[ CARROZZERIA ALFA: nyheter 2013 ]

Til forsiden...
 

FORSIDEN
ALFA NYHETER
SERVICE
PROSJEKTER
NYE BILER
BRUKTE BILER
ALFA HISTORIE
OM OSS

 

CAROZZERIA ALFA
HOLTERKOLLVN. 7
1440 DRØBAK
Telefon: 64 93 32 11
post@carrozzeria-alfa.no

 


 

CARROZZERIA ALFA I PRESSEN...


"Lever og ånder for Alfa Romeo". Artikkel i Akershus Amtstidene jun. 2010.


"Carrozzeria Alfa Ekspanderer"
Artikkel i ALFANYTT nr. 1/08 i forbindelse med innflytting i nye lokaler. [pdf1] [pdf2] [pdf3]


"Skorpen har verdens eneste!"
Artikkel i Østlandets Blad feb. 2008 om Carrozzeria Alfa og Tom Skorpens Alfa Romeo SZ prototype. Verdens eneste!


"Kompressormatet klassiker" Artikkel i Drive nr. 6-7/03 om Carrozzeria Alfas egenutviklete kompressorsett til GTV 3.0 V6.

 

Vi er tilknyttet MECA. En ledende aktør innen det skandinaviske ettermarkedet for bilreservedeler, verktøy og verkstedutstyr for bilverksteder og partnere.

 

ALFA DESIGN...
Pininfarina
Bertone
Giugiaro/Italdesign
Zagato

ALFA KLUBBER...
Norge: www.klubbalfaromeo.no
Sverige: www.alfaromeo.org
Danmark: www.alfaklub.dk
England: www.aroc-uk.com
Nederland: www.alfaclub.nl
Tyskland: www.alfaclub.de

Tilbake til siste Alfa Nytt

Giulietta 2014Gulietta GTA? [Nov.13]
Alfa Romeo Giulietta 2014 har fått en en lettere facelift samt en ny JTDM dieselmotor. Den nye 2.0 JTDM anvender 2. generasjon MultiJet injection systemet som yter 150 hk og leverer klassens beste low-end torque. Ellers blir det nye felger, nye sportsseter, nye farger både ut- og innvendig, og Alfas nye Uconnect multimedia system med enten 5 eller 6.5 tommers berøringsskjerm. Systemet kombinerer navigasjon, mobil og audio med støtte for streaming. I tillegg går det rykter om en Giulietta GTA som skal erstatte dagens Quadrifoglio-modell. Om det stemmer, vil den nok leveres med den oppgraderte 1.7 literen i aluminium som brukes i 4C og yter 240hk. Giulietta er vesentlig tyngre en 4C, men 0-100 burde allikevel ligge mellom 6 og 6.5 sek. I tillegg vil nok også 6-trinns TCT girkassen fra 4C leveres. [Giulietta 2014 1] [Giulietta 2014 2] [Giulietta 2014 3] [Giulietta 2014 4] [Giulietta 2014 5] [Giulietta 2014 6]

Chris Harris tester 4C for /DRIVE [Okt.13]

Alfa 4C4C på "Ringen" [Oppdatert Okt.13]
Alfa bekrefter at 4C har vært rundt den beryktede nordsløyfa på Nürburgring i Tyskland på tiden 8:04 (!) som er ny rekord for biler med mindre enn 250hk. Dette er for øvrig samme tid som Porsche Cayman S og ett tiendedel raskere enn BMW M3 og Audi R8 V8 - alle med vesentlig større motor enn 4C. Utsalgsprisen i Europa er nå klar; €53.000 før avgifter, - hvilket er omtrent midt i mellom Lotus Elise S (€51.000) og Porsche Cayman (€55.000). Det skal kun produseres 3500 4C pr. år hvorav 1000 er øremerket USA, hvor re-lanseringen av Alfa Romeo er satt til 2. kvartal 2014. Det går forøvrig rykter om at det jobbes med en 4C Spider (kabriolet) og en 4C Stradale (racing).
[Alfa Romeo 4C offisiell webside]
[4C 1] [4C 2] [4C 3] [4C 4] [4C 5] [4C 6] [4C 7] [4C 8] [4C 9]
[4C test CAR] [4C TopGear] [4C AutoCar] [4C Car&Driver] [4C Road&Track]

