 |
|
 |
Tilbake
til siste Alfa Nytt
 Alfa
6C Cuore Sportivo designstudie [Des.12]
Vi runder av 2012 med et nytt Alfa konsept fra herrene
Florian Jaille og George M. Dette er et privat initiativ og
derfor høyst tvilsomt om modellen noen gang settes i
produksjon. Uansett er det et meget vellykket og spennende
konsept, med en mengde flotte designdetaljer. 6C Cuore
Sportivo er inspirert av flere tidligere Alfa Romeo
modeller, bl.a. 6C 2500 Sport Touring fra 1939 samt Alfa
Romeo 33 Stradale.
[6C
studie 2012 1] [6C
studie 2012 2] [6C
studie 2012 3] [6C
studie 2012 4] [6C
studie 2012 5]
 17
nye modeller fra Fiat-konsernet innen 2016 [Okt.12]
Direktør for Fiat og Chrysler, Sergio Marchionne, utalte
nylig at merkene under Fiat-paraplyen som inkluderer Fiat,
Lancia, Alfa Romeo, Maserati og Ferrari planlegger hele 17
ny modeller de neste 4 årene som alle skal bygges ved Fiats
5 fabrikker i Italia. 18 milliarder Euro skal sprøytes inn i
fabrikker som nå kun går for halv kapasitet. Som Italias
største industrikonsern, er det et stort press på Fiat og
Marchionne for å opprettholde Italienske arbeidsplasser i et
meget dårlig Europeisk bilmarked. På tross av dette viste
faktisk Fiat et overskudd i 3. kvartal i år mye grunnet et
godt Chrysler salg i USA. I følge Marchionne vil de fleste
nye modellene komme fra Maserati og Alfa Romeo. Alfa skal
lansere hele 9 modeller innen 2016 hvorav 2 kommer allerede
neste år. Den ene er 4C som skal presenteres i Geneve i
mars, - den andre er vi litt usikker på da det har vært mye
frem og tilbake både når det gjelder den kommende
kompakt-SUV'en CXover, og arvtageren til 159, Giulia.
Uansett er det gode nyheter at det ser ut til at Alfa får
litt mer penger å rutte med. Marchionne snakket også om
Lancias framtid, og hvorvidt merket faktisk har livets rett.
Ingen avgjørelse er tatt, så internett-ryktene om Lancias
død stemmer ikke -- foreløpig!
 Volkswagen
+ Alfa Romeo? [Feb.11]
I sitt forsøk på å overta tittelen som verdens største
bilprodusent fra Toyota, ser Volkswagen stadig på nye
oppkjøp og det rapporteres at de er svært interessert i å
kjøpe Alfa Romeo fra Fiat. Volkswagen-Gruppen består av
Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini
og Scania. De kjøpte seg også nylig inn i det
italienske designhuset Giugiaro/Italdesign, en mangeårig
samarbeidspartner til Alfa Romeo. I et intervju med Reuter
før jul sa imidlertid Fiat direktør Luca di Montezemolo at
"Alfa Romeo er ikke til salgs, - under noen omstendigheter".
[Feb.11] Volkswagens Ferdinand Piech har igjen ytret ønske om
å overta Alfa fra Fiat. Alfas Sergio Marchionne var
imidlertid klokkeklar i sitt svar; "As long as I am CEO of
Chrysler and Fiat, Mr. Piech will never have Alfa Romeo.
It's hands-off. I told him. I will call him and I will email
him." Marchionne kom samtidig med et lite spark til Piech
når det gjelder Seat som sliter med salget om dagen. "I'm
not the one who bought Seat. He's the one who bought it. I
don't know if he can [fix it], but he needs to try." Siste
ord er nok ikke sagt enda. Spesielt ikke da Piech har som
mål at VAG-gruppen skal bli verdens største bilmerke innen
2018.
[Mar.11]
Under bilmessen i Genève i begynnelsen av mars snakket Piech
igjen om Alfa og sa at han var sikker på at Alfa Romeo ville
kunne firedoble salget om de hadde vært under VW-paraplyen.
