Gulietta
GTA? [Nov.13]
Alfa Romeo Giulietta 2014 har fått en en lettere facelift
samt en ny JTDM dieselmotor. Den nye 2.0 JTDM anvender 2.
generasjon MultiJet injection systemet som yter 150 hk og
leverer klassens beste low-end torque. Ellers blir det nye
felger, nye sportsseter, nye farger både ut- og innvendig,
og Alfas nye Uconnect multimedia system med enten 5 eller
6.5 tommers berøringsskjerm. Systemet kombinerer navigasjon,
mobil og audio med støtte for streaming. I tillegg går det
rykter om en Giulietta GTA som skal erstatte dagens
Quadrifoglio-modell. Om det stemmer, vil den nok leveres med
den oppgraderte 1.7 literen i aluminium som brukes i 4C og
yter 240hk. Giulietta er vesentlig tyngre en 4C, men 0-100
burde allikevel ligge mellom 6 og 6.5 sek. I tillegg vil nok
også 6-trinns TCT girkassen fra 4C leveres. [Giulietta
2014 1] [Giulietta
2014 2] [Giulietta
2014 3] [Giulietta
2014 4] [Giulietta
2014 5] [Giulietta
2014 6]
Chris
Harris tester 4C for /DRIVE [Okt.13]
4C
på "Ringen" [Oppdatert Okt.13]
Alfa bekrefter at 4C har vært rundt den beryktede nordsløyfa
på Nürburgring i Tyskland på tiden 8:04 (!) som er ny rekord
for biler med mindre enn 250hk. Dette er for øvrig samme tid
som Porsche Cayman S og ett tiendedel raskere enn BMW M3 og
Audi R8 V8 - alle med vesentlig større motor enn 4C.
Utsalgsprisen i Europa er nå klar; €53.000 før avgifter, -
hvilket er omtrent midt i mellom Lotus Elise S (€51.000) og
Porsche Cayman (€55.000). Det skal kun produseres 3500 4C
pr. år hvorav 1000 er øremerket USA, hvor re-lanseringen av
Alfa Romeo er satt til 2. kvartal 2014. Det går forøvrig
rykter om at det jobbes med en 4C Spider (kabriolet) og en
4C Stradale (racing).
[Alfa
Romeo 4C offisiell webside]
[4C
1] [4C
2] [4C
3] [4C
4] [4C
5] [4C
6] [4C
7] [4C
8] [4C
9]
[4C
test CAR] [4C
TopGear] [4C
AutoCar] [4C
Car&Driver] [4C
Road&Track]
Alfa
Romeo / FNM Brasil [Sep.13]
Ingen nyhet, men Jalopnik.com publiserte nylig en artig
artikkel om Alfas nokså ukjente historie i Brasil.
Det brasilianske selskapet FNM - Fábrica Nacional de Motores
- var i virksomhet mellom 1942 og 1988. Først som produsent
av flymotorer og kjøleskap, senere produksjon av lastebiler
på lisens fra italienske Isotta Fraschini. I 1951 gikk
imidlertid Isotta konkurs og FNM fikk kontakt med Alfa
Romeo. Samarbeidet resulterte i ca. 15.000 Alfa/FNM
lastebiler mellom 1956 og 1960. Samtidig ble et nytt firma
startet i Brasil for produksjon av Alfa Romeo 2000 (Tipo
102/B - Brasil). Denne ble lansert i 1960 som FNM 2000. I
1966 fulgte coupe-versjonen FNM Onca (Jaguar) som også var
bygget på en gammel Alfa plattform men så ut som en Ford
Mustang med FNM grill. I 1971 kom FNM 2150 og coupe
versjonen 2150 Furia GT. Sistnevnte var håndlagd og kun noen
få eksemplarer ble bygget. Den siste FNM var modellen 2300
som ble lansert i 1974 som en Alfa Romeo. Den ser ut som en
Alfetta, men var både lenger og bredere da den faktisk var
basert på en Alfa 1900 -- en modell Alfa produserte på
50-tallet. Den brasilianske Alfa 2300 var i produksjon fram
til Fiat tok over Alfa i 1986. [www.jalopnik.com]
[FNM
1] [FNM
2] [FNM
3] [FNM
4] [FNM
5] [FNM
6]
Alfa
8C GP 1935 solgt for £6 mill. [Sep.13]
En mellomkrigs-Alfa ble nylig solgt på auksjon hos Bonham UK
for nesten 6 millioner pund (55 millioner kroner), som er ny
rekord for en Alfa Romeo. Bilen -- en 1935 modell 8C Grand
Prix Racing Monoposto med chassisnr. 50013 -- ble lansert i
1935 for å konkurrere med de tyske Silver Arrow bilene, og
ble i begynnelsen kjørt av den fryktløse Tazio Nuvolari som
gjorde noen av sine beste løp i akkurat denne bilen. Bilen
var løps-aktiv i hele 20 år før den ble pensjonert i 1955.
