[ CARROZZERIA ALFA: nyheter 2012 ]

Til forsiden...
 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 


 

CARROZZERIA ALFA I PRESSEN...


"Lever og ånder for Alfa Romeo". Artikkel i Akershus Amtstidene jun. 2010.


"Carrozzeria Alfa Ekspanderer"
Artikkel i ALFANYTT nr. 1/08 i forbindelse med innflytting i nye lokaler. [pdf1] [pdf2] [pdf3]


"Skorpen har verdens eneste!"
Artikkel i Østlandets Blad feb. 2008 om Carrozzeria Alfa og Tom Skorpens Alfa Romeo SZ prototype. Verdens eneste!


"Kompressormatet klassiker" Artikkel i Drive nr. 6-7/03 om Carrozzeria Alfas egenutviklete kompressorsett til GTV 3.0 V6.

 

Vi er tilknyttet MECA. En ledende aktør innen det skandinaviske ettermarkedet for bilreservedeler, verktøy og verkstedutstyr for bilverksteder og partnere.

 

ALFA DESIGN...
Pininfarina
Bertone
Giugiaro/Italdesign
Zagato

ALFA KLUBBER...
Norge: www.klubbalfaromeo.no
Sverige: www.alfaromeo.org
Danmark: www.alfaklub.dk
England: www.aroc-uk.com
Nederland: www.alfaclub.nl
Tyskland: www.alfaclub.de

Tilbake til siste Alfa Nytt

Alfa Romeo 6C conceptAlfa 6C Cuore Sportivo designstudie [Des.12]
Vi runder av 2012 med et nytt Alfa konsept fra herrene Florian Jaille og George M. Dette er et privat initiativ og derfor høyst tvilsomt om modellen noen gang settes i produksjon. Uansett er det et meget vellykket og spennende konsept, med en mengde flotte designdetaljer. 6C Cuore Sportivo er inspirert av flere tidligere Alfa Romeo modeller, bl.a. 6C 2500 Sport Touring fra 1939 samt Alfa Romeo 33 Stradale.
[6C studie 2012 1] [6C studie 2012 2] [6C studie 2012 3] [6C studie 2012 4] [6C studie 2012 5]

17 nye modeller fra Fiat-konsernet innen 2016 [Okt.12]
Direktør for Fiat og Chrysler, Sergio Marchionne, utalte nylig at merkene under Fiat-paraplyen som inkluderer Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati og Ferrari planlegger hele 17 ny modeller de neste 4 årene som alle skal bygges ved Fiats 5 fabrikker i Italia. 18 milliarder Euro skal sprøytes inn i fabrikker som nå kun går for halv kapasitet. Som Italias største industrikonsern, er det et stort press på Fiat og Marchionne for å opprettholde Italienske arbeidsplasser i et meget dårlig Europeisk bilmarked. På tross av dette viste faktisk Fiat et overskudd i 3. kvartal i år mye grunnet et godt Chrysler salg i USA. I følge Marchionne vil de fleste nye modellene komme fra Maserati og Alfa Romeo. Alfa skal lansere hele 9 modeller innen 2016 hvorav 2 kommer allerede neste år. Den ene er 4C som skal presenteres i Geneve i mars, - den andre er vi litt usikker på da det har vært mye frem og tilbake både når det gjelder den kommende kompakt-SUV'en CXover, og arvtageren til 159, Giulia. Uansett er det gode nyheter at det ser ut til at Alfa får litt mer penger å rutte med. Marchionne snakket også om Lancias framtid, og hvorvidt merket faktisk har livets rett. Ingen avgjørelse er tatt, så internett-ryktene om Lancias død stemmer ikke -- foreløpig!