FNM - Fábrica Nacional de Motores - BrasilAlfa Romeo / FNM Brasil [Sep.13]
Ingen nyhet, men Jalopnik.com publiserte nylig en artig artikkel om Alfas nokså ukjente historie i Brasil.
Det brasilianske selskapet FNM - Fábrica Nacional de Motores - var i virksomhet mellom 1942 og 1988. Først som produsent av flymotorer og kjøleskap, senere produksjon av lastebiler på lisens fra italienske Isotta Fraschini. I 1951 gikk imidlertid Isotta konkurs og FNM fikk kontakt med Alfa Romeo. Samarbeidet resulterte i ca. 15.000 Alfa/FNM lastebiler mellom 1956 og 1960. Samtidig ble et nytt firma startet i Brasil for produksjon av Alfa Romeo 2000 (Tipo 102/B - Brasil). Denne ble lansert i 1960 som FNM 2000. I 1966 fulgte coupe-versjonen FNM Onca (Jaguar) som også var bygget på en gammel Alfa plattform men så ut som en Ford Mustang med FNM grill. I 1971 kom FNM 2150 og coupe versjonen 2150 Furia GT. Sistnevnte var håndlagd og kun noen få eksemplarer ble bygget. Den siste FNM var modellen 2300 som ble lansert i 1974 som en Alfa Romeo. Den ser ut som en Alfetta, men var både lenger og bredere da den faktisk var basert på en Alfa 1900 -- en modell Alfa produserte på 50-tallet. Den brasilianske Alfa 2300 var i produksjon fram til Fiat tok over Alfa i 1986. [www.jalopnik.com] [FNM 1] [FNM 2] [FNM 3] [FNM 4] [FNM 5] [FNM 6]

Alfa Romeo 8C GP 1935Alfa 8C GP 1935 solgt for £6 mill. [Sep.13]
En mellomkrigs-Alfa ble nylig solgt på auksjon hos Bonham UK for nesten 6 millioner pund (55 millioner kroner), som er ny rekord for en Alfa Romeo. Bilen -- en 1935 modell 8C Grand Prix Racing Monoposto med chassisnr. 50013 -- ble lansert i 1935 for å konkurrere med de tyske Silver Arrow bilene, og ble i begynnelsen kjørt av den fryktløse Tazio Nuvolari som gjorde noen av sine beste løp i akkurat denne bilen. Bilen var løps-aktiv i hele 20 år før den ble pensjonert i 1955. Den tidligere prisrekorden for en Alfa Romeo var £4,2 mill. for en 1933 modell 8C Monza 2300, solgt i California i 2010.
[Bonhams Alfa 8C GP historie] [8C GP 1] [8C GP 2] [8C GP 3] [8C GP 4] [8C GP 5] [8C GP 6] [8C GP 7] [8C GP 8] [8C GP 9] [8C GP 10]

Alfa 4C 2013 Launch Edition4C brosjyren klar [Oppdatert Sep.13]
Produksjonen av 2-seteren 4C har startet, men de første eksemplarene av Lauch Edition vil nok ikke dukke opp i showrom før over nyttår. Brosjyren er imidlertid klar og her er noen av spesifikasjonene.
Lengde: 3989 mm
Bredde: 1864 mm (inkl. speil 2090 mm)
Høyde: 1183 mm
Wheelbase: 2380 mm
Chassis: Carbon fiber monocoque
Tørrvekt: 895 kg
Midtmontert motor m/ bakhjulsdrift
Sylindere: 4 / 1742 cc
Effekt: 241hk / 6000 omdr.
Dreiemoment: 350Nm / 2100-3750 omdr.
Bremser foran: Ventilerte skiver 305×28 mm
Bremser bak: Ventilerte skiver 292×22 mm
Bremsedistanse: 100–0 km/t 36 m
Hjuloppheng foran: Double wishbone
Hjuloppheng bak: McPherson
Akslerasjon: 0-100 km/t 4,5 sek
Topphastighet: 258 km/t
Gir: Alfa TCT (dobbel clutch) 6 trinn + revers
Styring: Mekanisk "rack and pinion" / 2,75 lock-to-lock
Bensintank: 40 liter
Forbruk kombinert/landevei/by: 0.68 l/mil / 0,50 l/mil / 0,98 l/mil
CO2 utslipp: 157 g/km
Bagasjerom: 110 liter
Det er ikke mange valgmuligheter for 4C; 4 seter, 6 eksteriørfarger, 4 typer felger, og 4 forskjellige farger på bremsekaliper, enderør, speilhus og lyktehus. Vi regner med at mange nok vil velge rødfargen Alfa Rosso Competizione med 5-hullsfelgene og røde kaliper. Vi tar vår i grå, 19" 5-hullsfelger og gule kaliper :-) [4C brosjyre 1] [4C brosjyre 2]
[4C 1] [4C 2] [4C 3] [4C 4] [4C 5] [4C 6] [4C 7] [4C 8] [4C 9]