Den tidligere prisrekorden for en Alfa Romeo var £4,2 mill.
for en 1933 modell 8C Monza 2300, solgt i California i 2010.
[Bonhams
Alfa 8C GP historie] [8C
GP 1] [8C
GP 2] [8C
GP 3] [8C
GP 4] [8C
GP 5] [8C
GP 6] [8C
GP 7] [8C
GP 8] [8C
GP 9] [8C
GP 10]
4C
brosjyren klar [Oppdatert Sep.13]
Produksjonen av 2-seteren 4C har startet, men de første
eksemplarene av Lauch Edition vil nok ikke dukke opp i
showrom før over nyttår. Brosjyren er imidlertid klar og her
er noen av spesifikasjonene. Lengde:
3989 mm Bredde:
1864 mm (inkl. speil 2090 mm) Høyde:
1183 mm Wheelbase:
2380 mm Chassis:
Carbon fiber monocoque Tørrvekt:
895 kg Midtmontert
motor m/ bakhjulsdrift Sylindere:
4 / 1742 cc Effekt:
241hk / 6000 omdr. Dreiemoment:
350Nm / 2100-3750 omdr. Bremser
foran: Ventilerte skiver 305×28 mm Bremser
bak: Ventilerte skiver 292×22 mm Bremsedistanse:
100–0 km/t 36 m Hjuloppheng
foran: Double wishbone Hjuloppheng
bak: McPherson Akslerasjon:
0-100 km/t 4,5 sek Topphastighet:
258 km/t Gir:
Alfa TCT (dobbel clutch) 6 trinn + revers Styring:
Mekanisk "rack and pinion" / 2,75 lock-to-lock Bensintank:
40 liter Forbruk
kombinert/landevei/by: 0.68 l/mil / 0,50 l/mil / 0,98 l/mil CO2
utslipp: 157 g/km Bagasjerom:
110 liter
Det er ikke mange valgmuligheter for 4C; 4 seter, 6
eksteriørfarger, 4 typer felger, og 4 forskjellige farger på
bremsekaliper, enderør, speilhus og lyktehus. Vi regner med
at mange nok vil velge rødfargen Alfa Rosso Competizione med
5-hullsfelgene og røde kaliper. Vi tar vår i grå, 19"
5-hullsfelger og gule kaliper :-) [4C
brosjyre 1] [4C
brosjyre 2]
[4C
1] [4C
2] [4C
3] [4C
4] [4C
5] [4C
6] [4C
7] [4C
8] [4C
9]
Alfa
museet gjenåpner?