Volkswagen + Alfa Romeo? [Feb.11]
I sitt forsøk på å overta tittelen som verdens største bilprodusent fra Toyota, ser Volkswagen stadig på nye oppkjøp og det rapporteres at de er svært interessert i å kjøpe Alfa Romeo fra Fiat. Volkswagen-Gruppen består av Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini og Scania. De kjøpte seg også nylig  inn i det italienske designhuset Giugiaro/Italdesign, en mangeårig samarbeidspartner til Alfa Romeo. I et intervju med Reuter før jul sa imidlertid Fiat direktør Luca di Montezemolo at "Alfa Romeo er ikke til salgs, - under noen omstendigheter".
[Feb.11] Volkswagens Ferdinand Piech har igjen ytret ønske om å overta Alfa fra Fiat. Alfas Sergio Marchionne var imidlertid klokkeklar i sitt svar; "As long as I am CEO of Chrysler and Fiat, Mr. Piech will never have Alfa Romeo. It's hands-off. I told him. I will call him and I will email him." Marchionne kom samtidig med et lite spark til Piech når det gjelder Seat som sliter med salget om dagen. "I'm not the one who bought Seat. He's the one who bought it. I don't know if he can [fix it], but he needs to try." Siste ord er nok ikke sagt enda. Spesielt ikke da Piech har som mål at VAG-gruppen skal bli verdens største bilmerke innen 2018.
[Mar.11] Under bilmessen i Genève i begynnelsen av mars snakket Piech igjen om Alfa og sa at han var sikker på at Alfa Romeo ville kunne firedoble salget om de hadde vært under VW-paraplyen.
[Mar.11] AutoCar påstår at VW allerede har øremerket Porsches nyutviklede 4 sylinder / 2 liter også for bruk i kommende Alfa modeller, - om oppkjøpet blir noe av. Dette er en helt nyutviklet motor som skal brukes i den kommende 2014 Porsche "mini" Boxter. I følge VW burde Alfa med Porsche-motor øke interessen for bilmerket og dermed også produksjonsvolumet. Dette skal i så fall Seats Martorell fabrikk i Barcelona ta seg av.
[Sep.12]
Den italienske stat og flere store italienske industriselskaper, deriblant Fiat, diskuterte nylig hvorvidt staten kunne hjelpe enkelte av selskapene gjennom krisen. Dette ble avslått av den italienske statsministeren. Under møtet gjentok Fiats direktør Sergio Marchionne; "Alfa Romeo er ikke til salgs!" På tross av et ekstremt dårlig bilmarked i Europa, inkludert Fiats hjemmemarked Italia, tjener Fiat fremdeles penger takket være brukbart salg i Brasil, samt USA hvor Fiat eier Chrysler og Jeep. I tillegg eier Fiat lastebilprodusenten Iveco som tilsynelatende også går i pluss.
Det største problemet er at både Fiat og Alfa mangler nye modeller hvilket ytterligere forsterker det dårlige salget i Europa. Fiats strategi er å vente til salget tar seg opp igjen før man går i gang igjen med nye modeller. En strategi som har blitt sterkt kritisert av bl.a. den italienske regjeringen.

MiTo SBK [Sep.12]
Alfa vil vise to spesialversjoner av MiTo på bilmessen i Paris denne måneden. "SBK Limited Edition" og "Superbike Special" har hentet navnet fra motorsykkel racing SBK World Championship hvor Alfa Giulietta har vært offisiell safety car i flere år. SBK Limited Edition skal levers med 1.4-liter turbomotoren på 170 hk og gjøre 0-100 på ca. 7 sek. Tre fargevalg blir tilgjengelig; klassisk Alfa Rosso (rød), Christallo Bianco (hvit), og sort. Disse kan igjen kombineres som takfarge og speilhus. Inkludert er aero-pakke og 18" felger med røde bremsekalipper fra Brembo. Kun 200(!) SBK Limited Edition skal bygges. Den andre varianten, MiTo Superbike Special, blir ikke fullt så eksklusiv da den vil bli tilgjengelig på alle MiTo modeller. [MiTo SBK 01] [MiTo SBK 02] [MiTo SBK 03] [MiTo SBK 04] [MiTo SBK 05]

Alfa Orazio Satta studie [Sep.12]
Den italienske designeren Marco Procaccini har flere ganger tidligere levert Alfa Romeo design studier. Denne gangen ar han kommet opp med en 4-dørs coupé med navnet Orazio Satta. Navnet er en hyllest til Orazio Satta Puliga (1910-1974), en høyt respektert designer som hadde ansvaret for mange klassiske Alfa Romeo som 158/159 fra 40-tallet, 1900 (1950), Giulietta (1954), Giulia (1962) og Montreal (1970).
[Alfa Orazio Satta 01] [Alfa Orazio Satta 02] [Alfa Orazio Satta 03] [Alfa Orazio Satta 04] [Alfa Orazio Satta 05]

