[ CARROZZERIA ALFA: nyheter 2011 ]

Til forsiden...
 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 


 

CARROZZERIA ALFA I PRESSEN...


"Lever og ånder for Alfa Romeo". Artikkel i Akershus Amtstidene jun. 2010.


"Carrozzeria Alfa Ekspanderer"
Artikkel i ALFANYTT nr. 1/08 i forbindelse med innflytting i nye lokaler. [pdf1] [pdf2] [pdf3]


"Skorpen har verdens eneste!"
Artikkel i Østlandets Blad feb. 2008 om Carrozzeria Alfa og Tom Skorpens Alfa Romeo SZ prototype. Verdens eneste!


"Kompressormatet klassiker" Artikkel i Drive nr. 6-7/03 om Carrozzeria Alfas egenutviklete kompressorsett til GTV 3.0 V6.

 

Vi er tilknyttet MECA. En ledende aktør innen det skandinaviske ettermarkedet for bilreservedeler, verktøy og verkstedutstyr for bilverksteder og partnere.

 

ALFA DESIGN...
Pininfarina
Bertone
Giugiaro/Italdesign
Zagato

ALFA KLUBBER...
Norge: www.klubbalfaromeo.no
Sverige: www.alfaromeo.org
Danmark: www.alfaklub.dk
England: www.aroc-uk.com
Nederland: www.alfaclub.nl
Tyskland: www.alfaclub.de

Tilbake til siste Alfa Nytt

Alfa Giulietta SportwagonGiulietta Sportwagon [Des.11]
I følge Automotive News vil Alfa lansere en Giulietta Sportwagon i Europa sommeren 2013. Stasjonsvogner står for ca nesten 25% av nybilsalget i Europa og dette er derfor en viktig modell for Alfa. Etter en periode med fallende salgstall har de nå klart å snu trenden en smule, mye takket være Giulietta. Modellen, som har fått mye skryt i pressen, har i år stått for ca 60% av salget og sørget for at Alfa har 21% salgsøkning hittil i år. De to datamanipulerte bildene viser hvordan Giulietta Sportwagon kan bli seende ut. [Giulietta Sportwagon 1] [Giulietta Sportwagon 2]

Romeo Ferraris BreraRomeo Ferraris Brera [Des.11]
Det Italienske tuning-huset Romeo Ferraris har oppgradert en mengde forskjellige bilmodeller men det er første gang de har tatt for seg en Alfa. Brera er utgått fra Alfa men Romero Ferrairs mente det var på tide med en oppgradering uansett. Sammen med Autodelta har de gitt 3.2 liter V6'eren en supercharger, en intercooler,  spesialbygget eksos samt en re-konfigurert ECU. Effekten er dermed 353hk som burde gi en 0-100 sprint langt nede på 5 tallet. I tillegg er det montert et fullt body kit og justerbare dempere. De nevner ikke bremser, men vi regner med at disse også er oppgradert. [Romeo Ferraris Brera 1] [Romeo Ferraris Brera 2]

Alfa Giuliettta Maserati Limited EditionGiulietta Maserati Limited Edition [Des.11]
Om din Maserati behøver service, får du nå en spesialdesignet Alfa Giulietta som lånebil. Modellen skal kun bygges i 100 eksemplarer og blir tilgjengelig for Maserati kunder i Europa. På utsiden får den en unik brun-grå farge, samt bi-xenon og såkalte "diamond-brushed" felger i 18 tommer med røde bremsekalipper. Innvendig blir det "Maserati Brown" Venere skinn og merking med "Alfa Romeo for Maserati". Lekkert! [Giulietta Limited Edition 1] [Giulietta Limited Edition 2] [Giulietta Limited Edition 3]

Pininfarina Alfa 2uettottanta concept 2010Rykter om ny Spider [Nov.11]
Designhuset Pininfarina fylte i fjor 80 år og feiret det med å presentere et nytt Alfa Spider konsept.  Modellen heter 2uettottanta og er en klar hyllest til den klassiske Alfa Duetto fra 60-tallet. Konseptet var i følge Pininfarina så og si produksjonsklart allerede ved presentasjonen på Geneve-messen i 2010 og ryktene sier nå at Alfa jobber med å ferdigstille bilen for lansering i 2014. Detaljer og motoralternativer er foreløpig ukjent, men det snakkes om en 1.8 l med og uten turbo, bakhjulsdrift og meget lav vekt. La oss inderlig håpe at ryktene stemmer!