[Aug.13]
I forbindelse med Universal Expo messen i Milano i 2015,
snakkes det om å gjenåpne Alfa Romeo's Museo Storico i
Arese. Museet, som ligger litt nord for Milano, åpnet i 1976
og de 4200m2 inneholder rundt 110 forskjellig modeller fra
Alfas 100-årige historie. Noen av de er blant verdens
mest verdifulle! Det ble stengt i 2011 for oppussing, men
ble aldri gjenåpnet grunnet lave besøkstall. Det store
fabrikkområdet som også huser museet og en tidligere
testbane, har ligget brakk i årevis, men er nå solgt til
private investorer som ønsker å bygge shoppingsenter,
kontorer og boliger på tomten. Fiat ønsket for et par år
siden å selge unna en del ikke-essensielle biler i museet,
men salget ble stoppet av den Italienske kulturministeren
som mente at museet var en viktig del av italiensk
motorhistorie. Det er imidlertid uvisst om museet
gjenoppstår i samme lokaler da det også snakkes om å flytte
alt til Monza-banen. En avgjørelse skal tas senere i år. [Arese
fabrikken/Google]
Alfa
Romeos fremtidsplaner
[Jul.13]
Den velrenommerte biljournalisten George Kacher i britiske
Car Magazine rapporterte nylig at Alfa's nye framdriftsplan
ikke inkluderer en etterfølger for hverken MiTo eller
Giulietta når de går av med pensjon rundt 2015-16. I tillegg
skriver Car at ALLE Alfa's kommende modeller skal ha
bakhjulsdrift! Det skal også bli et mye nærmere samarbeid
med Maserati som vil gi Alfa tilgang til Maserati's V6
motorer (som i utgangspunktet er utviklet sammen med
Ferrari.) Car Magazine tar sjelden feil i sine spådommer, så
det er liten grunn til å tro at dette ikke stemmer. Det er
uansett en en radikal u-sving fra tidligere uttalelser av
Fiat/Chrysler sjef Sergio Marchionne, men allikevel ikke
helt uventet. Han har alltid gitt uttrykk for at
bakhjulsdrift er viktig for å kunne konkurrere med f.eks.
BMW. Eller som han sier: "Sure, design is important, Italian
flair is important, top-notch quality is important, but it
is impossible to challenge Audi, BMW and Mercedes if you
cannot match the Germans in terms of vehicle dynamics and
driving pleasure." I 2015 kommer Alfa's Mazda MX-5 baserte
2-seter og en BMW 3-serie rival, fulgt av en 5-serie rival i
2016. Deretter kommer 2(!) SUV'er i 2017 og 18. Den ene blir
en BMW X1 rival mens den andre blir noe større ala Audi Q5.
Goodwood
Festival of Speed 2013 [Jul.13]
Årets Goodwood Festival of Speed gikk av stabelen 11-14 juli
og Alfa var selvfølgelig tilstede og presenterte den nye 4C.
Festivalen foregikk som vanlig på det fantastiske godset til
Lord March en drøy times tog-tur sør for London Gatwick
flyplassen. [Web:
Goodwood Festival of Speed]
[4C
Goodwood 1] [4C
Goodwood 2] [4C
Goodwood 3] [4C
Goodwood 4]
Alfa
Zagato TZ3 Stradale [Oppdatert Mai.13] Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale ble også i år vist på Concorso
d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia.
I motsetning til TZ3 Corsa-modellen -- som var
et unikt eksemplar bestilt/sponset av
Zagato-samler Martin Kapp -- så er Stradale en
bil som visstnok finnes i 9 eksemplarer. Det
første eksemplaret ble kjøpt av den amerikanske
Zagato-samleren - og styremedlem ved Saratogas
bilmuseum - Eric King. TZ3 Stradale presenteres
som den første "amerikanske Alfa Romeo", basert
på chassis og drivlinje fra Dodge Viper ACR som
betyr en 8-liters V10 på 608 hk og 0-100 på 3,5
sekunder! Zagato har stått for
karbonkarosseriet. Vi kjenner ikke vekten, men
den blir nødvendigvis en del tyngre enn den
ultra-lette Corsa som kun veier 850 kg!
Designmessig er særlig hekkpartiet lett
gjenkjennelig med sin hevede og spesielle "Coda
Tronca"-stil som gir den såkalte "Kamm-effekten"
for aerodynamisk effektivitet og stabilitet.
Dette ble testet ut av Zagato tidlig på
60-tallet på modellene TZ og TZ2.