Alfa Giulia [Aug.12]
Alfa Romeo Giulia, arvtageren til 159, er blitt utsatt flere ganger, bl.a. grunnet misnøye fra ledelsen med enkelte store designelementer og motoralternativer. Det foreligger lite detaljer, men modellen skal sannsynligvis baseres på Fiat-Chrysler CUSW plattformen (C-segment, US compatible, Wide). CUSW er meget fleksibel og kan benyttes med både for- og firehjulsdrift i alt fra en kompakt 2-seter til en 7-seter SUV. Den nylig lanserte Dodge Dart sitter på denne plattformen. I likhet med 159, regner vi med forhjulsdrift som standard, med Alfas Q4 4-hjulsdrift som opsjon. Det ryktes om en GTA modell med minimum 300 hk, Q4, og 7-trinns TCT dobbel-clutch Om dette stemmer kommer den nok noe senere som er vanlig for en slik toppmodell. Flere har gjort forsøk på å vise hvordan de tror Giulia blir seende ut (se linker nedenfor). Den hvite er fra Car Magazine. Britiske Motor Trend har laget den røde hvor MiTo fronten er "limt" på noe som ser ut som en Opel Insignia. Muligens ikke helt heldig. Den blå varianten kommer fra LeftlaneNews.com og ser noe bedre ut.
[Giulia 1] [Giulia 2] [Giulia 3] [Giulia 4] [Giulia 5] [Giulia 6] [Giulia 7] [Giulia 8]

Maserati GranSport basert på Alfa 4C [Jul.12]
Vi konsentrerer oss for det meste om Alfa, men den kommende Maserati GranSport skal etter sigende baseres på Alfa 4C og derfor noen ord; GranSport skal bli en hardcore sportsbil med lansering i 2015. Modellen skal baseres på Alfa Romeo 4C men blir noe større. Den får bakhjulsdrift og midt-stilt V6 motor utviklet av Ferrari. Den samme motoren blir å finne både i den kommende Maseratri Kubang SUV og Quatroporte. Med utstrakt bruk av karbon skal vekten holdes max 1200 kg. Regn med €100.000 før avgifter. Bildene viser hvordan Britiske Auto Express tror GranSport blir sende ut. [Maserati 2015 1] [Maserati 2015 2]

Alfa 6C 1750 GS 1933Concorso d'Eleganza Villa d'Este [Mai.12]
BMW var sponsor på årets Concorso d'Eleganza Villa d'Este, men det var Alfa som tok med seg alle premiene! "Best in Show" prisen -- både fra juryen og publikum -- gikk til en fantastisk 1933 modell Alfa Romeo 6C 1750 GS med karosseri av Figoni. Modellen med klare Bugatti linjer, ble første gang vist på Paris Auto Show i 1933. I tillegg mottok bilen den prestisjefylte Coppa d'Oro prisen. Den kommende Alfa 4C mottok også en pris for beste konsept i konkurranse med Aston Martin AM 310 og BMW Zagato Coupe. [Alfa 6C 1750 GS 1933 1] [Alfa 6C 1750 GS 1933 2] [Concorso d'Eleganza Villa d'Este]

Ny Ferrari-utviklet motor til Alfa? [Mai.12]
Fiat rapporterer at Ferrari har flere nye motorer under utvikling som skal brukes av andre merker under Fiat paraplyen. Det er investert €50 mill. i en helt ny V8 og en V6 bi-turbo som kan dukke opp i modeller fra bl.a. Alfa Romeo, Maserati og Lancia. Mest aktuelle modeller for V8'eren er nok den kommende Maserati Quatroporte og Kubang SUV'en, mens V6'eren kan komme til å ende opp som et motoralternativ i den kommende etterfølgeren til Alfa 159.