Alfa museet gjenåpner? [Aug.13]
I forbindelse med Universal Expo messen i Milano i 2015, snakkes det om å gjenåpne Alfa Romeo's Museo Storico i Arese. Museet, som ligger litt nord for Milano, åpnet i 1976 og de 4200m2 inneholder rundt 110 forskjellig modeller fra Alfas 100-årige historie. Noen av de er blant verdens mest verdifulle! Det ble stengt i 2011 for oppussing, men ble aldri gjenåpnet grunnet lave besøkstall. Det store fabrikkområdet som også huser museet og en tidligere testbane, har ligget brakk i årevis, men er nå solgt til private investorer som ønsker å bygge shoppingsenter, kontorer og boliger på tomten. Fiat ønsket for et par år siden å selge unna en del ikke-essensielle biler i museet, men salget ble stoppet av den Italienske kulturministeren som mente at museet var en viktig del av italiensk motorhistorie. Det er imidlertid uvisst om museet gjenoppstår i samme lokaler da det også snakkes om å flytte alt til Monza-banen. En avgjørelse skal tas senere i år. [Arese fabrikken/Google]

Alfa Romeos fremtidsplaner [Jul.13]
Den velrenommerte biljournalisten George Kacher i britiske Car Magazine rapporterte nylig at Alfa's nye framdriftsplan ikke inkluderer en etterfølger for hverken MiTo eller Giulietta når de går av med pensjon rundt 2015-16. I tillegg skriver Car at ALLE Alfa's kommende modeller skal ha bakhjulsdrift! Det skal også bli et mye nærmere samarbeid med Maserati som vil gi Alfa tilgang til Maserati's V6 motorer (som i utgangspunktet er utviklet sammen med Ferrari.) Car Magazine tar sjelden feil i sine spådommer, så det er liten grunn til å tro at dette ikke stemmer. Det er uansett en en radikal u-sving fra tidligere uttalelser av Fiat/Chrysler sjef Sergio Marchionne, men allikevel ikke helt uventet. Han har alltid gitt uttrykk for at bakhjulsdrift er viktig for å kunne konkurrere med f.eks. BMW. Eller som han sier: "Sure, design is important, Italian flair is important, top-notch quality is important, but it is impossible to challenge Audi, BMW and Mercedes if you cannot match the Germans in terms of vehicle dynamics and driving pleasure." I 2015 kommer Alfa's Mazda MX-5 baserte 2-seter og en BMW 3-serie rival, fulgt av en 5-serie rival i 2016. Deretter kommer 2(!) SUV'er i 2017 og 18. Den ene blir en BMW X1 rival mens den andre blir noe større ala Audi Q5.

Goodwood Festival of Speed 2013 [Jul.13]
Årets Goodwood Festival of Speed gikk av stabelen 11-14 juli og Alfa var selvfølgelig tilstede og presenterte den nye 4C.  Festivalen foregikk som vanlig på det fantastiske godset til Lord March en drøy times tog-tur sør for London Gatwick flyplassen. [Web: Goodwood Festival of Speed]
[4C Goodwood 1] [4C Goodwood 2] [4C Goodwood 3] [4C Goodwood 4]