[TZ3
Stradale 1] [TZ3
Stradale 2] [TZ3
Stradale 3] [TZ3
4] [TZ3
5] [TZ
6]
[TZ3
Corsa 1] [TZ3
Corsa 2] [TZ3
Corsa 3] [TZ3
Corsa 4] [TZ3
Corsa 5]
[Alfa
TZ 1964]
Giulietta
i Fast & Furious 6 [Mai.13] Alfa Romeo Giulietta har fått en rolle i den nye Fast & Furious
6. Filmen har verdenspremie 24. mai og
inkluderer som vanlig en masse bilkjøring med
Vin Diesel, Dwayne Johnson og Paul Walker. I
tillegg til Giulietta'n -- som har som oppgave å
stoppe et gigantisk Antonov fraktfly under
avgang -- kjøres bl.a. Jensen Interceptor, Dodge
Charger Daytona, Ford Escort RS2000 og Nissan
GTR. Se video under.
Alfa
SUV [Oppdatert Mai.13] Damien Dally, sjef for Alfa Romeo UK, bekreftet nylig at Alfa
vil lansere en SUV i løpet av de neste 2-3 årene. Detaljer
foreligger ikke enda, men det snakkes om en kompakt-SUV på
størrelse med Audi Q5 og BMW X3, som skal baseres på samme
plattform som dagens Giulietta. Forhjulstrekk blir standard
med 4-hjulstrekk som opsjon og produksjonen skal foregå på
Fiat's Mirafiori fabrikk i Torino. Hverken bilder, skisser
eller navn foreligger enda, men vi tviler på at den vil
komme til å se ut som Kamal-konseptet fra 2003, da denne nok
minner altfor mye om den for lengst utgåtte Alfa 147. [Kamal
1] [Kamal
2] [Kamal
3] [Alfa
CXover 1] [Alfa
CXover 2]
Quadrifoglio
Verde 90 år [Apr.13]
Quadrifoglio Verde, den velkjente hvite trekanten med en
firkløver inni, ble første gang brukt under Targa
Florio-løpet i fjellene ved Palermofjellene på Sicilia i
1923. Ugo Sivocci -- kjent som "den evige nr. 2" -- klistret
firkløveren på motorkassen på sin 1923 Alfa Romeo RL for
hell og lykke. Det må ha virket da Sivocci vant løpet.
Firkløveren har siden blitt brukt av Alfas racingavdeling
som hell- og lykke-symbol, i tillegg til å identifisere
Alfas råeste modellversjoner.
Alfa
+ Audi
[Oppdatert Apr.13]
I flere år har Volkswagen offentlig sagt at de er
interessert i i å kjøpe Alfa Romeo og like lenge har Fiat
sjefen Sergio Marchionne svart at Alfa ikke er til salgs.
Nye rykter sier imidlertid at et salg allikevel diskuteres,
men med Audi sjef Rupert Stadler. I tillegg til Alfa, har
samtalene visstnok også inkludert et salg av Fiat-fabrikken
Pomigliano d'Arco som produserer Fiat Panda, samt
bildeleprodusenten Magnetti Marelli som også eies av Fiat.
Audi er allerede godt tilstede i Italia som eier av
Lamborghini, Ducati og designhuset Italdesign-Guigiaro, og
det kan godt tenkes at de også skulle være interessert i
ytterligere oppkjøp der. Fiat sliter med salget for tiden og
det kan hende at de har sett seg nødt til å ta en prat med
Volkswagen/Audi for å se hvor interessert de faktisk er.
Nå kan det kan vise seg at dette er noe mer enn bare rykter
da det nå er bekreftet at flere representanter fra
VAG-gruppen nylig besøkte Pomigliano-fabrikken. Det er vel
tvilsomt om Fiat åpner døren og lar en konkurrerende
bilprodusent inspisere en av sine fabrikker om det ikke ikke
ligger noe mer bak. I tillegg ble fabrikken også nylig
besøkt av folk fra Fiats Kragujevac-fabrikk i Serbia som
produserer Fiat 500. Det kan derfor mer enn tyde på at Fiat
sjekker muligheten for å flytte Panda-produksjonen til
Serbia om VAG-Gruppen kjøper Pomigliano-fabrikken.
