Giulietta
Sportwagon [Des.11]
I følge Automotive News vil Alfa lansere en Giulietta
Sportwagon i Europa sommeren 2013. Stasjonsvogner står for
ca nesten 25% av nybilsalget i Europa og dette er derfor en
viktig modell for Alfa. Etter en periode med fallende
salgstall har de nå klart å snu trenden en smule, mye takket
være Giulietta. Modellen, som har fått mye skryt i pressen,
har i år stått for ca 60% av salget og sørget for at Alfa
har 21% salgsøkning hittil i år. De to datamanipulerte
bildene viser hvordan Giulietta Sportwagon kan bli seende
ut. [Giulietta
Sportwagon 1] [Giulietta
Sportwagon 2]
Romeo
Ferraris Brera [Des.11]
Det Italienske tuning-huset Romeo Ferraris har oppgradert en
mengde forskjellige bilmodeller men det er første gang de
har tatt for seg en Alfa. Brera er utgått fra Alfa men
Romero Ferrairs mente det var på tide med en oppgradering
uansett. Sammen med Autodelta har de gitt 3.2 liter V6'eren
en supercharger, en intercooler, spesialbygget eksos
samt en re-konfigurert ECU. Effekten er dermed 353hk som
burde gi en 0-100 sprint langt nede på 5 tallet. I tillegg
er det montert et fullt body kit og justerbare dempere. De
nevner ikke bremser, men vi regner med at disse også er
oppgradert. [Romeo
Ferraris Brera 1] [Romeo
Ferraris Brera 2]
Giulietta
Maserati Limited Edition [Des.11]
Om din Maserati behøver service, får du nå en
spesialdesignet Alfa Giulietta som lånebil. Modellen skal
kun bygges i 100 eksemplarer og blir tilgjengelig for
Maserati kunder i Europa. På utsiden får den en unik
brun-grå farge, samt bi-xenon og såkalte "diamond-brushed"
felger i 18 tommer med røde bremsekalipper. Innvendig blir
det "Maserati Brown" Venere skinn og merking med "Alfa Romeo
for Maserati". Lekkert! [Giulietta
Limited Edition 1] [Giulietta
Limited Edition 2] [Giulietta
Limited Edition 3]
Rykter
om ny Spider [Nov.11]
Designhuset Pininfarina fylte i fjor 80 år og feiret det med
å presentere et nytt Alfa Spider konsept. Modellen
heter 2uettottanta og er en klar hyllest til den klassiske
Alfa Duetto fra 60-tallet. Konseptet var i følge Pininfarina
så og si produksjonsklart allerede ved presentasjonen på
Geneve-messen i 2010 og ryktene sier nå at Alfa jobber med å
ferdigstille bilen for lansering i 2014. Detaljer og
motoralternativer er foreløpig ukjent, men det snakkes om en
1.8 l med og uten turbo, bakhjulsdrift og meget lav vekt. La
oss inderlig håpe at ryktene stemmer!
Kommende
Alfa flaggskip [Okt.11]
I følge Britiske Autocar, har Alfa nylig bekreftet
lanseringen av en stor sedan i 2014. I følge planene som ble
presentert av Fiat for investorer i forrige uke, skal det ha
blitt opplyst Alfa plan om en kommende stor luksus SUV
dermed er skrinlagt til fordel for sedanen som dermed blir
arvtageren til den allerede utgåtte 166. Modellen skal
baseres på den kommende Chrysler 300 C og det ble antydet
navn som 6C eller Montreal. Planene om en mindre Crossover
SUV på størrelse med Audi Q3/BMW X3 er i rute for lansering
mot slutten av 2013. Tidligere samme år kommer også 4C.