Alfa 4C 2013Alfa 4C  [Jun.13]
Alfa presenterte en produksjonsklar 4C på årets Geneve-messe. Modellen ble første gang vist som konseptbil i Geneve i 2011 og kommer i salg i september 2013. Modellen er en liten 2-seter a la Lotus Elise med midtsilt motor, bakhjulsdrift og en tørrvekt på 895 kg! Avansert materialvalg gjør denne lave vekten mulig. Blant annet veier ikke rammen av karbon mer enn 65 kilo. Glasset i rutene er også tynnere enn normalt, noe som sparer ekstra vekt. Tre 4C varianter vil bli tilgjengelig; Stradale (coupe), Spider (cabriolet) og Racing. Alle får den samme 4 syl. 1.75 literen som pr. i dag sitter i Giulietta QV og yter 237 hk og Alfas TCT dobbeltclutch. Racing-versjonen yter 266hk. Alfas DNA-bryter for Dynamic, Natural og All-Weather kjørestil, har i tillegg fått et Racing-modus som i tillegg til å stive opp bilen og øke gassresponsen, aktiverer et G-meter i dashbordet. Launch kontroll finnes også. I tillegg til å være en viktig merkevarebygger, skal 4C være med på relansere Alfa Romeo på det viktige amerikanske markedet. Pris i Europa fra €55.000 før avgifter.
[4C Fluid Metal 01] [4C Fluid Metal 02] [4C Fluid Metal 03] [4C Fluid Metal 04]
[4C Fluid Metal 05] [4C Fluid Metal 06] [4C Fluid Metal 07] [4C Fluid Metal 08]
[4C Fluid Metal 09] [4C Fluid Metal 10] [4C Fluid Metal 11] [4C Fluid Metal 12]
[4C Fluid Metal 13] [4C Fluid Metal 14] [4C Fluid Metal 15] [4C Fluid Metal 16]
[4C Fluid Metal 17] [4C Fluid Metal 18] [4C Fluid Metal 19] [4C Fluid Metal 20]
[4C Matte Rosso 1] [4C Matte Rosso 2] [4C Matte Rosso 3] [4C Matte Rosso 4]
[4C Matte Rosso 5] [4C Matte Rosso 6] [4C Matte Rosso 7] [4C Matte Rosso 8]
Se video av 4C byggeprosessen ved Maserati-fabrikken i Modena.

Alfa Zagato TZ3 Stradale [Oppdatert Mai.13]
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale ble også i år vist på Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia. I motsetning til TZ3 Corsa-modellen -- som var et unikt eksemplar bestilt/sponset av Zagato-samler Martin Kapp -- så er Stradale en bil som visstnok finnes i 9 eksemplarer. Det første eksemplaret ble kjøpt av den amerikanske Zagato-samleren - og styremedlem ved Saratogas bilmuseum - Eric King. TZ3 Stradale presenteres som den første "amerikanske Alfa Romeo", basert på chassis og drivlinje fra Dodge Viper ACR som betyr en 8-liters V10 på 608 hk og 0-100 på 3,5 sekunder! Zagato har stått for  karbonkarosseriet. Vi kjenner ikke vekten, men den blir nødvendigvis en del tyngre enn den ultra-lette Corsa som kun veier 850 kg! Designmessig er særlig hekkpartiet lett gjenkjennelig med sin hevede og spesielle "Coda Tronca"-stil som gir den såkalte "Kamm-effekten" for aerodynamisk effektivitet og stabilitet. Dette ble testet ut av Zagato tidlig på 60-tallet på modellene TZ og TZ2.
[TZ3 Stradale 1] [TZ3 Stradale 2] [TZ3 Stradale 3] [TZ3 4] [TZ3 5] [TZ 6]
[TZ3 Corsa 1] [TZ3 Corsa 2] [TZ3 Corsa 3] [TZ3 Corsa 4] [TZ3 Corsa 5]
[Alfa TZ 1964]

Giulietta i Fast & Furious 6 [Mai.13]
Alfa Romeo Giulietta har fått en rolle i den nye Fast & Furious 6. Filmen har verdenspremie 24. mai og inkluderer som vanlig en masse bilkjøring med Vin Diesel, Dwayne Johnson og Paul Walker. I tillegg til Giulietta'n -- som har som oppgave å stoppe et gigantisk Antonov fraktfly under avgang -- kjøres bl.a. Jensen Interceptor, Dodge Charger Daytona, Ford Escort RS2000 og Nissan GTR. Se video under.