Alfa
4C Launch Version
[Mar.13]
En spesiell Launch Version av 4C kan bestilles allerede nå
med levering i september. Spesialmodellen skal produseres i
1000 eks, hvor kun 400 er øremerket Europa. Pris €60.000 før
avgifter. Den blir kun levert i fargene Alfa rød eller
Carrara hvit, og får et carbon body-kit som inkluderer
frontlyktehus, speilhus og hekkspoiler. Felger og luftinntak
er lakkert antrasitt-grå. Innvendig er det
mye Alcantara, samt røde eller hviter sømmer på seter, ratt
og håndbrekk. Dekkdimensjonen er 205/45/17 foran og
235/40/18 bak, med opsjonen 205/40/18 foran og 235/35/19
bak. 1.75 liter turbo motoren yter 240hk og 350Nm som betyr
0-100 på 4.5 sek og en toppfart på 259 km/t.
Alfa
Gloria konsept
[Feb.13]
Årets bilmesse i Geneve begynner å nærme seg og i den
forbindelse presenterer Alfa Romeo konseptet Gloria.
Modellen er laget av studenter fra Master Of Transportation
studiet ved European Design Institute (IED) i Torino i
samarbeid med Alfas egen designavdeling Alfa Centro Stile.
Gloria er en 4-dørs GT på størrelse med en Audi A5 og en
tenkt V8'er under panseret. Den skal visstnok vises i
Geneve. [Gloria
1] [Gloria
2] [Gloria
3] [Gloria
4] [Gloria
5]
Autodelta
50 år
[Feb.13]
Autodelta var Alfas kjente racingavdeling på 60-, 70-, og
80-tallet. Divisjonen ble etablert av Carlo Chiti and
Ludovico Chizzola i 1961 og de imponerte temmelig
umiddelbart Alfa-ledelsen med deres første racer - en Giulia
TZ -- og Alfa besluttet derfor å gjøre Autodelta til deres
offisielle racingavdeling i 1963. 50-årsjubileumet ble
markert på årets Milano Autoclassica med noen av Autodeltas
mest kjente racere; Giulia TZ, Tipo 33/2 Daytona, GTA 1300
Junior, 33 TT 12, og Formel 1 "eksperimentet" 179F.
Alfa
+ Ferrari [Jan.13]
Fiat sjefen Sergio Marchionne utalte nylig at det vil bli et
tettere samarbeide mellom de forskjellige merkene under
Fiat-paraplyen. Spesielt ønsker han at Ferrari skal være
sterkt involvert i utviklingen av nye motorer og drivlinjer
til bruk i kommende modeller fra både Maserati og Alfa
Romeo! Samarbeidet har tydeligvis allerede startet da både
V6 og V8 motorene i den nye 2013 Maserati Quatroporte er
utviklet i nært samarbeid med Ferrari. Med tanke på den
kommende Alfa "Duetto" som etter planen skal bygges ved
Mazdas Hiroshima fabrikk, betyr det Japansk
byggekvalitet, Ferrari motor og drivlinje, alt pakket inn et
et Alfa design. Ingen dårlig kombinasjon -- på papiret i
hvert fall.
Alfa
Romeo + Mazda [Jan.13]
Avtalen mellom Fiat og Mazda om å samarbeide om en ny
2-seters roadster er nå spikret. Modellen fra Mazda
blir neste generasjon MX-5 som kommer i 2014, mens Fiats
versjon kommer i 2015 som en ny Alfa Romeo! Antageligvis med
Duetto navnet. Begge modellene skal produseres ved Mazdas
fabrikk i Hiroshima og dele den kommende MX-5 plattformen
med bakhjulsdrift. "Duettoen" får imidlertid motor fra Alfa
-- som vi regner med blir 1750 TBi motoren som nå er
tilgjengelig i Giulietta -- og et distinkt Alfa design. Om
det betyr at den blir seende ut som Pininfarinas 2010
konsept 2uettottanta vet vi ikke, men en ny Alfa med
bakhjulsdrift bygget på MX-5s suksessformel er uansett meget
gode nyheter for alle Alfisti!
[Alfa
Duetto 2015 + Mazda MX-5 2014] [Alfa
Duetto 2015]
[Pininfarina
2uettottanta 1] [Pininfarina
2uettottanta 2] [Pininfarina
2uettottanta 3] [Pininfarina
2uettottanta 4] [Pininfarina
2uettottanta 5] [Pininfarina
2uettottanta 6]