[Mar.11] AutoCar påstår at VW allerede har øremerket Porsches
nyutviklede 4 sylinder / 2 liter også for bruk i kommende
Alfa modeller, - om oppkjøpet blir noe av. Dette er en helt
nyutviklet motor som skal brukes i den kommende 2014 Porsche
"mini" Boxter. I følge VW burde Alfa med Porsche-motor øke
interessen for bilmerket og dermed også produksjonsvolumet.
Dette skal i så fall Seats Martorell fabrikk i Barcelona ta
seg av.
[Sep.12]
Den italienske stat og flere store italienske
industriselskaper, deriblant Fiat, diskuterte nylig hvorvidt
staten kunne hjelpe enkelte av selskapene gjennom krisen.
Dette ble avslått av den italienske statsministeren. Under
møtet gjentok Fiats direktør Sergio Marchionne; "Alfa Romeo
er ikke til salgs!" På tross av et ekstremt dårlig bilmarked
i Europa, inkludert Fiats hjemmemarked Italia, tjener Fiat
fremdeles penger takket være brukbart salg i Brasil, samt
USA hvor Fiat eier Chrysler og Jeep. I tillegg eier Fiat
lastebilprodusenten Iveco som tilsynelatende også går i
pluss.
Det største problemet er at både Fiat og Alfa mangler nye
modeller hvilket ytterligere forsterker det dårlige salget i
Europa. Fiats strategi er å vente til salget tar seg opp
igjen før man går i gang igjen med nye modeller. En strategi
som har blitt sterkt kritisert av bl.a. den italienske
regjeringen.
 MiTo
SBK [Sep.12]
Alfa vil vise to spesialversjoner av MiTo på bilmessen i
Paris denne måneden. "SBK Limited Edition" og "Superbike
Special" har hentet navnet fra motorsykkel racing SBK World
Championship hvor Alfa Giulietta har vært offisiell safety
car i flere år. SBK Limited Edition skal levers med
1.4-liter turbomotoren på 170 hk og gjøre 0-100 på ca. 7
sek. Tre fargevalg blir tilgjengelig; klassisk Alfa Rosso
(rød), Christallo Bianco (hvit), og sort. Disse kan igjen
kombineres som takfarge og speilhus. Inkludert er aero-pakke
og 18" felger med røde bremsekalipper fra Brembo. Kun 200(!)
SBK Limited Edition skal bygges. Den andre varianten, MiTo
Superbike Special, blir ikke fullt så eksklusiv da den vil
bli tilgjengelig på alle MiTo modeller. [MiTo
SBK 01] [MiTo
SBK 02] [MiTo
SBK 03] [MiTo
SBK 04] [MiTo
SBK 05]
 Alfa
Orazio Satta studie [Sep.12]
Den italienske designeren Marco Procaccini har flere ganger
tidligere levert Alfa Romeo design studier. Denne gangen ar
han kommet opp med en 4-dørs coupé med navnet Orazio Satta.
Navnet er en hyllest til Orazio Satta Puliga (1910-1974), en
høyt respektert designer som hadde ansvaret for mange
klassiske Alfa Romeo som 158/159 fra 40-tallet, 1900 (1950),
Giulietta (1954), Giulia (1962) og Montreal (1970).