Alfa Romeo CXoverAlfa SUV [Oppdatert Mai.13]
Damien Dally, sjef for Alfa Romeo UK, bekreftet nylig at Alfa vil lansere en SUV i løpet av de neste 2-3 årene. Detaljer foreligger ikke enda, men det snakkes om en kompakt-SUV på størrelse med Audi Q5 og BMW X3, som skal baseres på samme plattform som dagens Giulietta. Forhjulstrekk blir standard med 4-hjulstrekk som opsjon og produksjonen skal foregå på Fiat's Mirafiori fabrikk i Torino. Hverken bilder, skisser eller navn foreligger enda, men vi tviler på at den vil komme til å se ut som Kamal-konseptet fra 2003, da denne nok minner altfor mye om den for lengst utgåtte Alfa 147. [Kamal 1] [Kamal 2] [Kamal 3] [Alfa CXover 1] [Alfa CXover 2]

Alfa Romeo RL 1923
Quadrifoglio Verde 90 år  [Apr.13]
Quadrifoglio Verde, den velkjente hvite trekanten med en firkløver inni, ble første gang brukt under Targa Florio-løpet i fjellene ved Palermofjellene på Sicilia i 1923. Ugo Sivocci -- kjent som "den evige nr. 2" -- klistret firkløveren på motorkassen på sin 1923 Alfa Romeo RL for hell og lykke. Det må ha virket da Sivocci vant løpet. Firkløveren har siden blitt brukt av Alfas racingavdeling som hell- og lykke-symbol, i tillegg til å identifisere Alfas råeste modellversjoner.

Alfa + Audi  [Oppdatert Apr.13]
I flere år har Volkswagen offentlig sagt at de er interessert i i å kjøpe Alfa Romeo og like lenge har Fiat sjefen Sergio Marchionne svart at Alfa ikke er til salgs. Nye rykter sier imidlertid at et salg allikevel diskuteres, men med Audi sjef Rupert Stadler. I tillegg til Alfa, har samtalene visstnok også inkludert et salg av Fiat-fabrikken Pomigliano d'Arco som produserer Fiat Panda, samt bildeleprodusenten Magnetti Marelli som også eies av Fiat. Audi er allerede godt tilstede i Italia som eier av Lamborghini, Ducati og designhuset Italdesign-Guigiaro, og det kan godt tenkes at de også skulle være interessert i ytterligere oppkjøp der. Fiat sliter med salget for tiden og det kan hende at de har sett seg nødt til å ta en prat med Volkswagen/Audi for å se hvor interessert de faktisk er.
Nå kan det kan vise seg at dette er noe mer enn bare rykter da det nå er bekreftet at flere  representanter fra VAG-gruppen nylig besøkte Pomigliano-fabrikken. Det er vel tvilsomt om Fiat åpner døren og lar en konkurrerende bilprodusent inspisere en av sine fabrikker om det ikke ikke ligger noe mer bak. I tillegg ble fabrikken også nylig besøkt av folk fra Fiats Kragujevac-fabrikk i Serbia som produserer Fiat 500. Det kan derfor mer enn tyde på at Fiat sjekker muligheten for å flytte Panda-produksjonen til Serbia om VAG-Gruppen kjøper Pomigliano-fabrikken.

Alfa Romeo 4C - Klikk for bilder
Alfa 4C Promo Fotos: [4C 01] [4C 02] [4C 03] [4C 04] [4C 05] [4C 06] [4C 07]
Alfa 4C i Geneve: [4C 08] [4C 09] [4C 10] [4C 11] [4C 12] [4C 13] [4C 14] [4C 15]
Alfa 4C Launch Version: [4C 16] [4C 17] [4C 18] [4C 19] [4C 20]
Alfa 4C Web: [4c.alfaromeo.com]

Alfa 4C 2013 Launch EditionAlfa 4C Launch Version  [Mar.13]
En spesiell Launch Version av 4C kan bestilles allerede nå med levering i september. Spesialmodellen skal produseres i 1000 eks, hvor kun 400 er øremerket Europa. Pris €60.000 før avgifter. Den blir kun levert i fargene Alfa rød eller Carrara hvit, og får et carbon body-kit som inkluderer frontlyktehus, speilhus og hekkspoiler. Felger og luftinntak er lakkert antrasitt-grå.  Innvendig er det mye Alcantara, samt røde eller hviter sømmer på seter, ratt og håndbrekk. Dekkdimensjonen er 205/45/17 foran og 235/40/18 bak, med opsjonen 205/40/18 foran og 235/35/19 bak. 1.75 liter turbo motoren yter 240hk og 350Nm som betyr 0-100 på 4.5 sek og en toppfart på 259 km/t.

