romeo navnet kom til først noen år senere. Jubileet ble selvfølgelig behørig markert i "hjembyen" Milano og Registro Italiano Alfa Romeo (RIAR) arrangerte derfor skikkelig fest lørdag 26. og søndag 27. juni 2010. Programmet kan du se i denne pdf filen. Litt mer om Alfa Romeo historien finner du her.

Alfa Romeo 8C 20068C: En fremtidig klassiker [Jun.10]
50 Britiske motorjournalister valgte nylig Alfa 8C Competizione til bilen som mest sannsynlig ville bli en fremtidig klassiker. Det ble valgt mellom modeller fra de siste 10 år og kriteriene var "revolutionary designs, timeless appeal and the ability to redefine a brand". Av andre italienere havnet den nye Fiat 500 på 4. og Ferrari Enzo på 7. plass. Klassiker-begrepet er muligens litt tynnslitt men det er vel liten tvil om at 8C virkelig vil bli det. 30% av journalistene var i hvert fall enige. 8C er designet av Alfas eget designsenter Centro Stile og ble første gang presentert som konsept på Frankfurt-messen 2003. Den er kun produsert i 500 eks. hvor av alle ble solgt omtrent umiddelbart etter lanseringen i 2006. Fargeopsjon er sort, gul, klassisk Alfa rød, samt en mørkere spesiell 8C rød. Navnet 8C Competizione henspeiler på Alfas 8-sylindrete mellomkrigsmodeller, og Competizione er hentet fra 1950-modellen 6C 2500 Competizione Sports Coupé. [8C video 1] [8C video 2]
[8C 2006 1] [8C 2006 2] [8C 2006 3] [8C 2006 4]

Brera 2005Brera og Spider med ny motor [Jun.09]
Alfa Romeo Brera ble lansert i 2006 og er en av de stiligste og mest  særegne coupéene på markedet. Alfa har nå oppgradert modellen med sin nye hypermoderne 1750 TBi turbomotor på 200 hk, samt senket vekten til 1430 kg. Den nye motoren yter 320 Nm allerede ved 1400 omdreininger, gjør 0-100 på 7.7 sek. og har en toppfart på 235 km/t. Dieselalternativet (JTDm) er en common rail motor på 2.0 l som yter 170hk og 360 Nm ved 1750 omdreininger. 0-100 gjør den på 8.8 sekunder og toppfarten er 218 km/t. Begge motorene er også tilgjengelig i 159. Nettavisen E24.no prøvekjørte nylig den oppgraderte Breraen og er full av lovord. Les hele artikkelen her. [Brera 1] [Brera 2] [Brera 3] [Brera 4]

Alfa Romeo MiTo GTA2 x GTA? [Mai.09]
Ryktene om 8C og MiTo i GTA utgave begynte å svirre i fjor sommer og nå kan det se ut som om det skjer. Flere nettsteder rapporterer at Alfa vil lansere en GTA versjon av både 8C Competizione og MiTo i forbindelse med 100-års feiringen i sommer.
8C GTA skal visstnok kun produseres i 100 eks, og leveres med 500 hk, oppdatert girkasse og demping, samt få en vektreduksjon på ca. 100 kg i forhold til standard 8C. MiTo GTA, som ble vist som konsept på Geneve-messen i 2009, skal leveres med en 1750cc turbo motor på 240 hk utviklet av Fiat Powertrain Technologies. For å øke ytelsen er vekten redusert ved bruk av lettvekts aluminium og karbon deler. Designmessig skiller MiTo GTA'en seg fra standard modellen med body kit, diffuser doble sentrerte ende-rør, bredere hjulbuer, samt senket 20mm. Vi regner også med hørbar forskjell. Av utstyr kan nevnes "Active Suspension Control" utviklet av Magneti Mareli, spesialutviklede Brembo bremser, 19" hjul, 9 airbags, ABS, ESP, EBD og Alfas Q2 selvlåsende differensial. En teknikk som gir forhjulsdrevne biler økt kjøreopplevelse og kontroll som kjennetegner 4-hjulsdrift. Den noe uvanlige 1.75L motorstørrelsen er en referanse til 60 tallets Alfa Giulia og Giulietta som var noen av de første små og kompakte bilene med relativt stor motor. [MiTo GTA 1] [MiTo GTA 2] [MiTo GTA 3] [8C GTA 1] [8C GTA 2

Giulietta & UmaGiulietta & Uma Thurman [Mai.10]
Skuespillerinnen Uma Thurman, kjent fra filmer som Pulp Fiction, Kill Bill m.fl., er Alfas nye ansikt i forbindelse med lanseringen av den nye Giulietta. Kampanjen, som er laget av reklamebyrået Leo Burnett, skal kjøres i mesteparten av Europa i hele sommer. Giulietta lanseres i Norge i september med en innstegspris på ca 300.000 kr.