Giulia, etterfølgeren til 159, er ikke klar før i 2014. [6C
1] [6C
2] [6C
3] [6C
4] [6C
5] Ny
300 hk 1.8 liters motor [Okt.11]
Fiat overasket nylig med å presentere en ny 1.8 liters
bensinmotor i aluminium som med turbo kan yte opptil 300 hk
og muligens vil dukke opp i den kommende Alfa 4C. Motoren
skal bygges på Fiats FMA fabrikk i Pratola Serra i
Italia fra begynnelsen av 2013 og tilfredsstiller
utslippskrav fra både Europeiske Euro 6 og Amerikanske Tier
2 Bin 5. Nyheten var noe overraskende da Fiat/Alfa nylig har
lansert en annen 1.8 "1750" TBi motor, og enda en 1.8 liter
er muligens ikke akkurat hva de behøver akkurat nå. Vi vet
ikke sikkert, men det kan tyde på at den "nye" motoren er en
politisk hestehandel i Fiat/Chrysler samarbeidet, og faktisk
kun er en oppdatert versjon av Chryslers WGE (World
Gasoline Engine) motor som finnes i 1.8, 2.0 og 2.4 liters
varianter. WGE motoren er for tiden under oppdatering som
inkluderer Fiats MultiAir induction system og, i høyere
performance varianter, direkte innsprøytning og turbo. Om
det faktisk stemmer at den stammer fra Chryslers WGE program
-- og kanskje kan bli å finne i den kommende Alfa 4C -- kan
det være dårlig nytt da WGE basis motoren er en low-tech
leftover fra det gamle Chrysler/Mitsubishi/Hyundai
samarbeidet og ble faktisk regelrett latterliggjort da den
ble presentert i 2005. La oss håpe at denne kun blir
tilgjengelig i fremtidige Chrysler produkter og at den
kommende 4C vil leveres med Alfas eksisterende og aldeles
glimrende 1.8 TBi motor.
Alfas
fremdriftsplan [Sep.11]
Alfa Romeo holdt en pressekonferanse på Frankfurt messen
hvor det bl.a. ble snakket om merkets fremdriftsplan. 4C som
debuterte som konsept på Geneve messen i mars, vill komme i
salg i 2013 i stedet for sent 2012 som tidligere annonsert.
I tillegg til Europa-lansering, vil 4C også selges i USA i
forbindelse med Alfas gjeninntreden på det nordamerikanske
markedet hvor de trakk seg ut i 1995. Når det gjelder
ryktene om en Alfa Crossover eller liten SUV, ble det
bekreftet at den kommer, men først i 2013/14. Dette er også
noe senere enn først planlagt, men i følge Alfa har dette
med usikkerhet i forbindelse med om modellen skal produseres
i Italia eller USA. En beslutning skal tas senere denne
måneden.
Når
det gjelder den kommende Giulia, arvtageren til den nylig
utgåtte 159, ble det indikert at den ikke vil være klar før
i 2014. Dette gjelder også en eventuell stor sedan og
etterfølger til 166 som gikk ut i 2007. Noen nyheter
angående en kommende roadster/spider ble ikke nevnt. Det
ryktes imidlertid at en ny 2-seter er på trappene, og vi
håper i så fall at det er snakk om Pininfarinas lekre
2uettottanta spider konsept som ble vist på Geneve-messen i
2010. I følge Pininfarina var modellen så og si
produksjonsklar da, så om Alfa bestemmer seg for å sette den
i produksjon, burde den kunne være i salg mot slutten av
2013.
Alfa
4C på Frankfurt-messen
[Sep.11]
Når Alfa for første gang viste 4C konseptet på Geneve-messen
i mars i år, var bilen lakkert i en uvanlig matt rødfarge.
Bilen skal også vises på Frankfurt-messen i september, men
nå i en meget spesiell "fluid metal" finish som ligner den
ettertraktede og kostbare Alubeam lakken som Mercedes tilbyr
på sin SLS AMG. Alfa har bekreftet at 4C kommer i salg
men muligens i et begrenset opplag. Uansett tror vi ikke
bilen vil være klar for salg før i 2013. Motoren blir nok
1.75 literen med turbo som er å få i dagens Giulietta QV,
men i 4C skal den midtstilles og drive bakhjulene via Alfas
nye TCT dobbel-clutch. Med den ekstremt lave vekten burde
den klare 0-100 nede på 4-tallet. Regn med en pris på ca.
€45.000 før avgifter.
Alfa
Giulietta fra Novitec [Aug.11]
Det tyske tuning firmaet Novitec har tatt for seg Alfa
Giulietta. Den kosmetiske oppgraderingen består av en ny
frontspoiler, sideskjørt, samt bakfanger med integrert
difuser. Et 35 mm senkesett og tre forskjellige felger på
henholdsvis 18, 19 og hele 20 tommer er tilgjengelig.
Effekten er også økt, og den minste 1.4 liter MultiAir
motoren som normalt har 118 hk, yter nå 139. Turboversjonen
av denne har normalt 168 hk, men yter nå 193 hk.
Toppmodellen på 1.75 liter med turbo har normalt 235 hk, men
med oppgraderingen leverer den hele 261 hk og 386 Nm. Ifølge
Novitec gjør den unna 0-100 på 6.5 sek og har en toppfart på
251 km/t. Alle diesel versjonene har også fått en
vitamininnsprøyting på 15-20 hk.