Alfa Romeo 6C?Kommende Alfa flaggskip [Okt.11]
I følge Britiske Autocar, har Alfa nylig bekreftet lanseringen av en stor sedan i 2014. I følge planene som ble presentert av Fiat for investorer i forrige uke, skal det ha blitt opplyst Alfa plan om en kommende stor luksus SUV dermed er skrinlagt til fordel for sedanen som dermed blir arvtageren til den allerede utgåtte 166. Modellen skal baseres på den kommende Chrysler 300 C og det ble antydet navn som 6C eller Montreal. Planene om en mindre Crossover SUV på størrelse med Audi Q3/BMW X3 er i rute for lansering mot slutten av 2013. Tidligere samme år kommer også 4C. Giulia, etterfølgeren til 159, er ikke klar før i 2014. [6C 1] [6C 2] [6C 3] [6C 4] [6C 5]

Alfa 4C concept 2011
Ny 300 hk 1.8 liters motor [Okt.11]
Fiat overasket nylig med å presentere en ny 1.8 liters bensinmotor i aluminium som med turbo kan yte opptil 300 hk og muligens vil dukke opp i den kommende Alfa 4C. Motoren skal bygges på Fiats FMA fabrikk i Pratola Serra i  Italia fra begynnelsen av 2013 og tilfredsstiller utslippskrav fra både Europeiske Euro 6 og Amerikanske Tier 2 Bin 5. Nyheten var noe overraskende da Fiat/Alfa nylig har lansert en annen 1.8 "1750" TBi motor, og enda en 1.8 liter er muligens ikke akkurat hva de behøver akkurat nå. Vi vet ikke sikkert, men det kan tyde på at den "nye" motoren er en politisk hestehandel i Fiat/Chrysler samarbeidet, og faktisk kun er en oppdatert versjon av  Chryslers WGE (World Gasoline Engine) motor som finnes i 1.8, 2.0 og 2.4 liters varianter. WGE motoren er for tiden under oppdatering som inkluderer Fiats MultiAir induction system og, i høyere performance varianter, direkte innsprøytning og turbo. Om det faktisk stemmer at den stammer fra Chryslers WGE program -- og kanskje kan bli å finne i den kommende Alfa 4C -- kan det være dårlig nytt da WGE basis motoren er en low-tech leftover fra det gamle Chrysler/Mitsubishi/Hyundai samarbeidet og ble faktisk regelrett latterliggjort da den ble presentert i 2005. La oss håpe at denne kun blir tilgjengelig i fremtidige Chrysler produkter og at den kommende 4C vil leveres med Alfas eksisterende og aldeles glimrende 1.8 TBi motor.

Alfa Crossover?Alfas fremdriftsplan [Sep.11]
Alfa Romeo holdt en pressekonferanse på Frankfurt messen hvor det bl.a. ble snakket om merkets fremdriftsplan. 4C som debuterte som konsept på Geneve messen i mars, vill komme i salg i 2013 i stedet for sent 2012 som tidligere annonsert. I tillegg til Europa-lansering, vil 4C også selges i USA i forbindelse med Alfas gjeninntreden på det nordamerikanske markedet hvor de trakk seg ut i 1995. Når det gjelder ryktene om en Alfa Crossover eller liten SUV, ble det bekreftet at den kommer, men først i 2013/14. Dette er også noe senere enn først planlagt, men i følge Alfa har dette med usikkerhet i forbindelse med om modellen skal produseres i Italia eller USA. En beslutning skal tas senere denne måneden. Pininfarina Alfa 2uettottanta concept 2010Når det gjelder den kommende Giulia, arvtageren til den nylig utgåtte 159, ble det indikert at den ikke vil være klar før i 2014. Dette gjelder også en eventuell stor sedan og etterfølger til 166 som gikk ut i 2007. Noen nyheter angående en kommende roadster/spider ble ikke nevnt. Det ryktes imidlertid at en ny 2-seter er på trappene, og vi håper i så fall at det er snakk om Pininfarinas lekre 2uettottanta spider konsept som ble vist på Geneve-messen i 2010. I følge Pininfarina var modellen så og si produksjonsklar da, så om Alfa bestemmer seg for å sette den i produksjon, burde den kunne være i salg mot slutten av 2013.