Alfa Romeo Giulietta
Giulietta lansert [Apr.10]
Alfa Romeo Giulietta (uttales "julietta" og betyr "lille Julia") er nå lasert i Europa og kommer til Norge i september. Modellen er etterfølgeren til 147 og ble første gang presentert på Geneve-messen i mars. Den lanseres med to bensinvarianter; 1.4 TB (120 hk) og 1.4 TB MultiAir (170 hk), og to dieselalternativer; 1.6 JTDm (105 hk) og 2.0 JTDm (170 hk). Alle fire med turbo. Noe senere lanseres en 1750 TBi på  235 hk i eksklusiv Quadrifoglio Verde konfigurasjon. Giulietta leveres med Alfas elektroniske DNA system som gir 3 valgmuligheter av kjøreoppsett som innvirker på motor, styring, hjuloppheng og girkasse; Dynamisk (aktiv kjøring) , Normal (avslappet kjøring) og All Weather (forsiktig/sikker kjørestil på dårlig føre). Bilen har også Alfas Q2-differensialbrems for begrensing av understyring og bedre retningsstabilitet. Standard på alle modeller blir LED lys og start-stop management. Med størrelsen 4.35 m lang 1.46 høy, 1.80 bred og en akselavstand på 2.63 m, blir Giulietta en direkte konkurrent til VW Golf og Audi A3, og Alfa håper å selge 100.000 stk. pr. år. Giulietta ble nylig NCAP testet og gikk helt til topps! Sammenlagt resultat ble hele 86.7 %, hvilket er 2.1 % bedre enn den forrige rekordinnehaveren, VW Golf. [Giulietta 1] [Giulietta 2] [Giulietta 3] [Giulietta 4] [Giulietta 5] [Giulietta 6] [Giulietta 7] [Giulietta 8] [Giulietta 9] [Giulietta 10] [Giulietta 11]

Alfa Zagato TZ3 2010Zagato Alfa TZ3 Corsa [Apr.10]
Alfa Romeo skulle etter sigende vise 3 forskjellige konsepter på Geneve-messen i mars, men kun 2 dukket opp - nemlig Pininfarinas 2uettottanta og Bertones Pandion. Vi lurte derfor på hva som skjedde med det tredje. Nå viser det seg at Zagatos Alfa TZ3 Corsa ble presentert på Villa D'Este Concorso d'Eleganza 24. april. I følge Zagato er TZ3 bygget på kommisjon fra den tyske bil-samleren Martin Kapp som en hyllest til Alfas 60-talls TZ og TZ2. Av tekniske detaljer kan vi nevne: vekt 850(!) kg, V8 på 420 hk, 6-trinns sekvensiell kasse, karbon ramme,  0-100 under 3.5 sek og toppfart over 300 km/t. [Zagato TZ3 1] [Zagato TZ3 2] [Zagato TZ3 3] [Zagato TZ3 4] [Zagato TZ3 5] [Alfa TZ 1964]

Alfa Romeo GiuliettaGiulietta Quadrifoglio [Mar.10]
Alfa Romeo Giulietta ("lille Julia") ble presentert på Geneve mesen i begynnelsen av mars. Modellen er etterfølgeren til 147 og kommer i salg mot sommeren. I tillegg til de standard motoralternativene 1.4 TB (120 hk), 1.4 TB MultiAir (170 hk), 1.6 JTDm (105 hk) og 2.0 JTDm (170 hk), kommer også en Quadrifoglio versjon på 235 hk. Målt i hk pr. liter slagvolum, er dette Alfas høyeste ytelse noensinne. Hele 135 hk pr liter!. Foreløpig finnes ingen bilder av firkløver-modellen men vi regner med at disse dukker opp om ikke lenge.

Pininfarina Alfa 2uettottanta concept 2010Pininfarina Alfa 2uettottanta [Mar.10]
Designhuset Pininfarina er 80 år i år og feirer sitt lange samarbeid med Alfa Romeo med å vise et nytt spider konsept på Geneve messen. Modellen heter 2uettottanta og er en klar hyllest til den klassiske Duetto'en fra 60-tallet. Detaljer og motoralternativer er foreløpig ukjent, men det snakkes om en 1.7 l med turbo og bakhjulsdrift.

Bertone Alfa Pandion concept 2010Bertone Alfa Pandion [Mar.10]
Bertone Alfa Pandion er en 2+2 coupe basert på Alfa 8C. En svært futuristisk konseptbil man muligens må tilbake til Bertone's lansering av Lamborghini Countach konseptet i 1973 for å finne maken til. Dørene er hengslet i bakkant, er hele 3,7 m lange, og åpner vertikalt. Fantastisk, men muligens noe upraktisk i garasjen. Sjekk bildene:
[Pandion 1] [Pandion 2] [Pandion 3] [Pandion 4] [Pandion 5] [Pandion 6] [Pandion 7] [Pandion 8] [Pandion 9] [Pandion 10] [Pandion 11]
[Pandion 12] [Pandion 13] [Pandion 14]

Tidligere Alfa Nytt: [2014] [2013] [2012] [2011] [2010] ['09] ['08] ['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt 

 


[ GH © 02-16 ]