[Giulietta
Novitec 1] [Giulietta
Novitec 2] [Giulietta
Novitec 3] [Giulietta
Novitec 4] [Giulietta
Novitec 5]
[Giulietta
1] [Giulietta
2] [Giulietta
3] [Giulietta
4] [Giulietta
5] [Giulietta
6] [Giulietta
7] [Giulietta
8] [Giulietta
9] [Giulietta
10]
159
takker snart for seg [Aug.11] Produksjonen av Alfa 159 går nå mot slutten ved
Napoli-fabrikken som snart begynner å gjøre seg klar for å
produsere den nye Fiat Panda. Etterfølgeren Giulia kommer
ikke før i 2013 eller 2014, men Alfa har en del 159 på lager
for de som fremdeles har lyst på en av de peneste bilene i
D-segmentet, men man er altså prisgitt ferdig produserte
biler. Dette betyr meget begrensede valgmuligheter i form av
kun fire farger og ett motoralternativ; en 2.0 MultiJet
diesel på 136 hk. Bilen har en startpris på €27.000 i
Italia.
159 etterfulgte 156 som med sine 600.000 produserte enheter
var en av Alfas største salgssuksesser noensinne. Dette
skulle vise seg å bli svært vanskelig å overgå av 159.
Designet -- som Giorgetto Giugiaro i samarbeid med Alfas
Centro Stile stod for -- ble meget godt mottatt da bilen
første gang ble vist på Geneve-messen i 2005. Den er
vesentlig større både ut- og innvendig enn 156. Det er også
brukt høyere kvalitetsmaterialer enn i forgjengeren.
Ved
lansering var 3 nye JTS bensinmotorer tilgjengelig på
henholdsvis 160, 185 og 260 hk. Noe senere dukket det også
opp en 140 hk variant. JTDm diesel versjonene var på enten
120, 150 eller 200 hk. Stasjonsvognen, eller Sportwagon som
den heter, kom i 2006.
I 2007 kom nye oppgraderte motoralternativer. En senket
(20mm) Ti (Turismo Internazionale) versjon med 19" felg ble
også lansert samme år. I 2009 var det igjen tid for nye
motoralternativer; en helt ny 1.75 liter med 200 hk og en
170 hk 2.0 JTDm diesel med turbo. Begge har fått veldig mye
skryt, men de dukket nok opp noe sent for å ha noen
betydning for levetiden til 159, og nå er det altså snart
over.
Alfa 4C i
Paris
[Aug.11]
Etter å ha blitt vist for publikum på årets Goodwood
Festival of Speed i England, ble Alfa 4C sendt til Fiats
flaggskipbutikk MotorVillage i Paris. Se ankomsten
nedenfor...
Nytt
Giulia GT konsept [Jul.11]
Det er nok på tide at Italienerne kommer opp med
litt konkurranse til f.eks BMWs 1 serie. En ny Alfa Romeo
Giulia Sprint fra 60-tallet kunne kanskje være noe?
Det mener i hvert fall den Rumenske designeren Prodan
Dragos. Giulia GT konseptet hans drives av en 180 hk bensin
motor i tillegg til en 80 kW elektrisk motor med 6-trinns
kasse. Karosseriet er laget av aluminium og karbon med
vinduer av polykarbonat for å holde vekten nede. Bilen står
på 4 lekre 20 tommers kullsorte felger og fremstår som både
retro og moderne på samme tid. Om den noen gang kommer i
salg er vel heller tvilsomt.
[Giulia
GT 1] [Giulia
GT 2] [Giulia
GT 3] [Giulia
GT 4] [Giulia
GT 5] [Giulia
GT 6] [Giulia
GT 7] [Giulia
GT 8] [Giulia
GT 9] [Giulia
GT 10] [Giulia
GT 11] [Giulia
GT 12]
156
holder fremdeles koken!
[Jun.11]
Den gamle Alfa Romeo 156 nekter simpelthen å gå ut på dato.
Etter flere seiere under fjorårets STCC (Swedish Touring Car
Championship), vant nylig Mattias Andersson siste runde av
STCC (som nå er blitt Scandinavian Touring Car Championship)
i sin 156 "Super Touring 2000". Bilen startet løpskarrieren
for over 10 år siden som fabrikkracer for Alfa
Romeo/N.Technology og vant ETCC (European Touring Car
Championship) i både 2001 og 2002. At den fremdels
klarer å hevde seg i toppen blant langt nyere modeller fra
bl.a. BMW og VW er ikke dårlig!