[Alfa
Orazio Satta 01] [Alfa
Orazio Satta 02]
[Alfa
Orazio Satta 03] [Alfa
Orazio Satta 04]
[Alfa
Orazio Satta 05]
 Alfa
Giulia [Aug.12]
Alfa Romeo Giulia, arvtageren til 159, er blitt utsatt flere
ganger, bl.a. grunnet misnøye fra ledelsen med enkelte store
designelementer og motoralternativer. Det foreligger lite
detaljer, men modellen skal sannsynligvis baseres på
Fiat-Chrysler CUSW plattformen (C-segment, US compatible,
Wide). CUSW er meget fleksibel og kan benyttes med både for-
og firehjulsdrift i alt fra en kompakt 2-seter til en
7-seter SUV. Den nylig lanserte Dodge Dart sitter på denne
plattformen. I likhet med 159, regner vi med forhjulsdrift
som standard, med Alfas Q4 4-hjulsdrift som opsjon. Det
ryktes om en GTA modell med minimum 300 hk, Q4, og 7-trinns
TCT dobbel-clutch Om dette stemmer kommer den nok noe senere
som er vanlig for en slik toppmodell. Flere har gjort forsøk
på å vise hvordan de tror Giulia blir seende ut (se linker
nedenfor). Den hvite er fra Car Magazine. Britiske Motor
Trend har laget den røde hvor MiTo fronten er "limt" på noe
som ser ut som en Opel Insignia. Muligens ikke helt heldig.
Den blå varianten kommer fra LeftlaneNews.com og ser noe
bedre ut.
[Giulia
1] [Giulia
2] [Giulia
3] [Giulia
4] [Giulia
5] [Giulia
6] [Giulia
7] [Giulia
8]
 Maserati
GranSport basert på Alfa 4C [Jul.12]
Vi konsentrerer oss for det meste om Alfa, men den kommende
Maserati GranSport skal etter sigende baseres på Alfa 4C og
derfor noen ord; GranSport skal bli en hardcore sportsbil
med lansering i 2015. Modellen skal baseres på Alfa Romeo 4C
men blir noe større. Den får bakhjulsdrift og midt-stilt V6
motor utviklet av Ferrari. Den samme motoren blir å finne
både i den kommende Maseratri Kubang SUV og Quatroporte. Med
utstrakt bruk av karbon skal vekten holdes max 1200 kg. Regn
med €100.000 før avgifter. Bildene viser hvordan Britiske
Auto Express tror GranSport blir sende ut. [Maserati
2015 1] [Maserati
2015 2]
 Concorso
d'Eleganza Villa d'Este [Mai.12]
BMW var sponsor på årets Concorso d'Eleganza Villa d'Este,
men det var Alfa som tok med seg alle premiene! "Best in
Show" prisen -- både fra juryen og publikum -- gikk til en
fantastisk 1933 modell Alfa Romeo 6C 1750 GS med karosseri
av Figoni. Modellen med klare Bugatti linjer, ble første
gang vist på Paris Auto Show i 1933. I tillegg mottok bilen
den prestisjefylte Coppa d'Oro prisen. Den kommende Alfa 4C
mottok også en pris for beste konsept i konkurranse med
Aston Martin AM 310 og BMW Zagato Coupe. [Alfa
6C 1750 GS 1933 1] [Alfa
6C 1750 GS 1933 2] [Concorso
d'Eleganza Villa d'Este]
Ny Ferrari-utviklet
motor til Alfa? [Mai.12]
Fiat rapporterer at Ferrari har flere nye motorer under
utvikling som skal brukes av andre merker under Fiat
paraplyen. Det er investert €50 mill. i en helt ny V8 og en
V6 bi-turbo som kan dukke opp i modeller fra bl.a. Alfa
Romeo, Maserati og Lancia. Mest aktuelle modeller for
V8'eren er nok den kommende Maserati Quatroporte og Kubang
SUV'en, mens V6'eren kan komme til å ende opp som et
motoralternativ i den kommende etterfølgeren til Alfa 159.
 ALFA
Aerodinamica - Den første SUV? [Apr.12]
I 1914 da Alfa Romeo fremdeles het kun A.L.F.A., dukket
denne blandingen av månerakett og SUV opp. Castagna A.L.F.A.