Castagna A.L.F.A. 40/60HP AerodinamicaALFA Aerodinamica - Den første SUV? [Apr.12]
I 1914 da Alfa Romeo fremdeles het kun A.L.F.A., dukket denne blandingen av månerakett og SUV opp. Castagna A.L.F.A. 40/60HP Aerodinamica var en prototype bygget av Carrozzeria Castagna og basert på en A.L.F.A. 40/60HP. Begge hadde den samme 6 liters motoren på ca 70hk med en toppfart på 125 km/t - hvilket var ekstremt fort i 1914. I prototypen var imidlertid motoren plassert inne i selve kupeen. Muligens ikke det smarteste i en tid hvor overoppheting var et vanelig problem. Uansett -- sauna på hjul, månerakett eller SUV -- Castagna A.L.F.A. 40/60HP Aerodinamica er antageligvis det første skikkelige forsøket på å lage en aerodynamisk bil. Det hadde riktignok vært gjort aerodynamiske forsøk tidligere, men da kun på løpsbiler.
[Aerodinamica 1] [Aerodinamica 2] [Aerodinamica 3] [Aerodinamica 4] [Aerodinamic 5] [A.L.F.A. 40/60HP 1]

TCTTCT dobbeltclutch i Giulietta [Apr.12]
Alfas 6-trinns dobbeltclutch girkasse TCT som er utviklet av Fiat Powertrain Technologies og tidligere kun var tilgjengelig i Alfa MiTo, er nå også å få i Giulietta. Girkassen består av to kasser, hver med egen clutch. Dette gjør at girvalg og selve giringen foregår mens det gjeldende giret fortsatt er innkoblet. Girskiftene foregår raskt og mykt, ved å gradvis koble fra den ene til den andre clutchen. Dette garanterer kontinuerlig dreiemoment, og dermed også veigrep. Girkassen fungerer sammen med DNA-velgeren som gjør det mulig å tilpasse oppsettet i bilen i forhold til kjørestil og forhold. I tillegg snakker girkassen med bremsesystemet, styresystemet, motorstyringen og stabilitetskontrollen, samt Start&Stop-systemet, hvilket igjen reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp. TCT kan brukes både som helt automatisk girkasse, men også som en sekvensiell girkasse, avhengig av om sjåføren vil ha en mer komfortabel eller sportslig kjøreopplevelse. I sekvensiell modus, girer man ved å bevege girspaken opp eller ned, eller med kontrollene på rattet -- som er ekstrautstyr. [TCT 1] [TCT Mito] [TCT Giulietta]

Ultimo AS [Mar.12]
Gjør din Alfa Romeo enda mer Alfa Romeo! Carrozzeria Alfa samarbeider med Ultimo AS som utfører computerstyrt chiptuning og optimalisering av bilens ytelse gjennom programmering av original-chip på biler med digital motorstyring. Sikker motortuning med effektøking, drivstoffbesparelse og fornøyd garanti! Mer info på www.ultimo.no

XFX Unicorse 2012156 holder fremdeles koken! [Mar.12]
Den gamle Alfa Romeo 156 nekter simpelthen å gå ut på dato! Etter flere seiere under fjorårets STCC (Swedish Touring Car Championship) har det ungarske teamet XFX Unicorse nå påmeldt en Alfa Romeo 156 i 2012 European Touring Car Campionship (ETCC). Bilen er en tidligere N.Technology Alfa 156 S2000 som ble kjørt av James Thompson i WTCC 2007. Bak rattet i år sitter 15 år gamle Ferenc Ficza Jr. [Se video fra testing av bilen]

Alfa USA og Kina [Feb.12]
Etter mye frem og tilbake, sier Fiat nå at Alfa Romeos relansering i USA vil skje på Detroit Auto Show messen i januar 2014. Her vil også produksjonsversjonen av 4C bli vist for første gang. De påfølgende 2 årene vil det så lanseres en 5-dørs MiTo, en ny Spider, Giulia og Giulia Sportwagon (etterfølgeren til 159), en kompakt SUV, samt en ny stor sedan som antageligvis vil bli hetende 6C. Så snart salget av Alfa er i gang i USA, skal det settes fokus på Kina hvor Alfa hadde en vellykket presentasjon på Guangzhou Motor Show i 2011.

Tidligere Alfa Nytt: [2014] [2013] [2012] [2011] [2010] ['09] ['08] ['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt 

 


[ GH © 02-16 ]