Alfa
app til iPad [Mai.11]
Alfa Romeo har lansert en iPad versjon av magasinet "Feel".
Papirutgaven blir distribuert til 27.000 britiske Alfa
kunder og entusiaster, mens iPad versjonen er gratis
tilgjengelig gjennom Apple iTunes App Store. Den inneholder
i tillegg til papirutgaven, høyoppløselig videoer av
test-kjøringer, lydbibliotek inkludert lyden fra 8C, og
bildegallerier med 360 graders vridbare foto. I tillegg
finnes lister og bilder av tilgjengelig ekstrautstyr som
felger, samt innvendig og utvendig fargevalg for alle Alfa
modeller i salg.
8C
Spider Novitec [Mai.11]
Det velkjente tyske tuningfirmaet Novitec har nå tatt nå for
seg 8C Spider og installert både supercharger og intercooler
slik de nylig gjorde med Maserati GranCabrio.
4.7-liter V8'en som originalt er på 450 hk yter nå hele 600
hk og gjør unna 0-100 på 3.9 sek. Novitecs modifikasjon
inkluderer i tillegg endringer i motorens styringssystem, ny
eksos, samt nye fjærer og variable dempere. Felgdimensjonen
foran er nå 21" og hele 22" bak. Vi håper bremsene også har
fått en oppgradering. [Novitec
8C Spider 1] [Novitec
8C Spider 2] [Novitec
8C Spider 3] [Novitec
8C Spider 4] [Novitec
8C Spider 5]
Oppdatert
159 [Apr.11]
Alfa 159 MY (Model Year) 2011 har fått et nytt diesel
alternativ. 2.0 JTDm moteren leveres nå med 136 hk i tillegg
til den eksisterende 170 hk varianten. De leverer
henholdsvis 350 og 360 Nm ved 1750 omdreininger.
Benisnmotoren (TBi) er utviklet av Fit Powertrain
Technologies og er en 1.75 liter med 16 ventiler, direkte
innsprøytning og turbo. Motoren yter 200hk og 320Nm allerede
ved 1400 omdreininger. Toppfarten er 235 km/t og 0-100 gjør
den unna på 7.7 sekunder. Innvendig er enkelte nye
fargekombinasjoner tilgjengelig, avhengig av modelltype;
Turismo, Lusso eller den sporty TI. [159
MY 2011 1] [159
MY 2011 2] [159
MY 2011 3]
Ukjent
Alfa GT Spider concept [Apr.11]
Bertone hentet nylig frem et ukjent concept fra 2003; Alfa
Romeo GT Spider. Bertone stod for designet av coupe utgaven
av GT og ønsket at bilen skulle produseres av de selv ved
Carrozzeria Bertone. Fiat/Alfa bestemte imidlertid at den
skulle produseres sammen med 147 ved Pomigliano fabrikken.
Bertone forsøkte så å overbevise Alfa om å lansere en Spider
versjon av GT og la Bertone stå for produksjonen. En stund
så det ut til at det skulle lykkes, men Fiat/Alfa bestemte
at Spider versjonen skulle baseres på Brera og ikke GT. Noen
år senere gikk Carrozzeria Bertone konkurs og ble solgt til
Fiat hvor det fremdels er, men nå under navnet Officine
Automobilistiche Grugliasco.
[GT
Spider 2003 1] [GT
Spider 2003 2] [GT
Spider 2003 3]
Alfa
MiTo MY 2011
[Apr.11]
Alfa Romeo MiTo MY (Model Year) 2011 er nettopp lansert i
Italia og enkelte store europeiske markeder. Det handler om
en mild face-lift med nye eksteriør- og interiørfarger, syv
nye felgvarianter, samt noe nytt ekstrautstyr. Det finnes
fire modeller å velge mellom; Progression, Distinctive,
Super og Quadrifoglio Verde. Takket være Start&Stop
systemer, som nå er standard, er forbruket ytterligere
redusert. Siste generasjon TCT dobbelclutch er tilgjengelig
på 135hk 1.4-liter Multiair turbo motoren som nå klarer
0-100 på 8.2 sek. Et nytt oppgradert Blue&Me / TomTom
multimedia system er også på plass.
[Alfa
MiTo MY2011 1] [Alfa
MiTo MY2011 2] [Alfa
MiTo MY2011 3] [Alfa
MiTo MY2011 4] [Alfa
MiTo MY2011 5] [Alfa
MiTo MY2011 6] [Alfa
MiTo MY2011 7]
Slutt
for Alfa museet?