Alfa 4C concept 2011Alfa 4C på Frankfurt-messen [Sep.11]
Når Alfa for første gang viste 4C konseptet på Geneve-messen i mars i år, var bilen lakkert i en uvanlig matt rødfarge. Bilen skal også vises på Frankfurt-messen i september, men nå i en meget spesiell "fluid metal" finish som ligner den ettertraktede og kostbare Alubeam lakken som Mercedes tilbyr på sin SLS AMG. Alfa har bekreftet  at 4C kommer i salg men muligens i et begrenset opplag. Uansett tror vi ikke bilen vil være klar for salg før i 2013. Motoren blir nok 1.75 literen med turbo som er å få i dagens Giulietta QV, men i 4C skal den midtstilles og drive bakhjulene via Alfas nye TCT dobbel-clutch. Med den ekstremt lave vekten burde den klare 0-100 nede på 4-tallet. Regn med en pris på ca. €45.000 før avgifter.

Alfa Giulietta NovitecAlfa Giulietta fra Novitec [Aug.11]
Det tyske tuning firmaet Novitec har tatt for seg Alfa Giulietta. Den kosmetiske oppgraderingen består av en ny frontspoiler, sideskjørt, samt  bakfanger med integrert difuser. Et 35 mm senkesett og tre forskjellige felger på henholdsvis 18, 19 og hele 20 tommer er tilgjengelig. Effekten er også økt, og den minste 1.4 liter MultiAir motoren som normalt har 118 hk, yter nå 139. Turboversjonen av denne har normalt 168 hk, men yter nå 193 hk. Toppmodellen på 1.75 liter med turbo har normalt 235 hk, men med oppgraderingen leverer den hele 261 hk og 386 Nm. Ifølge Novitec gjør den unna 0-100 på 6.5 sek og har en toppfart på 251 km/t. Alle diesel versjonene har også fått en vitamininnsprøyting på 15-20 hk.
[Giulietta Novitec 1] [Giulietta Novitec 2] [Giulietta Novitec 3] [Giulietta Novitec 4] [Giulietta Novitec 5]
[Giulietta 1] [Giulietta 2] [Giulietta 3] [Giulietta 4] [Giulietta 5] [Giulietta 6] [Giulietta 7] [Giulietta 8] [Giulietta 9] [Giulietta 10]

ALFA ROMEO 159159 takker snart for seg [Aug.11]
Produksjonen av Alfa 159 går nå mot slutten ved Napoli-fabrikken som snart begynner å gjøre seg klar for å produsere den nye Fiat Panda. Etterfølgeren Giulia kommer ikke før i 2013 eller 2014, men Alfa har en del 159 på lager for de som fremdeles har lyst på en av de peneste bilene i D-segmentet, men man er altså prisgitt ferdig produserte biler. Dette betyr meget begrensede valgmuligheter i form av kun fire farger og ett motoralternativ; en 2.0 MultiJet diesel på 136 hk. Bilen har en startpris på €27.000 i Italia.
159 etterfulgte 156 som med sine 600.000 produserte enheter var en av Alfas største salgssuksesser noensinne. Dette skulle vise seg å bli svært vanskelig å overgå av 159. Designet -- som Giorgetto Giugiaro i samarbeid med Alfas Centro Stile stod for -- ble meget godt mottatt da bilen første gang ble vist på Geneve-messen i 2005. Den er vesentlig større både ut- og innvendig enn 156. Det er også brukt høyere kvalitetsmaterialer enn i forgjengeren. ALFA ROMEO 159Ved lansering var 3 nye JTS bensinmotorer tilgjengelig på henholdsvis 160, 185 og 260 hk. Noe senere dukket det også opp en 140 hk variant. JTDm diesel versjonene var på enten 120, 150 eller 200 hk. Stasjonsvognen, eller Sportwagon som den heter, kom i 2006.
I 2007 kom nye oppgraderte motoralternativer. En senket (20mm) Ti (Turismo Internazionale) versjon med 19" felg ble også lansert samme år. I 2009 var det igjen tid for nye motoralternativer; en helt ny 1.75 liter med 200 hk og en 170 hk 2.0 JTDm diesel med turbo. Begge har fått veldig mye skryt, men de dukket nok opp noe sent for å ha noen betydning for levetiden til 159, og nå er det altså snart over.