Alfa Gloria concept 2013Alfa Gloria konsept  [Feb.13]
Årets bilmesse i Geneve begynner å nærme seg og i den forbindelse presenterer Alfa Romeo konseptet Gloria. Modellen er laget av studenter fra Master Of Transportation studiet ved European Design Institute (IED) i Torino i samarbeid med Alfas egen designavdeling Alfa Centro Stile. Gloria er en 4-dørs GT på størrelse med en Audi A5 og en tenkt V8'er under panseret. Den skal visstnok vises i Geneve. [Gloria 1] [Gloria 2] [Gloria 3] [Gloria 4] [Gloria 5]

Autodelta 50 år  [Feb.13]
Autodelta var Alfas kjente racingavdeling på 60-, 70-, og 80-tallet. Divisjonen ble etablert av Carlo Chiti and Ludovico Chizzola i 1961 og de imponerte temmelig umiddelbart Alfa-ledelsen med deres første racer - en Giulia TZ -- og Alfa besluttet derfor å gjøre Autodelta til deres offisielle racingavdeling i 1963. 50-årsjubileumet ble markert på årets Milano Autoclassica med noen av Autodeltas mest kjente racere; Giulia TZ, Tipo 33/2 Daytona, GTA 1300 Junior, 33 TT 12, og Formel 1 "eksperimentet" 179F.

Alfa + Ferrari [Jan.13]
Fiat sjefen Sergio Marchionne utalte nylig at det vil bli et tettere samarbeide mellom de forskjellige merkene under Fiat-paraplyen. Spesielt ønsker han at Ferrari skal være sterkt involvert i utviklingen av nye motorer og drivlinjer til bruk i kommende modeller fra både Maserati og Alfa Romeo! Samarbeidet har tydeligvis allerede startet da både V6 og V8 motorene i den nye 2013 Maserati Quatroporte er utviklet i nært samarbeid med Ferrari. Med tanke på den kommende Alfa "Duetto" som etter planen skal bygges ved Mazdas Hiroshima fabrikk, betyr det Japansk byggekvalitet, Ferrari motor og drivlinje, alt pakket inn et et Alfa design. Ingen dårlig kombinasjon -- på papiret i hvert fall.

Alfa Romeo + Mazda [Jan.13]
Avtalen mellom Fiat og Mazda om å samarbeide om en ny 2-seters roadster er nå spikret.  Modellen fra Mazda blir neste generasjon MX-5 som kommer i 2014, mens Fiats versjon kommer i 2015 som en ny Alfa Romeo! Antageligvis med Duetto navnet. Begge modellene skal produseres ved Mazdas fabrikk i Hiroshima og dele den kommende MX-5 plattformen med bakhjulsdrift. "Duettoen" får imidlertid motor fra Alfa -- som vi regner med blir 1750 TBi motoren som nå er tilgjengelig i Giulietta -- og et distinkt Alfa design. Om det betyr at den blir seende ut som Pininfarinas 2010 konsept 2uettottanta vet vi ikke, men en ny Alfa med bakhjulsdrift bygget på MX-5s suksessformel er uansett meget gode nyheter for alle Alfisti!
[Alfa Duetto 2015 + Mazda MX-5 2014] [Alfa Duetto 2015]
[Pininfarina 2uettottanta 1] [Pininfarina 2uettottanta 2] [Pininfarina 2uettottanta 3] [Pininfarina 2uettottanta 4] [Pininfarina 2uettottanta 5] [Pininfarina 2uettottanta 6]

Tidligere Alfa Nytt: [2014] [2013] [2012] [2011] [2010] ['09] ['08] ['07->]
Tilbake til siste Alfa Nytt 

 


[ GH © 02-16 ]