[Mar.11] Mange bilfabrikanter har et eget museum, men få kan matche Alfa
Romeo Museo Historico i Arese utenfor Milano. Museet åpnet i
1976 og de 4200 m2 inneholder rundt 130 forskjellig modeller
fra
Alfas 100-årige historie. Noen av de er blant verdens
mest verdifulle!
For øyeblikket er museet stengt for oppussing, men det det
går rykter om at Alfa vurderer å holde stengt grunnet høye
kostnader og lave besøkstall de siste årene. Med en
beliggenhet et godt stykke utenfor Milano og dets
severdigheter, fant kun 24.000 veien til museet i 2010, og
dét til og med samme året som Alfa hadde 100-års jubileum.
Om Alfa velger å holde museet stengt -- i alle fall inntil
videre -- er dårlig nytt for alle bilinteresserte og ikke
bare Alfa entusiaster -- eller Alfisti som vi gjerne kalles.
Alfa
4C konsept på Geneve-messen
[Mar.11]
Det gikk rykter om at Alfa ville presentere modellen 4C i
forbindelse med 100-års jubileet i fjor sommer. Modellen
dukket imidlertid ikke opp før på bilmessen i Genève som
pågår i disse dager. Det er snakk om meget liten 2-seter på
størrelse med en Lotus Elise. Konseptversjonen av 4C veier
kun 850(!) kg og måler snaut 4 meter med 60% av vekten over
bakhjulene. Motoren er den samme 1.75 liters fireren (herav
4C navnet) med turbo som også leveres i Giulietta QV, men i
4C er den midt-stilt og driver bakhjulene via Alfas nye TCT
dobbel-clutch. Med den ekstremt lave vekten burde den klare
0-100 nede på 4-tallet. 4C er foreløpig kun et konsept, men
ryktene sier at den skal i salg mot slutten av 2012 med en
pris på ca €45.000 før avgifter. Om den får grønt lys skal
det etter sigende kun produseres 15-20.000 eks. i løpet av
en 5-års periode. [Alfa
4C 1] [Alfa
4C 2] [Alfa
4C 3]
Alfa
Romeo til Kina
[Feb.11] På Alfas pressekonferanse på bilmessen i Geneve på tirsdag ble
det sagt at Alfa Romeo på sikt ønsker å etablere seg i Kina.
Bortsett fra "pretty soon", ble det ikke nevnt noe konkret
tidspunkt. For å holde kostnadene nede er det kun snakk om å
importere modeller i Kina og altså ingen produksjon.
Mye
god kritikk av nye Giulietta [Jan.11] Alfa Romeos nye Giulietta (uttales "julietta" og betyr "lille
Julia") ble lansert i Norge i høst og har fått veldig mye
skryt i norsk presse;
Broom/TV2,
Dagbladet (170hk),
Dagbladet (120hk),
Aftenposten,
E24,
Din Side og
Bil Norge er alle fulle av lovord!
Giulietta fås med to bensinvarianter; 1.4 TB (120 hk)
og 1.4 TB MultiAir (170 hk), og to dieselalternativer; 1.6
JTDm (105 hk) og 2.0 JTDm (170 hk). Alle fire med turbo. I
tillegg finnes en sporty 1750 TBi på 235 hk i eksklusiv
Quadrifoglio Verde konfigurasjon som både
Dagens Næringsliv
og
E24 har testet.
Giulietta leveres med Alfas elektroniske DNA system som gir
3 valgmuligheter av kjøreoppsett som innvirker på motor,
styring, hjuloppheng og girkasse; Dynamisk (aktiv kjøring) ,
Normal (avslappet kjøring) og All Weather (forsiktig/sikker
kjørestil på dårlig føre). Bilen har også Alfas
Q2-differensialbrems for begrensing av understyring og bedre
retningsstabilitet. Standard på alle modeller blir LED lys
og start-stop management. Med størrelsen 4.35 m lang 1.46
høy, 1.80 bred og en akselavstand på 2.63 m, blir Giulietta
en direkte konkurrent til VW Golf og Audi A3, og Alfa håper
å selge 100.000 stk. pr. år. Giulietta ble nylig NCAP testet
og gikk helt til topps! Sammenlagt resultat ble hele 86.7 %,
hvilket er 2.1 % bedre enn den forrige rekordinnehaveren, VW
Golf. [Giulietta
1] [Giulietta
2] [Giulietta
3] [Giulietta
4] [Giulietta
5] [Giulietta
6] [Giulietta
7] [Giulietta
8] [Giulietta
9] [Giulietta
10]