Alfa 4C i Paris [Aug.11]
Etter å ha blitt vist for publikum på årets Goodwood Festival of Speed i England, ble Alfa 4C sendt til Fiats flaggskipbutikk MotorVillage i Paris. Se ankomsten nedenfor...

Nytt Giulia GT konsept [Jul.11]
Det er nok på tide at Italienerne kommer opp med litt konkurranse til f.eks BMWs 1 serie. En ny Alfa Romeo Giulia Sprint fra 60-tallet kunne kanskje  være noe? Det mener i hvert fall den Rumenske designeren Prodan Dragos. Giulia GT konseptet hans drives av en 180 hk bensin motor i tillegg til en 80 kW elektrisk motor med 6-trinns kasse. Karosseriet er laget av aluminium og karbon med vinduer av polykarbonat for å holde vekten nede. Bilen står på 4 lekre 20 tommers kullsorte felger og fremstår som både retro og moderne på samme tid. Om den noen gang kommer i salg er vel heller tvilsomt.
[Giulia GT 1] [Giulia GT 2] [Giulia GT 3] [Giulia GT 4] [Giulia GT 5] [Giulia GT 6] [Giulia GT 7] [Giulia GT 8] [Giulia GT 9] [Giulia GT 10] [Giulia GT 11] [Giulia GT 12]

Alfa 156 STCC156 holder fremdeles koken! [Jun.11]
Den gamle Alfa Romeo 156 nekter simpelthen å gå ut på dato. Etter flere seiere under fjorårets STCC (Swedish Touring Car Championship), vant nylig Mattias Andersson siste runde av STCC (som nå er blitt Scandinavian Touring Car Championship) i sin 156 "Super Touring 2000". Bilen startet løpskarrieren for over 10 år siden som fabrikkracer for Alfa Romeo/N.Technology og vant ETCC (European Touring Car Championship) i både 2001 og 2002.  At den fremdels klarer å hevde seg i toppen blant langt nyere modeller fra bl.a. BMW og VW er ikke dårlig!

Alfa Romeo iPad appAlfa app til iPad [Mai.11]
Alfa Romeo har lansert en iPad versjon av magasinet "Feel". Papirutgaven blir distribuert til 27.000 britiske Alfa kunder og entusiaster, mens iPad versjonen er gratis tilgjengelig gjennom Apple iTunes App Store. Den inneholder i tillegg til papirutgaven, høyoppløselig videoer av test-kjøringer, lydbibliotek inkludert lyden fra 8C, og bildegallerier med 360 graders vridbare foto. I tillegg finnes lister og bilder av tilgjengelig ekstrautstyr som felger, samt innvendig og utvendig fargevalg for alle Alfa modeller i salg.