40/60HP Aerodinamica var en prototype bygget av Carrozzeria
Castagna og basert på en A.L.F.A. 40/60HP. Begge hadde den
samme 6 liters motoren på ca 70hk med en toppfart på 125
km/t - hvilket var ekstremt fort i 1914. I prototypen var
imidlertid motoren plassert inne i selve kupeen. Muligens
ikke det smarteste i en tid hvor overoppheting var et
vanelig problem. Uansett -- sauna på hjul, månerakett eller
SUV -- Castagna A.L.F.A. 40/60HP Aerodinamica er
antageligvis det første skikkelige forsøket på å lage en
aerodynamisk bil. Det hadde riktignok vært gjort
aerodynamiske forsøk tidligere, men da kun på løpsbiler.
[Aerodinamica
1] [Aerodinamica
2] [Aerodinamica
3] [Aerodinamica
4] [Aerodinamic
5] [A.L.F.A.
40/60HP 1]
 TCT
dobbeltclutch i Giulietta [Apr.12]
Alfas 6-trinns dobbeltclutch girkasse TCT som er utviklet av
Fiat Powertrain Technologies og tidligere kun var
tilgjengelig i Alfa MiTo, er nå også å få i Giulietta.
Girkassen består av to kasser, hver med egen clutch. Dette
gjør at girvalg og selve giringen foregår mens det gjeldende
giret fortsatt er innkoblet. Girskiftene foregår raskt og
mykt, ved å gradvis koble fra den ene til den andre
clutchen. Dette garanterer kontinuerlig dreiemoment, og
dermed også veigrep. Girkassen fungerer sammen med
DNA-velgeren som gjør det mulig å tilpasse oppsettet i bilen
i forhold til kjørestil og forhold. I tillegg snakker
girkassen med bremsesystemet, styresystemet, motorstyringen
og stabilitetskontrollen, samt Start&Stop-systemet, hvilket
igjen reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp. TCT kan
brukes både som helt automatisk girkasse, men også som en
sekvensiell girkasse, avhengig av om sjåføren vil ha en mer
komfortabel eller sportslig kjøreopplevelse. I sekvensiell
modus, girer man ved å bevege girspaken opp eller ned, eller
med kontrollene på rattet -- som er ekstrautstyr. [TCT
1] [TCT
Mito] [TCT
Giulietta]
 Ultimo
AS [Mar.12]
Gjør din Alfa Romeo enda mer Alfa Romeo! Carrozzeria Alfa
samarbeider med Ultimo AS som utfører computerstyrt
chiptuning og optimalisering av bilens ytelse gjennom
programmering av original-chip på biler med digital
motorstyring. Sikker motortuning med effektøking,
drivstoffbesparelse og fornøyd garanti! Mer info på
www.ultimo.no
 156
holder fremdeles koken!
[Mar.12]
Den gamle Alfa Romeo 156 nekter simpelthen å gå ut på dato!
Etter flere seiere under fjorårets STCC (Swedish Touring Car
Championship) har det ungarske teamet XFX Unicorse nå
påmeldt en Alfa Romeo 156 i 2012 European Touring Car
Campionship (ETCC). Bilen er en tidligere N.Technology Alfa
156 S2000 som ble kjørt av James Thompson i WTCC 2007. Bak
rattet i år sitter 15 år gamle Ferenc Ficza Jr. [Se
video fra testing av bilen]
Alfa USA og Kina
[Feb.12]
Etter mye frem og tilbake, sier Fiat nå at Alfa Romeos
relansering i USA vil skje på Detroit Auto Show messen i
januar 2014. Her vil også produksjonsversjonen av 4C bli
vist for første gang. De påfølgende 2 årene vil det så
lanseres en 5-dørs MiTo, en ny Spider, Giulia og Giulia
Sportwagon (etterfølgeren til 159), en kompakt SUV, samt en
ny stor sedan som antageligvis vil bli hetende 6C. Så snart
salget av Alfa er i gang i USA, skal det settes fokus på
Kina hvor Alfa hadde en vellykket presentasjon på Guangzhou
Motor Show i 2011.
Tidligere
Alfa Nytt:
[2014]
[2013]
[2012]
[2011]
[2010]
['09]
['08]
['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt |
 |