Alfa Romeo 8C Spider Novitec8C Spider Novitec [Mai.11]
Det velkjente tyske tuningfirmaet Novitec har nå tatt nå for seg 8C Spider og installert både supercharger og intercooler slik de nylig gjorde med  Maserati GranCabrio. 4.7-liter V8'en som originalt er på 450 hk yter nå hele 600 hk og gjør unna 0-100 på 3.9 sek. Novitecs modifikasjon inkluderer i tillegg endringer i motorens styringssystem, ny eksos, samt nye fjærer og variable dempere. Felgdimensjonen foran er nå 21" og hele 22" bak. Vi håper bremsene også har fått en oppgradering. [Novitec 8C Spider 1] [Novitec 8C Spider 2] [Novitec 8C Spider 3] [Novitec 8C Spider 4] [Novitec 8C Spider 5]

Alfa Romeo 159 MY 2011Oppdatert 159 [Apr.11]
Alfa 159 MY (Model Year) 2011 har fått et nytt diesel alternativ. 2.0 JTDm moteren leveres nå med 136 hk i tillegg til den eksisterende 170 hk varianten. De leverer henholdsvis 350 og 360 Nm ved 1750 omdreininger. Benisnmotoren (TBi) er utviklet av Fit Powertrain Technologies og er en 1.75 liter med 16 ventiler, direkte innsprøytning og turbo. Motoren yter 200hk og 320Nm allerede ved 1400 omdreininger. Toppfarten er 235 km/t og 0-100 gjør den unna på 7.7 sekunder. Innvendig er enkelte nye fargekombinasjoner tilgjengelig, avhengig av modelltype; Turismo, Lusso eller den sporty TI. [159 MY 2011 1] [159 MY 2011 2] [159 MY 2011 3]

Bertone Alfa GT Spider 2003 conceptUkjent Alfa GT Spider concept [Apr.11]
Bertone hentet nylig frem et ukjent concept fra 2003; Alfa Romeo GT Spider. Bertone stod for designet av coupe utgaven av GT og ønsket at bilen skulle produseres av de selv ved Carrozzeria Bertone. Fiat/Alfa bestemte imidlertid at den skulle produseres sammen med 147 ved Pomigliano fabrikken. Bertone forsøkte så å overbevise Alfa om å lansere en Spider versjon av GT og la Bertone stå for produksjonen. En stund så det ut til at det skulle lykkes, men Fiat/Alfa bestemte at Spider versjonen skulle baseres på Brera og ikke GT. Noen år senere gikk Carrozzeria Bertone konkurs og ble solgt til Fiat hvor det fremdels er, men nå under navnet Officine Automobilistiche Grugliasco.
[GT Spider 2003 1] [GT Spider 2003 2] [GT Spider 2003 3]

Alfa MiTo MY 2011Alfa MiTo MY 2011 [Apr.11]
Alfa Romeo MiTo MY (Model Year) 2011 er nettopp lansert i Italia og enkelte store europeiske markeder. Det handler om en mild face-lift med nye eksteriør- og interiørfarger, syv nye felgvarianter, samt noe nytt ekstrautstyr. Det finnes fire modeller å velge mellom; Progression, Distinctive, Super og Quadrifoglio Verde. Takket være Start&Stop systemer, som nå er standard, er forbruket ytterligere redusert. Siste generasjon TCT dobbelclutch er tilgjengelig på 135hk 1.4-liter Multiair turbo motoren som nå klarer 0-100 på 8.2 sek. Et nytt oppgradert Blue&Me / TomTom multimedia system er også på plass.
[Alfa MiTo MY2011 1] [Alfa MiTo MY2011 2] [Alfa MiTo MY2011 3] [Alfa MiTo MY2011 4] [Alfa MiTo MY2011 5] [Alfa MiTo MY2011 6] [Alfa MiTo MY2011 7]

Slutt for Alfa museet? [Mar.11]
Mange bilfabrikanter har et eget museum, men få kan matche Alfa Romeo Museo Historico i Arese utenfor Milano. Museet åpnet i 1976 og de 4200 m2 inneholder rundt 130 forskjellig modeller fra Alfas 100-årige historie. Noen av de er blant verdens mest verdifulle! 
For øyeblikket er museet stengt for oppussing, men det det går rykter om at Alfa vurderer å holde stengt grunnet høye kostnader og lave besøkstall de siste årene. Med en beliggenhet et godt stykke utenfor Milano og dets severdigheter, fant kun 24.000 veien til museet i 2010, og dét til og med samme året som Alfa hadde 100-års jubileum. Om Alfa velger å holde museet stengt -- i alle fall inntil videre -- er dårlig nytt for alle bilinteresserte og ikke bare Alfa entusiaster -- eller Alfisti som vi gjerne kalles.

Alfa 4C concept 2011Alfa 4C konsept på Geneve-messen [Mar.11]
Det gikk rykter om at Alfa ville presentere modellen 4C i forbindelse med 100-års jubileet i fjor sommer. Modellen dukket imidlertid ikke opp før på bilmessen i Genève som pågår i disse dager. Det er snakk om meget liten 2-seter på størrelse med en Lotus Elise. Konseptversjonen av 4C veier kun 850(!) kg og måler snaut 4 meter med 60% av vekten over bakhjulene. Motoren er den samme 1.75 liters fireren (herav 4C navnet) med turbo som også leveres i Giulietta QV, men i 4C er den midt-stilt og driver bakhjulene via Alfas nye TCT dobbel-clutch. Med den ekstremt lave vekten burde den klare 0-100 nede på 4-tallet. 4C er foreløpig kun et konsept, men ryktene sier at den skal i salg mot slutten av 2012 med en pris på ca €45.000 før avgifter. Om den får grønt lys skal det etter sigende kun produseres 15-20.000 eks. i løpet av en 5-års periode. [Alfa 4C 1] [Alfa 4C 2] [Alfa 4C 3]

Alfa Romeo til Kina [Feb.11]
På Alfas pressekonferanse på bilmessen i Geneve på tirsdag ble det sagt at Alfa Romeo på sikt ønsker å etablere seg i Kina. Bortsett fra "pretty soon", ble det ikke nevnt noe konkret tidspunkt. For å holde kostnadene nede er det kun snakk om å importere modeller i Kina og altså ingen produksjon.

Alfa Romeo GiuliettaMye god kritikk av nye Giulietta  [Jan.11]
Alfa Romeos nye Giulietta (uttales "julietta" og betyr "lille Julia") ble lansert i Norge i høst og har fått veldig mye skryt i norsk presse; Broom/TV2, Dagbladet (170hk), Dagbladet (120hk), Aftenposten, E24, Din Side og Bil Norge er alle fulle av lovord!
Giulietta fås med  to bensinvarianter; 1.4 TB (120 hk) og 1.4 TB MultiAir (170 hk), og to dieselalternativer; 1.6 JTDm (105 hk) og 2.0 JTDm (170 hk). Alle fire med turbo. I tillegg finnes en sporty 1750 TBi på 235 hk i eksklusiv Quadrifoglio Verde konfigurasjon som både Dagens Næringsliv og E24 har testet.
Giulietta leveres med Alfas elektroniske DNA system som gir 3 valgmuligheter av kjøreoppsett som innvirker på motor, styring, hjuloppheng og girkasse; Dynamisk (aktiv kjøring) , Normal (avslappet kjøring) og All Weather (forsiktig/sikker kjørestil på dårlig føre). Bilen har også Alfas Q2-differensialbrems for begrensing av understyring og bedre retningsstabilitet. Standard på alle modeller blir LED lys og start-stop management. Med størrelsen 4.35 m lang 1.46 høy, 1.80 bred og en akselavstand på 2.63 m, blir Giulietta en direkte konkurrent til VW Golf og Audi A3, og Alfa håper å selge 100.000 stk. pr. år. Giulietta ble nylig NCAP testet og gikk helt til topps! Sammenlagt resultat ble hele 86.7 %, hvilket er 2.1 % bedre enn den forrige rekordinnehaveren, VW Golf. [Giulietta 1] [Giulietta 2] [Giulietta 3] [Giulietta 4] [Giulietta 5] [Giulietta 6] [Giulietta 7] [Giulietta 8] [Giulietta 9] [Giulietta 10]

Tidligere Alfa Nytt: [2014] [2013] [2012] [2011] [2010] ['09] ['08] ['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt 

 


[ GH © 02-16 ]